Jag har lite fundereringar och undrar om någon kunnig snäll själ här kan hjälpa mig. Maken kan ingenting om trädgårdar förutom att han är jätteflitig på att jobba där bara jag dirigerar honom

* Vi har ett par rosenribs - som vi dels skulle vilja beskära lite och dels flytta. Hur gör man?
* Vi har också gigantiska schersminer och forsythior - behöver också föryngras och kanske flyttas - hur och NÄR gör man det bäst?
* Vill gärna ha en bra start i trädgården till våren och planerar att plantera en del nu i september - vad är lämpligt att plantera nu? Vi har tänkt oss en blandad rabatt längs tomtgränsen med ganska stora insyns-skyddande buskar - däribland de befintliga. Funderar på att plantera in paradisbuske, någon forsythia till, kerria, praktry, fjärilsbuske. Vad kan man mer välja?
* Framför huset - mot gatan - finns det bara en lågväxande liten rabatt. Vill gärna ha lite höga, skyddande buskar även där. Blir det konstigt om man har den lågväxande rabatten längst ut mot gatan och sätter högre buskar precis innanför? Oftast har man ju tvärtom, dvs höga buskar ut mot gatan och något lågt snygg innanför.
Fler frågor kommer kanske efterhand som jag funderar mer