Hej!
Funderar på att plantera en vindruvsplanta. Tänkte satsa på någon "staketvindruva". Tanken är att den skall spaljeras mot vägg i söderläge zon 3. Jag undrar lite hur höga/breda dessa plantor blir. Så var det det här med surjorden. Har en teori om att jag skall ta bort ett par stenplattor från stenläggningen där plantan skall stå, gräva bort jorden (och kvickroten!) en bit ner och fylla på med rododendronjord. Är det överhuvudtaget en vettig tanke? Hur mycket jord behöver man byta?? Tips om sort mottages också tacksamt, skall framför allt vara god att äta men gärna lite dekorativ.
SannaM
Ingrid på Västkusten
26-05-2003, 07:47
Hallon,
De baltiska druvorna behöver surhord, men de andra staketdruvorna i handeln behöver det inte. Jag vet en del somodlar dme i 'backen' utan surjord - men jag har stoppat dit lite rhodde-jord för säker hets skull.
Höjd och bredd etc styr Du själv. Kolla i artikel-arkivet här på Odla.nu hur man kan spaljera en vindruva så får Du mera tips.
Hälsar Ingrid
Sorter jag har god erfarenhet av:
- Zilga; blå staketdruva som växer bra och vackert med små, klotrunda druvor som är lite blåbärslika i smaken. Lite syrliga och med många kärnor. Vackra fasta klasar. Perfekt att göra vin av. Klarar vintern utan problem på friland i zon 3.
Himrod; muskatdruva med små ovala, söta, gröna, kärnfria druvor. Otroligt god. Inte så lämplig till vin (tror jag, för lite syra i skalet). Måste vara ett bra läge för att klara vintern i zon 3, i växthus inga problem.
Ett tips är att lägga rankorna ner, gärna intill en husvägg, och bädda in i halm de första vintrarna innan de etablerat sig ordentligt.
Lycka till,
/Klas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.