Full version: Beskära hasselbuske
Piggeplopp
Hejsan!

Hoppas på hjälp från er alla. Jag har en hasselbuske som är ca. 4-5 m hög. Jag skulle vilja korta ner alla grenarna till ca. 2,5 m. Hittar inte info om detta är möjligt någonstans. Allt jag har hittat är att man ska kapa de äldsta grenarna nere vid roten.

Jag vill inte att det ska bli mkt större i omkrets. Grenarna är nu så höga att den böjer sig ner och grannarna har klagat på att den är för hög.

I övrigt så verkar den må bra, det kommer nötter i alla fall.

/Pia
KURT
Problemet med att kapa träd/buskar på höjden brukar vara att de antingen dör eller så bryter de väldigt mycket skott så att det ser hemskt fult ut. hassel brukar vara mycket tålig, så den skulle säkert klara en kapning, så frågan är väl om den skulle bryta en massa nya skott så att det skulle se hemskt fult ut? På ha

Personligen skulle jag nog ändå ha tagit bort de grenar som böjer sig ner, men ignorerat ev. klagomål från grannarna i övrigt!
Taxus
Hassel tål total nedsågning bra, det kommer upp nytt bra, men inte blir äldre grenar som kapas en bit upp snygga.
Om man sedan toppar de långa årskotten lite varje år, så att de förgrenar sig på ett naturligt sätt, kan man hålla busken lite i schack.

Men det låter som om att det är en för stor sorts buske på platsen. Kanske läge att i stället plantera något som håller sig inom ramen av sig självt?
shahalam
Har själv massor med hassel. Hela tomten gränsar till hasselskog. Jag föryngrar de jag vill behålla som insynsskydd genom att såga ner dem jäms med foten. Två år senare är de stora runda snår igen. Då när grenarna är veka kan man beskära dem som om de vore häckar. Då blir de täta och fina.

Avråder lika bestämt som andra här från att korta in kraftiga grenar. De skjuter bara nya skott och blir krokiga. Det enda möjliga är att ta bort hela stammar.
Piggeplopp
Tack för alla svar!
Jag följer era kloka råd!

/Pia
Big Gardener
Piggeplopp - Jag hoppas du delvis känner igen resonemanget från ditt problem med gudaträdet.
Piggeplopp
Hejsan!
Ja, jag känner igen det. Men jag kan ju bara inte låta bli att undra...

På tal om Gudaträdet så finns det inte mer. Tyvärr fick vi ta ner det då det blev för stort. Vi sågade ner det och sedan hade vi en kille med en stor fräs som fräste bort den största delen av roten. När han var klar gick jag lös med en Tigersåg och såga av de största rötterna som fräsen inte hade tagit bort helt . Sedan la vi jord och sådde gräsmatta över det hela.

Tyvärr är det så att den skjuter rotskott så in i helsike. Över hela tomten, dvs även runt husets motsatta sida så dess rötter måste gå runt hela huset. Jag drar upp allt jag ser, men det kommer nytt hela tiden. Vet någon hur länge man får hålla på med detta, även när man fräst bort roten(den största delen i alla fall)?????
/Pia
Big Gardener
Jag är inte förvånad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon