Full version: Slingerhjärta
Pantern
Jag har dragit upp, från frö "Dicentra scandens"--Slingerhjärta / på svenska.
Hur gör jag med denna växt. Den ska vara perenn står det på påsen , men inte hur man gör med den. Klipper ner? Kommer blommor på gammal ved? Eller från nya skott?
Jag hoppas att någon vet.
Ganska rolig växt, jag har den nog i för liten kruka, för den är "späd" och ranglig...men blommar med små gula hjärtan i en klase. (jag ska försöka få in bild på den i mitt album).
-------------------------------
Pantern huh.gif
Eva i Skåne
Har du sått den i år Pantern?
Jag beställde fröer, men dom liksom andra perennfröer, blev undanlagda när jag sådde ettåringar och sen har jag glömt. Tack för att du påminde sleep.gif

Jag hänger på med en fråga unsure.gif

När blir bäst att så? Sensommarsådd är väl för sent nu, antar jag. wink.gif
Pantern
Jo jag sådden den i våras.

Kanske kan du dra upp den innom hus i vinter, för att sen plantera ut. Gör ett försök vetja ! wub.gif

Vad köpte du för perenn frön???

Jag köpte även Clematisen Korean Beauty (som jag har ett annat inlägg på)...den är nu säkert 2,5 meter, men inga blommor...men kanske ..kanske kommer det några, det är ju sommar igen nu...och den ska visst blomma sent. Eller så vill den inte blomma första året.
Det är ju så spännande med att dra upp från frö tycker jag.
Jag har haft sommarhus tidigare...så det är första sommaren på en inglasad balkong. Mycket annorlunda, med näring och vatten, man får testa.
------------------------------
hälsningar pantern tongue.gif rolleyes.gif wink.gif
Pantern
Nuhar jag lagt in bild på Slingerhjärta i mitt album...och en del andra växter.

----------------------------------

Pantern
Helen i Piteå Zon 5
Dicentra scandens är inte perenn i min zon 5 utan man får ta fröna och fröså den som ettårig växt rolleyes.gif /Helen
Pantern
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 15-09-2006, 13:26)
Dicentra scandens är inte perenn i min zon 5 utan man får ta fröna och fröså den som ettårig växt rolleyes.gif /Helen

Jaha...det står inga zoner på min påse som kommer från
Mr Fothergill´s.
Har du prövat att få den att övervintra ? Kanske måste grävas upp och förvaras i garaget över vintern.
------------------------------------------------
Pantern
Betty

Så fin! En sån måste jag bara ha nästa sommar, tack för tipset! wub.gif
Pantern
CITAT (Betty @ 15-09-2006, 13:34)

Så fin! En sån måste jag bara ha nästa sommar, tack för tipset! wub.gif

Ja den är fin...men lite tanig (har nog för liten kruka) den såg så ynklig ut när den kom upp.-----och så odlar jag ju den på balkongen.

Pantern
Helen i Piteå Zon 5
Nej, jag har inte prövat övervintra den inne, tyckte det var lika enkelt att fröså den som 1-årig eftersom jag har redan sådana mängder som ska in, måste gallra lite. rolleyes.gif /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon