Agneta z5-6
Råkar ha ganska mycket röda krusbär i frysen. Har gjort marmelad och lite saft +lite sylt. Har någon här några förslag vad jag kan göra av dessa? Skulle behöva platsen till ev.älgköttet. Det är ju älgtider här. //Agneta
KURT
Man kan göra chutney, har man tillgång till passeringsutrustning så är det mycket praktiskt att passera dem till bärmos.
evelina
Den här sidan har jag haft mycket användning av.

Krusbär
Killensomvillhagrönafingrar
Vi brukar göra sylt som vi smaksätter med vanilj till våra röda krusbär (vi kallar dem dock blandbär i vår okunskap rolleyes.gif )

Lägger i äkta vanilj och tar dem till pankakorna toppen gott.
Agneta z5-6
Aldrig tänkt på att man göra chutney,antagligen för jag äger ingen passeringsutr.

Whaoo,vilken sida

Kurt: hur mycket vanilj på ett ungefär?

//Agneta
Magdis
CITAT (Agneta z5-6 @ 12-09-2006, 09:12)
Har gjort marmelad och lite saft +lite sylt.

Har du gjort saft på krusbär? Hade du några andra bär i också eller bara krusbär? Jag är nyfiken eftersom jag också funderat på vad jag ska göra med krusbären, vi äter knappt nån sylt eller marmelad så det har blivit lite kräm och lite paj.
Agneta z5-6
Jag har varit bortrest och din fråga såg jag just nu. Blandade lika mycket

jordgubbar som krusbär - blev jättegott.Allting gjordes på en höft så jag

har inga speciella mått att tillgå.Kom bara ihåg att m ixa krusbären först

//Agneta
Eva i Skåne
Vi tycker krusbärsgele är väldigt gott. Av röda krusbär får du ju gele med fin färg också.
Krusbärsgele är säkert utmärkt till älgstek rolleyes.gif
Magdis
CITAT (Eva i Skåne @ 18-09-2006, 19:06)
Vi tycker krusbärsgele är väldigt gott. Av röda krusbär får du ju gele med fin färg också.
Krusbärsgele är säkert utmärkt till älgstek rolleyes.gif

vi använder så sällan gelé och marmelad men jag kom på att jag ska göra sylt på krusbär och jordgubbar istället. den kommer säkert gå åt. smile.gif
ingrid fuxwall
Mina röda krusbär har hårt och inte så gott skal så jag kokar ur dem och gör gelé som vi sedan använder som sylt, låter lite knepigt men gott är det.

ingrid
Magdis
Idag gjorde jag en sats krusbär/jordgubbssylt. Det blev riktigt gott, sött men ändå med en lite syrlig smak. Jag hade en öppnad påse frysta jordgubbar som vi haft som tårtdekoration för länge sen, hade tänkt slänga bort dem men då fick de bli sylt istället. smile.gif På det som blev över gjorde jag saft. (jag tog hälften jordgubbar och hälften krusbär i sylten och då blev det massa jordgubbar över) smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon