Full version: Vitlöksutsäde
brohede1
Hejsan!

Jag undrar var man kan köpa vitlöksutsäde - och när. Finns det i vanliga handelsträdgårdar typ Plantagen och Hortus m.m. eller måste man köpa dem på särskilda ställen? Vad är skillnaden mot att sätta vitlöksklyftor man köper i vanlig mataffär?
Gurkan
Plantagen och liknande ställen brukar bara ha vitlöken på våren.
Man kan ju plantera på våren också.

Du kan kolla med www.tomatklubben.se , där brukar gå att beställa vitlök på hösten och även här : Solberga Gård

Vitlök från mataffären brukar funka bra att odla på men man vet ju inte vilken sort det är man får och hur den beter sig i vårt klimat ... men det är sällan några problem. Däremot kan den föra med sig virus som gör det omöjligt att odla lök i den jorden igen på mycket länge. Om det är ett stort problem egentligen vet jag inte ... men ofta rekomenderas kontrollerat utsäde. När man väl odlat en säsong tar man ju sitt eget utsäde så det är i princip en engångskostnad.

Har tidigare odlat vanliga "matvitlökar" men ska nog beställa lite från Solberga i år.
Gåsis
Granngården brukar ha och dom flesta vanliga handelsträdgårdar, åtminstone dom lite större.

/Åsa
Gurkan
CITAT (Gåsis @ 11-09-2006, 12:49)
Granngården brukar ha och dom flesta vanliga handelsträdgårdar, åtminstone dom lite större.

/Åsa

Tack för tipset ... såg just att porto + postförskott skulle kosta över 80:- från Solberga ... ska kolla Granngården imorrn när jag ändå har vägarna förbi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon