Killensomvillhagrönafingrar
Lite off topic men jag tänkte det kunde passa ändå

Jag har satt en grind i ett dike.
i denna grind vill jag ha klätterväxter (grindstolpen är 3,5 meter hög)

Just pga av att planteringshålet ligger i ett dike så är det nästan alltid blöt i botten på hålet tänkte därför att ni dammintresserade vet vilka fväxter som kan passa biggrin.gif
Maggan H
Klätterväxter finns det nog inte många av i dammiljö, penningblad kan växa både torrt och vått, men den har inga klängen, är mest en hängväxt/marktäckare. Jag hade provat Blomman för Dagen, som hos mig vill ha fuktig jord, men kanske inte direkt blöt... wink.gif
Lilo
Jo svår fråga... unsure.gif

Det finns en vild växt som heter besksöta (Solanum dulcamara, tror jag).
Fördelar: den växer ofta fuktigt och behöver stöd för att växa, i naturen slingrar den sig upp mellan andra växter. Den har jättevackra blålila blommor och får röda bär som också är vackra, och är rätt vanlig (åtm i mellansverige) och inte fridlyst så man kan gräva upp och ta hem den från naturen.
Nackdelar: bären är tyvärr giftiga - förresten kanske hela växten är giftig - så har du småbarn kanske du ska låta bli den. Den lär inte kunna växa 3.5 m högt, kanske bara drygt 1 m.

Annars kan du kanske plantera någon hög vattenväxt alldeles intill din grind? Som stor kaveldun ("cigarrer") eller blomvass. De kan bli ett par meter höga om de får bra med näring och sol.
kerstin z5-6

Strand iris , gul , vit, blå finns smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon