klodjefeln
Hej allihopa!

Jag är rätt ny på det här med krukväxter men tycker ändock det är mycket roligt. Har lyckats få en del krukor att överleva sommaren trots att de varit både ensamma och bortglömda. En del har dock vuxit rejält (två ampelliljor). Min fråga är då hur ofta man kan plantera växter i ny kruka.

Tycker mig ha läst till att man endast skall göra detta innan våren men i mitt fall med de två ampelliljorna så har de vuxit så mycket sedan jag planterade om dem denna våren, att man ser rötter på väg ur dräneringshålet!

En annan fråga är hur man skall göra med växter som man köper nu, till hösten. Skall dessa omplanteras eller räcker det med att sätta plantan i kruka i den gamla jorden?

Ha det bra!
/Martin
GoSatta
jag planterar alltid om tidig vår eller sommart så det finns ljus nog för dom att få energi att rota sig i nya krukor. har flera som borde göras nu men jag väntar alltid till våren.

rätt eller fel vet jag inte men har alltid fungerat för mig
Bessie
Jag tycker att så länge man gör det under sommarhalvåret spelar det inte så stor roll exakt vilken månad man planterar om växter. Gäller det omplantering av nya växter beror det på när jag köpt dem, hur trångt de redan har och vilken sort det är. Dracenor, hoyor och palmer är exempel på arter som tycker om att ha trångt om fötterna, så dem försöker jag undvika att plantera om.

Stegen i rotutvecklingen är ungefär de här: Först börjar rötterna titta ut genom bottenhålen, sen börjar de snurra sig runt jordklumpen och i botten av krukan, och sedan börjar rötterna lyfta upp hela växten så att den "reser sig" ur krukan. Senast i det tredje skedet borde man plantera om.

Du kan lyfta ut jordklumpen och se hur rötterna ser ut, och om du har en tjock rotsnurra i botten är det bara att kapa av det överflödiga och stoppa tillbaks växten i krukan, kanske med lite mer jord. Det är de fina hårrötterna i rotsystemet som tar upp mest näring och vatten, de långa grova rötterna längst ner är för att förankra växten i jorden.
klodjefeln
Tack för snabba svar!

Skall ta mig en titt på det hela så får vi se! Det låter på er som att jag borde vänta med det då september tyvärr inte kan räknas som en sommarmånad smile.gif!

Senast köpte jag 2 succulenter av något slag, de har jag satt i kruka med lite extra jord i och med lite upplukring av den jord de kom i, hoppas detta inte är alltför galet?
kristerh
Jag planterar om krukväxter även på vintern, de har inte tagit någon skada av det, men man får vattna med måtta.
yenny
Jag planterar om mina när jag tycker det behövs.
Har de växt mycket så de är på väg ut ur krukan så planterar jag om även om det är mitt i vintern.
När jag köper nya växter brukar jag alltid plantera om de, det brukar ofta vara så dålig jord i de nyköpta tycker jag.
klodjefeln
Oj! Ett sådant forum! Snabba puckar, vad trevligt!

Tittade precis till den ena ampelliljan och den har vuxit rejält... stora rotknölar och mycket smått. Egentligen väldigt trevligt, den verkar trivas även under jord wink.gif.

Ordnar nya krukor imorgon så får de lite ny jord och mer plats. De skulle ju vara svåra att slå ihjäl har jag hört... så jag chansar!

Ha det bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon