Full version: Nyinflyttad
lilla_tweety
Vi har nyligen flyttat in i vårt första gemensamma hus. Har här en trädgård på nästan 800 kvm där det endast finns ett fåtal stora buskar, ett träd och resten gräsmatta. Trädgården har aldrig blivit ompysslad av föregående ägare och vi vill gärna påbörja en snygg trädgård. Vi bor i Skåne.

Jag har lite fundereringar och undrar om någon kunnig snäll själ här kan hjälpa mig. Maken kan ingenting om trädgårdar förutom att han är jätteflitig på att jobba där bara jag dirigerar honom biggrin.gif

* Vi har ett par rosenribs - som vi dels skulle vilja beskära lite och dels flytta. Hur gör man?
* Vi har också gigantiska schersminer och forsythior - behöver också föryngras och kanske flyttas - hur och NÄR gör man det bäst?
* Vill gärna ha en bra start i trädgården till våren och planerar att plantera en del nu i september - vad är lämpligt att plantera nu? Vi har tänkt oss en blandad rabatt längs tomtgränsen med ganska stora insyns-skyddande buskar - däribland de befintliga. Funderar på att plantera in paradisbuske, någon forsythia till, kerria, praktry, fjärilsbuske. Vad kan man mer välja?
* Framför huset - mot gatan - finns det bara en lågväxande liten rabatt. Vill gärna ha lite höga, skyddande buskar även där. Blir det konstigt om man har den lågväxande rabatten längst ut mot gatan och sätter högre buskar precis innanför? Oftast har man ju tvärtom, dvs höga buskar ut mot gatan och något lågt snygg innanför.
Fler frågor kommer kanske efterhand som jag funderar mer biggrin.gif
KURT
Det är alltid bättre att flytta träd och buskar medan de är i vila, sen höst eller vinter. Etablerade buskar kan ha stora rotsystem.

När det gäller rabatten, innanför eller utanför buskarna, så är det nog viktigare att rabatten får så mycket sol som möjligt, oavsett vilken sida den sitter!
Hannele
CITAT (lilla_tweety @ 11-09-2006, 08:50)
Blir det konstigt om man har den lågväxande rabatten längst ut mot gatan och sätter högre buskar precis innanför? Oftast har man ju tvärtom

Nej, jag tycker det kan vara snyggt med olika nivåer.

P:S.
Grattis till huset. Ta det lugnt första året, tills ni får koll på solen, sittplatser,
olika årstider, ljuset och era egna behov.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon