yla

en granne har tagit hand om denna pippi
visst är det väl en fink en grönfink kanske
vad säger ni experter på området
Karin M i zon 5-6
Hej Oldwolfie!
Det är en juvenil stenknäck, dvs en stenknäck född i år. Rådfrågade genast min sambo som är specialintresserad av fåglar - problem är till för att lösas! Kolla i en fågelbok så kan du se hur den kommer att se ut när den är vuxen. Näbben är väldigt speciell, som du kan se.
Hälsningar Karin M
yla
åhh tackar jag trodde först på stenknäck just för näbben men så tyckte jag färgerna va annorlunda
tack snälla du
Karin M i zon 5-6
Hej igen!
Jo, Lasse, min sambo låter hälsa att juvenila (unga, "nyfödda") har en helt annorlunda fjäderdräkt än de adulta (vuxna) individerna. Själv är jag periodvis makalöst less på fågelpratet här hemma mad.gif men det är naturligtvis så, att jag trots det inte kan låta bli att lyssna på hans "fjäderprat" med ett litet öra! tongue.gif
Hälsningar Karin
yla
CITAT (Karin M i zon 5-6 @ 11-09-2006, 22:09)
Hej igen!
Jo, Lasse, min sambo låter hälsa att juvenila (unga, "nyfödda") har en helt annorlunda fjäderdräkt än de adulta (vuxna) individerna. Själv är jag periodvis makalöst less på fågelpratet här hemma mad.gif men det är naturligtvis så, att jag trots det inte kan låta bli att lyssna på hans "fjäderprat" med ett litet öra! tongue.gif
Hälsningar Karin

fast frågan är ju hur ung är dennna lilla pippi
o vad ska han hon ha för mat o hur ska den klara sej om ,då, den blir frisk
SannaLasso
Den är född i sommar nån gång eftersom det är en unge. 5 veckor gammal kanske? Leta upp stenknäck på Google och kolla vad dom äter så ungen får rätt mat. Fågelungar måste äta ganska mycket och ofta, mer i förhållande till storleken ju mindre de är eftersom små fåglar har snabbare förbränning än stora.

Finns det någon i närheten som föder upp kanariefåglar (kolla på kanariefågelklubbens hemsida) så kanske h*n kan ta hand om ungen. Båda arterna är finkar och förmodligen äter de ungefär samma mat. Utan värme och rätt mat ofta och vid rätt tillfällen och lär ungen inte klara sig. Insekter och uppmatningsfoder för kanarier kan man nog ge den. Uppmatningsfoder brukar finnas i zooaffärer men man kan göra själv också av kokt finhackat ägg blandat med skorpsmulor och ev. lite finriven morot.
KURT
OBS! fågelungar äter inte alltid samma mat som de vuxna fåglarna. Ungar behöver alltid mera protein, därför matas de flesta fågelungar med insekter, medan de vuxna fåglarna ibland bara äter lite eller inga insekter alls, så är det t ex för tjädern).
Karin M i zon 5-6
Hej!
Nu gick min sambo "igång" igen! biggrin.gif Fågelintresserade människor på Odla?!! På min ära! Här kommer mer info från honom:
Ge stenknäcken bär, såsom körsbär och häggbär, eller nötter typ hasselnötter. Den är expert på hårda bär och nötter. Dess kraftiga näbb kan generera över 50 kp kraft! Inte illa av en så liten krake - bara några tiotals gram fågel! Hoppas den lever ännu!
Hälsningar Karin (o. Lars)
yla
den verkade pigg o alert igårkväll
men imorse va den död trots god mat o att den ätit o druckit o verkat kunna repa sej så
tyvärr va de väl nån inre skada påden lille krabaten
lessen o behöva medela detta sad.gif
malin72
nej vad tråkigt sad.gif lillen då men ni gjorde bra jobb med den smile.gif
yla
ja den lille fick ett par sköna dagar med mat o vatten o slapp bli hackemat åt våra renhållningsfåglar iallafall

det roliga i den här historien är ändå att stenknäcken finns här hos oss o häckar i en av våra häggar ,jag trodde den föredrog att hålla sej lite längre norrut,fast jag har ju skymtat den förut nu ska jag titta noggrannare efter den,vår nordiska papegoja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon