Halli
Hej,

jag köpte två plantor av två olika sorters körsbärstomater i våras och de har gett massor av tomater under sommaren. Hur gör jag för att ta frön? Är det bara att plocka en tomat, ta ut fröna och låta dem torka?
unsure.gif
Barnen har varit överlyckliga över dessa tomater så det vore toppen att kunna plantera nya nästa sommar! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
KURT
I princip ja. Men det är bra om man verkligen ka få bort allt tomatköttet från fröna (tomatköttet innehålle groningshämmande ämnen). Ett sätt att göra det är att ta ur fröna och lägga dem i en glasburk med vatten. Då kommer fruktköttet att lossna från fröna om man skakar om det någon gång/dag. Sedan torkar man bara fröna och förvarar dem torrt. tomatfrön är mycket tåliga, överlever t o m färden genom reningsverket!
ingrid fuxwall
CITAT (KURT @ 12-09-2006, 10:41)
I princip ja. Men det är bra om man verkligen ka få bort allt tomatköttet från fröna (tomatköttet innehålle groningshämmande ämnen). Ett sätt att göra det är att ta ur fröna och lägga dem i en glasburk med vatten. Då kommer fruktköttet att lossna från fröna om man skakar om det någon gång/dag. Sedan torkar man bara fröna och förvarar dem torrt. tomatfrön är mycket tåliga, överlever t o m färden genom reningsverket!

Nog är tomatfrön tåliga!
I år har jag fått flera fina plantor från Tomater som ramlat av gömt sig i blomserrabatten och som sedan grott - inte dåligt att de klarade den stränga vintern, fast det beror kanske på det djupa snötäcket?

ingrid
Halli
Jaha, vad bra!

Det ser ut som om fröna ligger i nåt hölje, är det det som ska försvinna?

rolleyes.gif
KURT
CITAT (Halli @ 12-09-2006, 13:08)
Jaha, vad bra!

Det ser ut som om fröna ligger i nåt hölje, är det det som ska försvinna?

rolleyes.gif

Ja, det glatta höljet skall ruttna bort i vattnet så att fröet blir "naket". Många bryr sig inte om det här utan sköjer bara rent fröna och låter dem torka på papper. Men får man bort höljet är det mindre risk för mögel + högre groningsgrad.
Gurkan
Runåbergs Fröer har en beskrivning om hur man tar tillvara frön från tomater.

CITAT
FRÖODLING: Tomaten odlas som ettårig här hos oss. Den är självbefruktande. Men korsningar kan förekomma om flera sorter odlas i närheten av varann. Att binda om blomklasen med en påse innan blommorna slår ut, hindrar insekterna att överföra oönskat pollen. Välj ut de tidigaste och friskaste plantorna för fröproduktion. Även smaken är viktig. Skörda de finaste tomaterna när de är riktigt mogna. Gärna från flera plantor av samma sort. Nästan mogna frukter, som får eftermogna inomhus, kan ofta ge hyggligt frö. Dela frukterna och kläm eller skopa ut pulpan med fröna i t.ex. en glasburk. Häll ev. på lite vatten, lägg över locket och ställ den i varm rumstemperatur. Rör om minst två gånger om dagen. Efter 3-5 dagar, beroende på temp., har jäsningen befriat fröet från det geléliknande höljet och känns skrovligt. Längre jäsning än nödvändigt försämrar grobarheten. Tillsätt mera vatten och rör om. Det fina fröet sjunker till bottnen och rester av pulpan, tillsammans med omoget frö, går lätt att hälla bort. Upprepa sköljningen tills fröet är rent. Sprid ut det på nät eller papper och låt det torka. Gnugga det torra fröet mellan händerna för att skilja de åt som klistrat ihop.

Tänk bara på att många tomater är sk. F1-hybrider, det innebär att dom har anlag från två olika "föräldrar" och ger en avkomma som i de flesta fall är mycket olik den man tagit frön från.

Vet du vad sorterna du köpte heter ? Seriösa plant- eller fröförsäljare anger alltid F1 efter sortnamnet om det rör sig om en hybrid. Många utelämnar det dock och det kan vara svårt att veta om det är en "äkta" sort eller en hybrid.
Magdis
CITAT (Gurkan @ 12-09-2006, 14:18)
Tänk bara på att många tomater är sk. F1-hybrider, det innebär att dom har anlag från två olika "föräldrar" och ger en avkomma som i de flesta fall är mycket olik den man tagit frön från.

Det låter ju jättespännande att få fram en tomatblandras! Ska försöka ta frön från tomaterna som jag drog upp från fröna jag fick av dig och se vad det blir. smile.gif
Monica E
Jag har också funderat på hur man gör om man vill behålla en tomat sort man tycker om ,jag köpte en som heter goldita en gul körsbärstomat,jättegod men hur vet man om den är en F1-hybrid?
KURT
CITAT (Monica E @ 13-09-2006, 10:46)
Jag har också funderat på hur man gör om man vill behålla en tomat sort man tycker om ,jag köpte en som heter goldita en gul körsbärstomat,jättegod men hur vet man om den är en F1-hybrid?

Det står normalt på påsen. Tomatklubben beskriver Goldota som "efter hybrid", och en finsk grossist beskriver Goldita som F1 hybrid.
Halli
Jag köpte min som planta och jag tror den hette Gold Nugget, och tomaterna är gula. Bredvid den hade jag en röd körsbärstomat. Kan de korsas med varandra?
KURT
CITAT (Halli @ 13-09-2006, 19:48)
Jag köpte min som planta och jag tror den hette Gold Nugget, och tomaterna är gula. Bredvid den hade jag en röd körsbärstomat. Kan de korsas med varandra?

Alla tomater kan korsa sig med varandra, skall man vara helt säker så får man bara odla en sort 8och inte ha grannar som odlar tomater nära), eller täcka blommorna med påsar och polliner själv. Men tomaterna blommor har en konstruktion som gör att den trots allt oftast är självpollinerande. Läs gärna mera t ex här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon