malin72
min hon katt har fått vad jag trodde en fettknöl på halsen liten som entändsticks udd(vad det nu heter) men nu kände jag en på ryggen också och den var lite klibbig så jag tvättade rent....nu är jag orolig är det fettknölar tro eller vet någon nåt ang katt canser sad.gif sad.gif bliden blev ju jätte suddig dålig närbilds kamera

sen är hon en riktig mamma gris tongue.gif när jag är hos grannen och fikar då följer hon med

hon är 10 år gammal
pejori
tror hon fått åldersvårtor , men är du orolig be en vet. titta på dom smile.gif smile.gif
inte ett helt ovanligt fenomen hos gamla katter och hundar det där wub.gif wub.gif
malin72
CITAT (pejori @ 11-09-2006, 15:55)
tror hon fått åldersvårtor , men är du orolig be en vet. titta på dom smile.gif smile.gif
inte ett helt ovanligt fenomen hos gamla katter och hundar det där wub.gif wub.gif

åhh nu känns det bättre men kan dom klibba då?? ja det är klart om hon rivit sig kanske sad.gif
pejori
jadå..det kan dom....hon kan ha haft en liten infektion(finne)...på den.... wub.gif wub.gif
tror inte det är någon fara med den....se bara till så den inte växer...den ska vara så liten wub.gif
Whiskuchi
Förmodligen ofarliga fettknölar - men eftersom hon faktiskt börjar bli till åren är det säkrast att låta veterinär ta en titt (och eventuell biopsi).
malin72
ja jag ringer och rådfrågar imorrn så får vi se vad dom säger sad.gif
Whiskuchi
CITAT (malin72 @ 11-09-2006, 17:12)
ja jag ringer och rådfrågar imorrn så får vi se vad dom säger sad.gif

Inte se så ledsen ut, som sagt är det förmodligen ingen fara - men en seniorkoll är ändå bra smile.gif Passa på att göra en allmän seniorkontroll också (blodprover för att kolla njur- och levervärden) när du ändå är där, det är alltid bra att känna till eventuella förändringar innan det märks på katten - bara att lägga om kosten kan lägga till flera års liv smile.gif
GrönAnna
Min gammelkatt har flera små utstående "födelsemärken", helt ofarliga, kommer med åldern, enligt veterinären (som hos människor)!

Men...jag tycker det ser ut som en liten fästing på bilden!? Dumt, kanske - med en 10 år gammal katt är du förstås bekant med fästingar vid det här laget... blink.gif [SIZE=1]
malin72
CITAT (GrönAnna @ 12-09-2006, 15:20)
Min gammelkatt har flera små utstående "födelsemärken", helt ofarliga, kommer med åldern, enligt veterinären (som hos människor)!

Men...jag tycker det ser ut som en liten fästing på bilden!? Dumt, kanske - med en 10 år gammal katt är du förstås bekant med fästingar vid det här laget... blink.gif [SIZE=1]

jo då det är jag det roliga är att hon har inte haft en ända fästing under hela sin livstid hanen däremot har alltid tongue.gif
minimissen
Hej,
nybildningen ser inte farlig ut på den något otydliga bilden, men det är svårt att säga utan att känna på den, och det enda säkra sättet att veta är förstås att ta bort den och skicka den på analys om den ser konstig ut när man skär i den.

Hur är det med hennes tänder? Om det är dags att ta bort tandsten med ultraljud ska hon ju ändå få lugnande ("sövas") och då går det raskt att ta bort de där små knölarna med lokalbedövning. Kan eventuellt tas bort med diatermi och då behöver hon inte sys heller.

Håller med om att ett allmänt blodprov är bra att kolla på en katt som börjar komma upp i ålder, många problem syns inte förrän det gått mycket långt, tex njurproblem.

Lycka till med gosbomben - hon ser så mysig ut! wub.gif
malin72
tack tack vad roligt att få svar från en veterinär smile.gif jo hon är en löjlig gosbomb tongue.gif tongue.gif wub.gif
Whiskuchi
CITAT (minimissen @ 13-09-2006, 01:03)
...många problem syns inte förrän det gått mycket långt, tex njurproblem.

Just det, enligt min veterinär märker man inget förrän njurfunktionen är nere på 25% av sin normalkapacitet. Och då är det ofta för sent att göra något åt saken sad.gif
Men tar men ett prov och upptäcker begynnande njursvikt finns det specialfoder som hindrar vidare nerbrytning.
pejori
CITAT (Whiskuchi @ 13-09-2006, 15:59)

Just det, enligt min veterinär märker man inget förrän njurfunktionen är nere på 25% av sin normalkapacitet. Och då är det ofta för sent att göra något åt saken sad.gif
Men tar men ett prov och upptäcker begynnande njursvikt finns det specialfoder som hindrar vidare nerbrytning.

tycker man ska ge alla gamla katter specialfoder.... wub.gif
gärna när dom är runt åtta år och framåt...den är avsedd för deras gamla kroppar smile.gif smile.gif
Whiskuchi
CITAT (pejori @ 13-09-2006, 16:31)

gärna när dom är runt åtta år och framåt...den är avsedd för deras gamla kroppar smile.gif smile.gif

Absolut - men det finns även medicinska foder som kan ges vid diverse åkommor wub.gif
Tex foder med extra lite protein och salter, så det ska ge minimal påverkan på njurarna (tror det är hill's K/D, en av mina katter hade tillfällig njurinflammation en gång och behandlades framgångsrikt med foderomläggning)
pejori
CITAT (Whiskuchi @ 13-09-2006, 16:43)
CITAT (pejori @ 13-09-2006, 16:31)

Absolut - men det finns även medicinska foder som kan ges vid diverse åkommor wub.gif
Tex foder med extra lite protein och salter, så det ska ge minimal påverkan på njurarna (tror det är hill's K/D, en av mina katter hade tillfällig njurinflammation en gång och behandlades framgångsrikt med foderomläggning)

använder också hills till mina ....eller specifics foder wub.gif wub.gif
dom är så bra anpassade till olika symptom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon