Jag har 12 st gröna plastboxar. De är i bredd 1,5*1 meter och ungefär 0,8 meter djupa.
De är i glasfiberarmerad plast (ungefär som de där lådorna man har sand i på vintern) och helt tätta.
Ok de är inte så fina i sin gröna gralla färg men detta är lätt att dälja med lite panel.
Min tanke är att bygga dessa till själv bevattnande krukor.
dvs jag borrar ett hål 1 cm från botten där jag fäster ett genomgående rör. På detta rör sätter jag en 90 graders krök och en 10 cm rör bit. Till detta använder ajg avlopprör som har gummitättningar.
På sommaren vinklar jag kröken uppåt och får på så sätt en 10 cm + krökens höjd vatten pelare i boxen.
På vintern vinklar jag ner kröken så att vatten magasinet inte blir lika stort och jag slipper frostsprängningar. (vinklar jag ner kröken rinner vattnet ut)
I samma höjd som röret slutar när man vinklat upp kröken plastar jag en exstra botten som jag borrar mängder med hål i. Lägger på ett lager geo textil. Sedan tar jag tjock bommuls tråd som jag sticker igenom geotextilen ner i hålen så den kommer till vattnet.
Ok bommullstråden kommer ruttna efter X år men då hoppas jag att perennerna jag planerat att ha där redan har fått rejäla rötter och löser detta själv
På utsidan sätter jag nog någon trevlig panel så det blir lite finare.
Så vad tror ni om min ide?
Anledningen till att jag tänkt göra detta är att det kommer bli en fin inramning till veranda samt att det ofta är väldigt torrt där då marken suger upp det mesta.