Full version: Elektrisk "svamptork"
noora
Jag har fått en sån där elektrisk "svamptork" med fem korgar som man staplar på varandra. Jag har några chilifrukter som jag skulle vilja torka, men inte så många så att de fyller hela apparaten. Kan man torka dem samtidigt med t.ex. svamp, eller finns det risk att svampen tar åt sig chilismak? Är det nån som har provat nåt sånt?
Mia, zon 3
En släkting torkade chili i vanlig ugn, tror jag att det var, och de kunde knappt vara inne i köket.... Så testa med en liiiiten portion svamp först. Eller kanske äpplen? De borde suga åt sig eventuell "smak-smitta", så märker du om det är någon fara att köra ihop med svamp.
noora
Jag har torkat habanero i ugnen, och det var inga problem att vara i samma rum vad jag kommer ihåg... Det kanske beror på ugnstemperaturen, jag hade väldigt låg temperatur.

Äpplena är inte mogna än, så jag kör nog en vända med enbart chili ändå.
KURT
Dels gör det inget om svampen skulle ta smak av chili! Om du dessutom har hel chili så är det nog inget problem.
Mia, zon 3
Det kan ha varit så att släktingen torkade chilin i mikron...? Minns inte....
KURT
CITAT (Mia @ zon 3,14-09-2006, 08:13)
Det kan ha varit så att släktingen torkade chilin i mikron...? Minns inte....

Man kan inte torka saker i mikron, där kokar man saker. Skall man torka så får inte temperaturen överstiga 50 grader!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon