|
Katti med torpet
11-09-2006, 09:46
Har odlat en del olika tomater i sommar och kan konstatera att bifftomaterna blev gigantiska men smakar blä. Sommarens favoriter blev SunGold men de är ju så små! Finns det inga normalstora tomater som är goda? Nästan alla rekomenderade sorter är ju coktaltomater. Skall man göra en sallad går det ju åt mängder. Den enda normalstora tomat jag känner till är Dansk Export men den odlade ju pappa förr, något annat måste det väl finnas? (vissa av frukterna på Gardeners Delight blir lite större har jag märkt)
Åke truedsson har skrivit en bok som heter "Tomater", den tar upp olika sorter.
Jag kan rekomendera en sort som heter Money Maker. Den beskrivs ofta som en "förbättrad variant" av Dansk Export. Betydligt bättre och jämnare skulle jag våga påstå och tomaterna smakar bra, den ger stor skörd och mognar ganska tidigt.
Eva 33c
11-09-2006, 10:40
Förutom Moneymaker som Gurkan rekomenderade, har jag i år fått en ny favorit som jag vill nämna. Jag köpte fröerna hos Impecta och den heter Zloty Ozarowski. Den är något senare än Moneymaker, vackert orangefärgad, ganska stor och med en konsistens som påminner om bifftomaternas, alltså lite "tät" och inte så "blöt". Smakar dessutom jättegott. En bifftomat som jag odlat förut heter Brandywine (Runåbergs ) och den var jättegod, med som alla stora tomater tar den lite tid på sig. En annan fin relativt stor "vanlig" tomat är Celebrity F1 som jag haft några år (Impecta) Blir störe än genomsnittet och röd rund och fin. Medeltidig. Men det finns ju massor av sorter att välja på. Jag brukar alltid prova någon ny sort varje år.
Katti med torpet
11-09-2006, 18:45
CITAT (Eva 33c @ 11-09-2006, 11:40) Jag köpte fröerna hos Impecta och den heter Zloty Ozarowski. Den är något senare än Moneymaker, vackert orangefärgad, ganska stor och med en konsistens som påminner om bifftomaternas, alltså lite "tät" och inte så "blöt". Smakar dessutom jättegott. Hm, det är just det jag inte gillar hos bifftomaterna, att de är så täta. Det är ju det saftiga blöta med fröna som är gott ju! Bifftomater och andra köttiga tomater (som plommontomater) känns mest mjöliga och är säkert bra till soppa och liknande man att stoppa direkt i munnen duger de inte till, inte de jag provat i alla fall. Så frågan är om vi har olika smak eller om du har sorter som smakar bättre än de jag testat... Tack för tipsen i alla fall
Karin M i zon 5-6
11-09-2006, 19:08
Hej! Jag har också gjort så, att jag provar lite olika sorter från år till år. En verkligen glad (eller god) överraskning i år var Tigrella. Prova den! Jag tycker att den var både saftig och välsmakande - eller så var det kanske bara ett särdeles lyckat Tigrellaår... Vad vet jag! Hälsningar Karin M
AndreasBlomquist
11-09-2006, 19:12
Jag har liksom Karin haft Tigerella i år och fått rejält med tomater från dem plantorna. De har formligen dignat av tomater. Smaken tycker jag dock är tämligen intetsägande. Jag hade hoppats på lite mer smak men näe.. den är mer som en vanlig köpetomat.
Jag hade också en gul tomat, Golden Sunrise, vilken gav bra med tomater också. Inte riktigt lika mycket som Tigerella men i alla fall ett par kilo per planta. Den var riktigt saftig och god i smaken!
Jag hade Golden Sunrise i år men hade lite problem med att de sprack. Har dina hållt sig hela Andreas ?? Håller med om att dom är goda och ger bra skörd (ända tills bladmöglet tog med sig hela rasket).
Den gula som varit bäst och gett störst skörd här heter Lemon Tree. Lite problem med pistillröta på den dock.
En annan väldigt god som jag haft i år är Beduin, den blir svart-röd ... mörklila .... lite grönstrimmig ... vet inte hur man ska förklara .... men otrolig tomatsmak, saftiga och jätteskörd ... om dom hade fått mogna klart innana bladmöglet tog dem också. Ser definitivt inte ut som en "köpetomat" men 100 gånger godare. Dom köpte jag från www.tomatsidan.se
Rekomenderar verkligen Tomatsidan !! Många skojiga, ovanliga och gamla sorter och bra pris på fröerna (egen ekologisk produktion helt på friland i Uppsalatrakten nånstans).
Eva 33c
11-09-2006, 19:30
CITAT Så frågan är om vi har olika smak eller Det är naturligtvis möjligt att vi tycker olika, men de bifftomater jag odlat kan i allafall inte beskrivas som "mjöliga", och de har haft väldigt god tomatsmak. Så kanske sorterna skiljer sig åt, vad vet man. Personligen gillar jag att kunna skära en tunn stor skiva tomat och lägga på mackan utan att den blir blöt.
Cilla999
12-09-2006, 09:03
Hej.
Åke Truedsson har även en hemsida, www.tomatklubben.se, där man kan beställa tomatfrön, ca 300 sorter. Finns i medlemsbrevet..
Alchemilla
12-09-2006, 10:58
Hej,
Jag ar helt ny till det har tradgardsforumet, men nar jag sag tomat-fragan vill jag garna tipsa om en sort som heter 'Shirley'. Jag odlade den i vaxthuset forra sommaren och fick en jatteskord av mycket goda tomater i lagom storlek. Bl.a. Impecta.se saljer froer av den har sorten. I ar har jag provat nagra andra sorter: 'Legend', 'Cristal, och 'Harbinger' men eftersom vi haft sa grasligt varmt i sommar har i England dar jag bor, sa har jag haft problem med bade tomater som spricker och med 'blossom end rot' (som jag inte vet vad det kallas pa svenska). Forutom de har problemen, sa har skorden varit mycket mindre an forra aret, sa nasta ar kommer jag att satsa pa 'Shirley' som vaxthustomat igen.
Mvh, Alchemilla
CITAT (Katti med torpet @ 11-09-2006, 10:46) Har odlat en del olika tomater i sommar och kan konstatera att bifftomaterna blev gigantiska men smakar blä. Sommarens favoriter blev SunGold men de är ju så små! Finns det inga normalstora tomater som är goda? Nästan alla rekomenderade sorter är ju coktaltomater. Skall man göra en sallad går det ju åt mängder. Den enda normalstora tomat jag känner till är Dansk Export men den odlade ju pappa förr, något annat måste det väl finnas? (vissa av frukterna på Gardeners Delight blir lite större har jag märkt) Hej. Håller med dig om att bifftomterna är så där ... har i år haft gula röd oranga och svarta men ingen kommer med nästa år. Vist sungold är kanske den sötaste och växer otroligt bra en kul variant är brown berry också. Om du odlar för smaken så välj de "svarta" tomaterna ! Sen fin ju färgen också till salladen gula oranga röda .... Min åsikt är att tomterna smakar mest när de får ligga inne i rumstemperatur en dag, smaken blir bättre ! En kylskåpskall tomat smakar mindre än en rumstepererad också. Håller inte med om att de smakar bäst solvaram, men vist miljön hjälper ju till .. Här kan du hitta massor av tomater ... www.reimerseeds.com Lite mer än 400 sorter ... Lycka till jag har bara hunnit med lite drygt 100 ... //JÅJ
AndreasBlomquist
12-09-2006, 23:34
CITAT (Gurkan @ 11-09-2006, 21:19) Jag hade Golden Sunrise i år men hade lite problem med att de sprack. Har dina hållt sig hela Andreas ?? Håller med om att dom är goda och ger bra skörd (ända tills bladmöglet tog med sig hela rasket). Gurkan, mina sprack lite nu på slutet då temperaturskillnaden mellan dag och natt blev för stor. Åtminstone så tror jag det beror på detta. Jag har fortfarande en Golden Sunriseplanta kvar och det hänger lite gröna tomater på den ännu.
odlat drygt 20 olika sorters tomater och favoriten iår förutom red sweet cherry och black sweet cherry var Lime Green. Jätte frisk i smaken och grön gul när den är färdig. kul kontrast i salladen med tomater i olika färger. JAg vet inte var i Sverige du bor men på trädgårdsdagaran på Liseberg i maj trro det var runt 4 maj eller nåt, då stod där förra året och året innan igen ett företag som sålde tomatplantor. det hade nästan 40 olika sorters plantor, jag hoppas att de ska stå där igen. jag tor att de hettte jag sökte på deras namn och fann hemsidan: www.akraberg.se lycka till.
Mina favoriter är de normalstora "svarta" tomaterna En erfarenhet om sprukna tomater. Alla spriker om de får hänga kvar tillräckligt läge Jag tycker tomaterna smakar minst lika bra om de plockas i tid och for mogna en dag inne Ok miljön påverkar men prova nästa år, jag hävdar att det är en myt de måste hänga där ute i solen tills de är nästan övermogna och solvarma Låter det för enkelt plocka i tid innan tomterna spricker och låt mogna ett dyngn i rumsvärme ? /JÅJ P.S. En övermogoen tomat som är mjuk och vattnig och desutom sprucken är mat till komosten
Tiny_Tim
01-12-2006, 23:58
Jag kan tipsa om "Tiny Tim" Den är lättskött, normalstor och god" (Röd)På min ena sida står det lite om sorter: Tomat Odling Klicka dig vidare till sorter..
Åsa, mälardalen zon 2
02-12-2006, 00:38
CITAT (Tiny_Tim @ 01-12-2006, 23:58) Jag kan tipsa om "Tiny Tim" Den är lättskött, normalstor och god" (Röd)På min ena sida står det lite om sorter: Tomat Odling Klicka dig vidare till sorter.. Håller inte med om att Tiny Tim är god, jämfört med många äldre sorter smakar den ganska tunnt. En av sorterna man började med som nybörjare var Tiny Tim men man upptäckte sedan att en tomat kan smaka så mycket mera. Testade odla den senast för ett par år sedan men den smakade uruselt jämfört med Gardeners delight och sungold så jag tror de flesta hamnade i komposten.
Tiny_Tim
02-12-2006, 09:55
Gardeners Delight är också god som du sa, men Tiny Tim e rätt god  Tror jag sått Sungold innan, men ska iaf så den nu till våren
Jonas70
04-12-2006, 13:12
CITAT (Tiny_Tim @ 01-12-2006, 23:58) Jag kan tipsa om "Tiny Tim" Den är lättskött, normalstor och god" (Röd)På min ena sida står det lite om sorter: Tomat Odling Klicka dig vidare till sorter.. Tiny tim är en rätt trist tomat faktiskt. Varken speciellt smakrik eller ger hög avkastning. Själv så tänkte jag testa en hel del till nästa år. Ser verkligen fram emot de "svarta" tomaterna som jag hört så mycket gott om.
Tiny_Tim
04-12-2006, 15:17
Jo, lite dåligt kanske det är, men det beror ju också på hur man sår dem. Jag ska som sagt också testa lita av varje
Jonas70
05-12-2006, 09:39
CITAT (Tiny_Tim @ 04-12-2006, 15:17) Jo, lite dåligt kanske det är, men det beror ju också på hur man sår dem. Jag ska som sagt också testa lita av varje  Hur menar du att själva sådden skulle påverka smaken? Det är väl uppdrivningen av plantan som bestämmer eventuell smak, men allra mest är det ju sorten som bestämmer smaken. Det är i alla fall min erfarenhet.
Av de normalstora tomaterna tycker jag de som är i gruppen SVARTA smakar mest och bäst! De ser kanske inte så goda ut men nästa år blir det en större andel svarta tomater Det går att ta frö från tomaten "Kumato" som ofta finns på Maxi stormarknad. Provade i våras lät fröna torka 1 vecka och såde därefter! Inga problem de komm fint, hade plats till två plantor bara. De sådes lite sent men gav skörd och hängde med länge, båda plantorna gav likadana tomter som de köpta (Kanske ingen tokig F1 hybrid) Lycka till //JÅJ
Tiny_Tim
05-12-2006, 21:38
CITAT (Jonas70 @ 05-12-2006, 09:39) CITAT (Tiny_Tim @ 04-12-2006, 15:17) Jo, lite dåligt kanske det är, men det beror ju också på hur man sår dem. Jag ska som sagt också testa lita av varje :lol: Hur menar du att själva sådden skulle påverka smaken? Det är väl uppdrivningen av plantan som bestämmer eventuell smak, men allra mest är det ju sorten som bestämmer smaken. Det är i alla fall min erfarenhet. Det är väl mycket som kan spela in, vattning, hur man allmänt sköter dem, klart det är uppdrivningen också..
Katti med torpet
06-12-2006, 20:11
CITAT (Tiny_Tim @ 01-12-2006, 23:58) Jag kan tipsa om "Tiny Tim" Den är lättskött, normalstor och god" (Röd)På min ena sida står det lite om sorter: Tomat Odling Klicka dig vidare till sorter.. Vänta nu, Tiny tim är väl ändå ingen normalstor tomat? Så vitt jag vet är det en körsbärstomat som rekomenderas för t.ex. balkong och ampel eller har jag blandat ihop den men någon annan sort? Namnet Tiny betyder ju desutom liten. När jag startade tråden och efterfrågade "normalstora" syftade jag på tomater i den storlek vi normalt köper i affärernas grönsaksdiskar... Goda körsbärstomater finns det ju rätt gott om
Ophelia
09-12-2006, 16:13
Green Grape och Green Zebra är riktigt fina i smaken tycker jag.
Tiny_Tim
09-12-2006, 21:17
Körsbärstomat? Ja, men ändå ett bra förslag. Mina blir så stora så
Jonas70
11-12-2006, 09:00
CITAT (Ophelia @ 09-12-2006, 16:13) Green Grape och Green Zebra är riktigt fina i smaken tycker jag. Green Zebra tänkte jag odla nästa år. Har du några tips på hur man får den att trivas riktigt bra? Har du odlat den i växthus, eller?
AndreasBlomquist
11-12-2006, 13:00
CITAT (Tiny_Tim @ 09-12-2006, 22:17) Körsbärstomat? Ja, men ändå ett bra förslag. Mina blir så stora så  Hej Niclas, På din egen sida så skriver du ju att skörden på dina plantor av Tiny Tim som är den tomat du lyckats bäst med varierat från 5-15 tomater. Det är väl knappast någon bra siffra. De jag lyckades sämst med, Tigerella hade ju i alla fall ett 50-tal tomater per planta. Sen är det ju faktiskt en körsbärstomat som så många påpekat och ingen normalstor..
Jonas70
12-12-2006, 10:41
CITAT (AndreasBlomquist @ 11-12-2006, 13:00) CITAT (Tiny_Tim @ 09-12-2006, 22:17) Körsbärstomat? Ja, men ändå ett bra förslag. Mina blir så stora så :wub: Hej Niclas, På din egen sida så skriver du ju att skörden på dina plantor av Tiny Tim som är den tomat du lyckats bäst med varierat från 5-15 tomater. Det är väl knappast någon bra siffra. De jag lyckades sämst med, Tigerella hade ju i alla fall ett 50-tal tomater per planta. Sen är det ju faktiskt en körsbärstomat som så många påpekat och ingen normalstor.. Nej, 5-15 st körsbärstomater är ju inte så värst mycket. Tror jag fick något liknande när jag av ren nyfikenhet lät en tomatplanta stå kvar inomhus på fönsterkarmen
Tiny_Tim
16-12-2006, 16:22
CITAT (Jonas70 @ 12-12-2006, 10:41) CITAT (AndreasBlomquist @ 11-12-2006, 13:00) CITAT (Tiny_Tim @ 09-12-2006, 22:17) Körsbärstomat? Ja, men ändå ett bra förslag. Mina blir så stora så  Hej Niclas, På din egen sida så skriver du ju att skörden på dina plantor av Tiny Tim som är den tomat du lyckats bäst med varierat från 5-15 tomater. Det är väl knappast någon bra siffra. De jag lyckades sämst med, Tigerella hade ju i alla fall ett 50-tal tomater per planta. Sen är det ju faktiskt en körsbärstomat som så många påpekat och ingen normalstor.. Nej, 5-15 st körsbärstomater är ju inte så värst mycket. Tror jag fick något liknande när jag av ren nyfikenhet lät en tomatplanta stå kvar inomhus på fönsterkarmen  Av Tiny Tim får man inte så många, det är väl ok för den, iaf vad jag vet, men man vet aldrig förrens hur många man får innans man får fler..
Åsa, mälardalen zon 2
16-12-2006, 16:27
De gånger jag testat Tiny Tim har jag fått många fler än 15 st och plantorna har blivit större än vad som stått på påsen.
Vet inte hur du skött om sorten men har du den i kruka kan du ev. ha för liten jordvolym samt jag tror jag läst att du odlar i ett litet växthus (eller minns jag fel??), i ett litet växthus kan det bli väldigt varmt. Tomatens pollen kan hos många sorter börja dö redan när det "bara" är +35C, i ett litet växthus kan temperaturerna vara bra mycket högre än så, dör pollenet blir det inte någon bra pollinering = få frukter.
MRLINDELL
04-01-2007, 21:43
Av alla tomatsaijter så är Mikael Anderssons www.tomatsidan.se den allra bästa för dem som önskar odla lite mera exotiska tomater. Jag har odlat ca 30 sorter från den sidan och alla har fungerat i Uppsala, bifftomaterna blev dessutom bäst. Ett alternativ till de vanliga tomaterna med attributen, fort, många, tidigt är faktiskt goda, stora och vackra, för att inte säga underbara tomater. Tomatsidan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|