Mattsson
Söker som sagt efter förslag på nån silvrig kantväxt! Den bör vara ca 20-30 cm och gärna bli lite bullig. Det är ett soligt läge, men inte hela dagen. Har tittat på ulleternell som ser jättetrevlig ut, men kanske lite för hög? Japansk malört har jag också tittat på, men skulle nog vilja ha mer "bull".... biggrin.gif Om den blommar, så gärna vitt (eller ev rosa eller blått).

Förslag tas tacksamt emot!
Mia, zon 3
Romersk malört - Artemisia pontica - kanske? Kan bli lite högre än du önskade iofs.... Sandmalört - Artemisia stelleriana - kanske? Lammöron - Stachys byzantina (den blomfria 'Silver Carpet' tror jag den heter?).
Ewa L
Tänkte också föreslå 'Silver carpet' resp Sandmalört. Framförallt Lammörat — står sig i alla väder medan Malörten har en tendens att ränna iväg lite och därmed lägga sig ner, åtminstone hemma hos mig.
Mattsson
Hur blir Ulleternellen, tar den stor plats efter ett tag?

Kunde inte hitta nån bra bild på Silver Carpet. Verkar inte vara så lätt att få tag på?
Katti med torpet
Jag vet precis vad du skall ha, en krypmalört!
Den är inte bara bullig, den är dunig också (lite som åbrodd fast mycket lägre och kompaktare).
Jag kan inte låta bli att klappa på den varje gång jag går förbi.
Planterade en i våras och den har blivit jättefin wub.gif
Googla på Artemisia schmidtiana nana så får du se lite bilder.
I mitt soliga läge skimrar den i vitt/silver, blir antaligen mer grå/grön i skuggigare läge.

Det där med att malört ränner iväg och lägger sig stämmer för de högre sorterna men den här har inga sådana tendenser.
Mattsson
Krypmalörten 'Nana' verkar blomma med gula blommor, vill helst ha vita, rosa eller blå om det ska blomma! Annars såg den fin ut!!
Katti med torpet
Min har inte blommat över huvudtaget men den kanske är för ung än.
Några gula blommor vill jag absolut inte ha, skulle de dyka upp tänker jag klippa bort dem. Det är ju bladverket som är det fina. tongue.gif
sudden
varför inte silverek? en väldigt vacker växt som passar bra som kantväxt i rabatt nästan oavsett läge.... och så är den himla tålig när det gäller regn, vind och torka smile.gif
Mia, zon 3
CITAT (Katti med torpet @ 12-09-2006, 11:30)
Jag vet precis vad du skall ha, en krypmalört!

En krypmalört och en japansk malört verkar vara samma sak, om man tittar på bilder och på latinet?
Pernillaheterjag
Japansk malört är "bullig". Min är bara inne på sitt första år (planterade sept -05) och den har varit just bullig hela denna säsong.
Ewa L
Jag har haft min 'Nana' i flera år och den har definitivt aldrig blommat. Har den både i soligt läge bland rosor och även i min vita rabatt i halvskuggigt/skuggigt läge. Mycket söt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon