akagebeck
Hej!
Detta kanske inte är riktigt rätt forum, men jag gör ändå ett försök att höra om någon har lust att svara... wub.gif

Vår granne planerar att installera en luftvärmepump på fasaden som vätter mot oss. Tomterna är små så det blir rätt nära vårt hus, ca 10-15m, som fläkten kommer att hamna.

Enligt försäljaren av pumpen så "kommer vi inte att höra nånting" men vi är ändå mycket oroliga över att fläktljudet kommer att störa oss, framförallt på nätterna då fläktljud är såna ljud som tränger igenom husväggen. Säljaren vill inte heller ge oss några kundreferenser så att vi kan kontakta någon för att ev provlyssna.

Nån som har nån erfarenhet att dela med sig av? Är vi oroliga i onödan?
Åsa zon 6
Ljudet från luftvärmepumpar skiljer sig nog åt en del beroende på fabrikat. Min mamma köpte en luftvärmepump i våras och har utedelen två meter från sin inglasade altan och jag har inte hört den när vi har fikat.
Själv köpte jag mig en luftvärmepump nu i höst. Utedelen sitter en meter från vår ytterdörr och jag måste titta om fläkten snurrar för att kunna bedöma om den är igång när jag kommer. Båda luftvärmepumparna är Panasonic. Däremot vet jag att mindre kända märken (och förmodligen billigare) låter mer. Jag tog mig nämligen en runda i kvarteret och lyssnade på andras luftvärmepumpar av skilda märken innan jag bestämde mig själv. Tyvärr kommer jag just nu inte på vad de mer högljudda märkena hette. Det jag kunde höra var ett susande ljud - knappast något som går igenom en husvägg. Däremot kanske det är störande om man sitter alldeles i närheten.
gammelnalle
jag tror era onda aningar är obefogade.

De FLÄKTLJUD som går genom väggar brukar vara där fläktarna är placerade i SAMMA byggnad. DET är byggnaden som leder det ljudet.

Givetvis kommer ni att höra fläkten OM ni lyssnar. 10-12m är iofs ändå rätt långt avstånd när det gäller ljud. Ljudet avtar med kvadraten på avståndet. (Flyttar du avståndet till det dubbla minskar ljudnivån till 1/4)

Men jag tycker det är sk.t av försäljaren att inte vilja lämna kundreferenser...
Försök att ta reda på fabrikat och kontakta generalagenten.

b
akagebeck
Hej igen och tack för så snabba svar! Det låter positivt det ni skriver! smile.gif

Åsa, om du läser det här igen, vilken modell är det du har på Panasonicen? Det är nämligen en Panasonic de har tänkt köpa, men tydligen finns det väldigt många modeller som låter olika mycket.
KURT
Oavsett hur mycket den låter som ny, så kan alla typer av fläktar börja låta mer efter hand som lagren slits.
Gillan
Vi har en Panasonis inverter, ION, sen ett par år tillbaka.
Och den låter bara om du står bredvid den. Inifrån, så hör vi den
inte alls. Tror inte heller att du behöver oroa dig.
Åsa zon 6
Hej Anna!
Nu är jag här igen. Jag har en Panasonic Inverter CS-E9EKEB.

Åsa
ewa zon 3
CITAT (akagebeck @ 11-09-2006, 19:57)
Vår granne planerar att installera en luftvärmepump på fasaden som vätter mot oss. Tomterna är små så det blir rätt nära vårt hus, ca 10-15m, som fläkten kommer att hamna.

Vår utomhusdel vätter mot grannens altan ca 10-15 m bort och det har inte stört dom. Utomhusdelen på en luftvärmepump låter mest på vintern när den den får jobba på högre effekt för att utvinna värme ur utomhusluften. Då sitter man ju inte ute lika mycket heller tongue.gif
Märket på vår är på Toshiba och trots att vi har den nära ett sovrumsfönster så stör den inte nattsömnen smile.gif

/Ewa
Xelma
Tipsa gärna grannen att de inte fäster aggregatet på sin husvägg utan på en ställning som står på marken. Annars kan de få stomljud i sitt hus.

De hörs mer om de sitter högt upp tycker jag. Och har de växter framför blåser det rejält i bladverket.

Jag gillar inte fläktljud. Mina föräldrar har en Panasonic och den hör jag, men jag har också utmärkt (för bra) hörsel. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon