Räknas ginst som vedartad och skall flyttas när den gått i vila eller är det bättre att göra det nu så fort som möjligt? zon 3-4
KURT
12-09-2006, 09:17
I princip ja. Men ginst brukar vara mycket tåliga och de har inga stora blad så de förlorar inte så mycket vätska som bladfällande växter gör. Kan man dessutom få med en jordklump så kommer den definitivt att klara flytt även nu.
Hannele
12-09-2006, 09:34
Dom är tåliga, jag tror höst är bra tid för flytt, om man bor söder. 'Jag vill bara visa bild på min uppstammade formklippta ginst.
Katti med torpet
12-09-2006, 09:49
Wow det ser ju ut som ett litet träd! Att man kunde stamma upp en ginst hade jag då aldrig trott. Den har ju så veka grenar men de kanske blir stadigare med åren. Inte verkar den blomma mindre heller trots klippningen. Hur hög är den?
Cilla
12-09-2006, 20:08
Snyggt Hannele! När formklipper du?
Jag har testat att skära i både röda och gula olika varianter, och de gula starkväxande hos mig är tåligare än de röda och de gula krypvarianterna. De röda har dukat under en efter en oavsett beskärning eller inte.
Big Gardener
12-09-2006, 20:18
Tänk på att det finns olika sorters ginst och de har olika förutsättningar. Det är därför man bör använda de vetenskapliga namnen. Alla ginster har det gemensamt att de lbir runt metern höga (i Sverige) klarar torka och vind, men älskar värme.
Genista tinctoria 'Royal gold' - Färgginst.
Cytisus x praecox - - Vårginst
Cytisus purgans - Gullginst. Detta är den vanligaste och härdigaste ginsten som vi har för trädgårdsbruk. Den är mycket torktålig och tål mycket.
Cytisus purpureus - Rosenginst
Cytisus decumbens - Krypginst
Cytisus Scoparius ('Dukat') - Harginst. Detta är den minst härdiga men också den som blir störst.
Cilla
13-09-2006, 13:39
Japp, och dessutom finns det olika varianter på de röda ginstarna (jag använder inga namn eftersom jag inte kommer ihåg dem).
Metern höga blir nog några. Men krypginsten kryper och åtminstone ett par av de gula kan bli dryga 2 meter. De två röda varianter jag blev halvmetern och lite dryga metern innan de dukade under en vårvinter.