|
anna_rispan
11-09-2006, 10:01
I år så växte i allafall majsplantorna ordentligt, fämfört med förra året. Men de gav bara 1 kolv per planat. Är det normalt? Finns det sorter som ger fler kolvar per planta?? Tipsa gärna om sorter! De jag odlade io år o förra året köpte jag på handelsträdgården men om det finns bättre alternativ så får jag väl prova att dra upp dem själv från frö.
Jag odlar en sort som heter Ashwort, sockermajs från Runåbergs. De allra flesta plantorna ger en kolv, några får två. Inget större problem tycker jag, fröportionen innehöll 130 frön så jag har majs så jag klarar mig ...  ... men visst hade det varit trevligt med fler kolvar per planta. Första gången jag odlar majs så jag har inte mycket att jämföra med.
anna_rispan
11-09-2006, 10:21
om man har plats ja.... men jag tänker inte utöka min lilla odlingsyta. skulle vara omjag klämde ner majsplantor lite hipp som happ mellan perenner och kryddväxter. men Ashwort ska jag skriva ner. Två kolvar ibland är mer än endast en alltid.
Hur mycket plats tar en planta? Skulle vara skoj att prova odla egen majs
anna_rispan
11-09-2006, 10:48
hmm, 40 x 40 kanske.
rätta mig om jag har fel, som han sa
Eva 33c
11-09-2006, 10:49
Majs är ju ett gräs och plantorna smala och höga. Jag har mina i ett block med 30 cm mellan plantorna. Det är viktigt att plantera dem i grupp och inte på rad då blommorna i bladvecken ska pollineras av hanblommorna i topparna. Frömöjlet "faller ner" med hjälp av vinden. Inte alltid är han och honblommor på samma planta helt "synkade" men står fler plantor tätt ihop ökar chansen för god pollinering. Jag brukar ruska mina lite när jag går förbi. Här i zon 5 är det på näppen att man hinner få några färdiga kolvar. Trots att jag förkultiverar dem några veckor. Men i år har det arit bra majsväder. Och egen majs är såååå gott! Väl värt ett försök alltså.
Anna : ut och gräv dig ett rejält majsland nu !!! Nu innan dom är riktigt mogna kan man äta dem rakt av råa ... sååååå gott !!!! Söta och saftiga. Det kan du inte vara utan och det räcker inte med några stycken. CITAT (noora @ 11-09-2006, 11:39) Hur mycket plats tar en planta? Skulle vara skoj att prova odla egen majs  Tycker jag verkligen du ska göra noora. Det är bra att förkultivera några veckor men inte nödvändigt (sådde 1:e Maj i växthus, planterade ut en månad senare) och så tänk på att odla plantorna i grupp snarare än på rad. Dom behöver stå flera tillsammans för att pollineringen skall bli riktigt bra. Att odla dem utspritt är alltså inte en bra ide. Skulle tro att 30x30cm är ganska lagom plantavstånd, ungefär 10st/m2 alltså. Näringsrik jord vill dom ha, i övrigt sköter dom sig självt från utplantering till skörd. En del säger att man ska plocka "tjuvskotten" men det är lätt att skada plantan när man gör det så jag låter dem sitta kvar. Majs odlas på stora arealer här i Skåne men dom varken förkultiveras eller tjuvas så klart.
anna_rispan
11-09-2006, 10:57
jag klämde ner isbergssallat mellan majsplantorna. sallaten hann bli nästan färdig innna majsen vuxit sig helt stor. funkade rätt bra. dessutom så tor jag lite på en metod som någon ann i forumet nämnde när det gäller koloniodling. det ska se lite stökigt ut då undviker tjuvar att gå in på odlingen. hehe. jag kan ta kort på den övriga ytan ( någon dag) av trädgårdslandet. utspridda plantor där skulle nödvändigtvis inte betyda enorma avstånd. apropå dåligt fyllda kolvar! hur fixar man det? ska jag skaka mer på plantorna? låta dem sitta lite längre?? vill ju gärna äta dem till kräftorna... men om det skulle hjälpa att ha dem kvar längre kan jag ju spara några på plantorna ett par veckor till. nästa år alltså.
Att odla blandat är jättebra, både blanda blommor och grönsaker och att blanda olika grönsaker ... men just majsplantor vill växa nära varandra för pollineringens skull. Bra ide att odla nåt snabbt mellan majsen, jag ska nog prova med lök mellan majsplantorna nästa år.
Om du har problem med att det inte blir helt fyllda kolvar (alltså att det är luckor där det saknas korn) så är det dålig pollinering som är problemet. Kanske hjälper det att skaka dem men framför allt vill dom vara fler och stå nära tillsammans. Är det "gluggar" i kolvarna så hjälper det inte att de står längre.
Jag ska skörda några när jag kommer hem och ta lite bilder så får vi se hur det egentligen står till med min majs.
anna_rispan
11-09-2006, 11:57
jaha, så sex stycken som står nära varandra kan vara för lite... vad synd. men om jag ska ha fler så får de banne mig tåla att det kommer gurkor och slingarar sig rnt fötterna. för jag tänker inte gräva om hela landet nu!!
Har klippt ut en liten bit av Runåbergs odlingsbeskrivning för majs. CITAT Det är en värmekrävande växt som trivs tillsammans med bönor, ärter, potatis, gurkväxter, solros och dill, men inte med salladskål och tomater. Majsen har hanblommorna i toppen som en vippa, medan honblommorna sitter i rader på en kolv i bladvecken intill stammen. Så eller plantera aldrig majsen i en ensam rad eller en dubbelrad. Pollineringen blir mycket dålig. Helst ska majsen växa i ett fyrkantigt block för bästa pollinering. Vid dålig pollinering saknas en del korn på kolven och spetsen är helt outvecklad. Läs mer härSom du ser går majs bra ihop med gurka så det är nog en bra ide, bara det inte blir för skuggit där nere bland gurkbladen. Jag har läst nånstans att sydamerikas indianer traditionellt odlar majs och pumpa ihop och pumpan tillhör ju också gurkfamiljen.
anna_rispan
11-09-2006, 15:39
Vilken tur jag har!!! Kanske kan klämma dit några till då!! Har lite att fundera över till nästa säsong det märks...
På mina majsplantor är det minst tre kolvar på varje. På vissa är det fler. Fråga mig inte hur det gått till för jag har ingen aning!
anna_rispan
11-09-2006, 18:15
nice!! vet du vilken sort du har??
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-09-2006, 19:10) På mina majsplantor är det minst tre kolvar på varje. På vissa är det fler. Fråga mig inte hur det gått till för jag har ingen aning!  Har du dopat dem ?? Hällt tacosås i vattenkannan eller nåt ... ?? Som sagt, berätta gärna vad det är för sort !!
*Kollar* Det är sockermajs jag har. Jag har planterat dem i yrkesodlarjord i 10-liters hinkar.
anna_rispan
11-09-2006, 19:05
köpte du på typ ica eller är det weibulls fröer eller... vill också ha...
Nu har jag fotat lite och får mer frågor än svar. Från vänster : 1. Dålig pollinering, det är luckor bland kornen. 2. Ok pollinering men betydligt kortare kolv. Något deformerad ... ojämna rader ... hmmm ... 3. Denna kolv är perfekt pollinerad men har en begynnande hanblomma i toppen.  Jag tycker inte att det här känns riktigt bra, att kolvarna är deformerade och att en av dem har en hanblomma på väg att växa upp. En obehaglig misstanke riktas mot mina grannar (bönder) som går loss med Round-up sprutan i tid och otid ... som sagt, känns inte riktigt bra det här. Ursäkta den dåliga bilden och den dåliga bakgrunden ... kan inte ta nån ny eftersom jag redan ätit upp två av kolvarna.
CITAT (anna_rispan @ 11-09-2006, 20:05) köpte du på typ ica eller är det weibulls fröer eller... vill också ha...  Jag köpte dem på Coop forum. Märket var Bröderna Nelson.
Slänger in en ny fråga här: Måste majskolvarna sitta kvar på plantan för att mogna eller kan man plocka in dem och mogna klart? Nu börjar det vara kallt ute på nätterna.
en annan fråga: förväller ni majskolvarna innan ni fryser in dem?
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-09-2006, 16:00) Slänger in en ny fråga här: Måste majskolvarna sitta kvar på plantan för att mogna eller kan man plocka in dem och mogna klart? Nu börjar det vara kallt ute på nätterna.
en annan fråga: förväller ni majskolvarna innan ni fryser in dem? Dom kommer inte att fortsätta mogna efter att du plockat dem, det enda som händer är att dom kommer att bli mindre söta och mer "träiga" ju längre dom ligger. Hur vi fryser dom ? Ät upp dom istället ... koka dem en minut eller två och ät med smör direkt.
CITAT (Gurkan @ 20-09-2006, 17:47) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 20-09-2006, 16:00) Slänger in en ny fråga här: Måste majskolvarna sitta kvar på plantan för att mogna eller kan man plocka in dem och mogna klart? Nu börjar det vara kallt ute på nätterna.
en annan fråga: förväller ni majskolvarna innan ni fryser in dem? Dom kommer inte att fortsätta mogna efter att du plockat dem, det enda som händer är att dom kommer att bli mindre söta och mer "träiga" ju längre dom ligger. Hur vi fryser dom ? Ät upp dom istället ... koka dem en minut eller två och ät med smör direkt. Ja så kan man ju också göra!  Det var ju inte så många kolvar så det direkt löns att frysa in dem.
Whiskuchi
20-09-2006, 19:08
Ska man spara dem länge bör de förvällas, för frysning ett par månader kan man lägga dem direkt i frysen
Eva 33c
20-09-2006, 20:56
Enligt vad jag läst mig till så startar omvandlingen av socker till stärkelse omedelbart när man plockat majskolven. Därför sägs det ibland att man ska koka upp vattnet innan man plockar och sedan springa in och kasta dem i kastrullen! Jag förmodar att processen stoppas då. Den kan nog pågå längre om man bara lägger dem i frysen utan att förvälla dem först. Men jag har aldrig gjort någon egen utvärdering av detta och smakat om man verkligen känner någon skillnad. För jag gör som Gurkan, äter upp dem omedelbart!
anna_rispan
27-03-2007, 19:58
jag grubblar på med min majs. jag måttade på mitt land i dag. bädden är ca 140 cm bred. men den är upphöjd o sidorna lutar innåt.
hur många plantor får jag då in på den ledden? o hur många kan vara lämpligt på längden då?? typiskt att jag glömde bort den här tråden iallafall. nu har jag betsällt en sorts majs från Runåbergs. Hur ska jag göra då, tänkte ju löpa Bröderna Nelsons o få tre kolvar per planta som Magdis fick.
Apropå skörd. Ett år kokade jag alla kolvar och skar sedan dän alla majskorn. Så det blev precis som när man köper majs på burk. Jättegott!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|