svanqvistj
11-09-2006, 12:08
Hej!
Var på plantskolan i går och tittade efter ett prydnadsträd som får bli max 3-4 m högt. Fick då förslaget att plantera en uppstammad pärlrönn, den var verkligen vacker, kronan var inte så väl utvecklad men den stod i en liten kruka så kronan sätter väl fart när rötterna får breda ut sig. Stammen var ca 1,5 m innan kronan började. Enligt personalen skulle trädet bli 3 m högt med en vacker rundad luftig krona.
Jag bor i zon 3, jordenmånen är "bra trädgårdsjord" och trädet kommer att stå öppet med sol i stort sett hela dagen.
Har någon erfarenhet att detta träd?
Bra att få lite råd innan jag gräver ner (ännu mer) pengar!
Jeanette
Big Gardener
11-09-2006, 16:18
Pärlrönn - Sorbus koehneana. Erfarenheterna är att det inte blir så värst mycket träd av det. Mitt elaka intryck är att det mest är en pinne med grenar på. Jag tycker det blir bättre som flerstammigt buskträd. Men å andra sidan är det en relativt ny sort så jag har inte sett särskilt många exemplar som är över 15 år
Men det har sina fördelar: När de bästa höstfärgerna visar sig och de vita bären hänger kvar är det som vackrast. Blomningen på våren är inte helt fel heller. Tror inte du behöver bekymra dig över så mycket över var du sätter den eftersom ståndortskraven är måttliga.
svanqvistj
12-09-2006, 14:04
Hej Birger!
Tack för ditt svar. Pinne med grenar på låter inte så kul. Jag får nog ta en vända till till plantskolan och titta lite till. Dom brukar vara bra där och ta reda på mer om man är fundersam.
Jag vill dessutom passa på att tacka dig. Förra våren 2005 hade jag problem med ett par relativt nysatta korneller som blivit alltför hårt beskurna alltför snabbt efter planteringen. Du gav mig flera tips. Jag följde dem och det skall jag säga - kornellerna sköt en väldans fart här i somras. Så tack Birger!
Jeanette
Big Gardener
12-09-2006, 19:14
Jättekul att få höra lite feedback! Tack och bra att det fungerade!

Jag kanske var lite väl hård mot pärlrönnen. Så illa är den faktiskt inte, även om den kan se lite ranglig som ung. Men om den står i mycket sol tror jag säkert den blir bra och utvecklar bra med grenar.
Jag är benägen att hålla med i den hårda bedömningen av pärlrönnen. Bäst exemplar har jag sett som flerstammiga buskar medan de enstammiga är mer eller mindre embarmliga. Bäst om de ställs i yviga buskage som skyler känslan av pinne med lite piprensspret...
Jag är inte säker på namnet, men är det inte Astrid-rönnen som är lite likadan...
Ingen av dessa bör man iallafall köpa som enstammiga för formens skull. mer för att det är en liten spretig palett med pålitligt kommande bär år efter år.
Sylvia på odla.nu har skrivit bra om rönnar:
PärlrönnRönnar, olika sorter
Big Gardener
12-09-2006, 19:47
CITAT (Cilla @ 12-09-2006, 20:42)
Jag är inte säker på namnet, men är det inte Astrid-rönnen som är lite likadan...
Lustigt, jag tänkte exakt samma tanke (men skrev det aldrig...) De påminner lite om varandra i utvecklingen som unga, men Astrid blir bättre (och större) som äldre.
Japp, Astrid är något bättre men ofta beskärs de innan de hunnit fixa till sitt spret. Alltför många står som om de permanentat håret så ofta att ingen gren fått växa på ett friskt sätt...
Annars är många av de andra rönnarna vackra också formmässigt tycker jag. Detta år som verkar bli ett av de bästa rönnbärsåren i mannaminne kan man undra varför man inte planterar mer rönn. Höstfärgerna kommer att bli underbara där de inte torkat!
Maria KS
13-09-2006, 08:56
Ni som tycker att pärlrönnen är spretig, har ni några andra rönnsorter att rekommendera? Jag är också på jakt efter rönnar som blir vackra, enstammiga träd, men helst inte högre än 5-6 meter. Själv tycker jag att de med röda och oranga bär är vackrast, men kan även tänka mig gula eller vita bär. Klarar rönnarna tung lerjord?
Det finns en rönnsort som heter sorbus 'white swan' och lär vara en förbättrad form av pärlrönn. På vilket sätt den är förbättrad vet jag dock inte; det finns väldigt litet information om den på nätet och inga bilder (i a f inte som jag kunnat hitta via Google).
Annars, om man vill ha röda eller orange bär, så tycker jag att Carmencita är vackra rönnar med fin form och gracilt lövverk. De lär bli omkring 4 m.
svanqvistj
13-09-2006, 11:40
Hej alla!
Eftersom det är en liten lund med buskar och perenner där min ev. pärlrönn skall planteras tror jag ändå att jag chansar. Jag tror att den kanske kommer till sin rätt i en samplantering där inte den "pinniga" stammen kommer att framträda lika mycket. Det skall verkligen bli kul att se vad det blir av den, jag får rapportera igen om några år....
När vi ändå är på tråden, behöver den beskäras på något sätt för att visa sig från sin bästa sida eller skall den växa "vilt".
Jeanette
Jag tror att man ska låta pärlrönnen växa till sig ett slag innan man funderar på beskärning. Sedan kan man beskära, putsa, lite efter eget tycke och smak. Trädet i sig själv behöver knappast beskärning. Är det mörkt på några grenar inne i kronburret kommer de att tyna bort och tas över av de andra.
Fota gärna från början, vi är ganska många som följer detta foum år efter år! Och jag vill gärna se bra exempel på hur den här lilla rönnen kan se ut. Jag tycker om rönnar men har hittills haft svårt för de här småkroniga varianterna.
Inga från Närke
13-09-2006, 22:10
CITAT (Maria KS @ 13-09-2006, 09:56)
Klarar rönnarna tung lerjord?
Vi har lerjord och vi har en rönn. Men jag vet inte vilken sort tyvärr. Vi tog ett skott från en ädelrönn som namnet börjar på Z men jag kommer inte ihåg. Men det blev inte en sådan utan denna. Är ca 10 år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.