Jag har för avsikt att plantera några fruktträd i en smal däld (liten dal), ca 20 meter bred, som lutar ner mot en vik i östersjön. Market är mycket fuktig, framförallt på våren det bildas en liten rännil i mitten. När träden är uppe planerar jag att bygga en liten bäck och kanske en damm i mitten av dalen.
Min fråga: Vilka fruktträd passar bäst i den miljön, med lerig fuktig mark. Något speciellt man ska tänka på i dessa förhållanden? När är bäst att plantera?
Obs. Jag är nybörjare i dessa sammanhang...
I princip vill INGA frukträd ha "lerig fuktig mark". Men framförallt så vill de inte ha stillastående vatten. Är det cirkulerande vatten så är det ju något bättre, men är det tung lerjord så behövs nog dränerande jord. Läs mera om
plantering av fruktträd.
Mitt råd är att bygga rännilen först, dvs att dika och därmed dränera området. Kanske kan du av ett relativt snabbgrävt dike ordna till det sedan för en bäck mm.
Men som Kurt skriver - inga fruktträd växer bra i våta jordar. Det är att kasta pengarna i sjön att tro att man kan dränera endast i planteringsgropen. Ett vårvått område måste heldräneras. Fruktträd som står i lervåt jord drunknar ofta, och om de klarar sig får de ofelbart fruktträdkräfta eftersom de kommer igång senare på våren, därmed får små barksprickor och därmed står vidöppna för svampsporer. Mer än halva Julitas genbank blev drabbad pga detta, så det är inte bara vi lekmän som chansar och gör misstag!
Att drnera ett lutande område som är 20 m brett är inte en alltför gigantisk sak. Att dika är ett sätt, och kanske behövs diken på båda sidor om remsan.
I övrigt behöver alla fruktträd stå på rejäla kullar i en lertung jord. Växtbäddarna måste grävas brett, ca 2 m, och blandas med rejäla mängder grus. I lerjordar behöver man inte gräva så djupt, 60 cm under trädet kan räcka och i övrogt ca 40 cm. Det viktigaste är att man luckrar och skaåar avdunstningsyta som är stor. I botten på växtbäddarna lägger man 10-20 cm makadam. Och sedan fyllar man med befintlig jord. kogödsel och grus och ställer trädet ca 20 cm ovan mark på en liten kulle.
Detta gäller såväl päron, äpple, körsbär och plommon i den jord du beskriver.