Full version: Magnoliaskötsel
bagheera
För ett par månader sedan förverkligade jag min dröm om att få äga en magnolia, eller rättare sagt två. Jag köpte en prakt- och en stjärnmagnolia och planterade i trädgården. Båda sattes i rhododendronjord, stjärnmagnolian i österläge och praktmagnolian i söderläge. Stjärnmagnolian som är ca 1 m hög blommade fint men praktmagnolian på ca 2 m fick bara två blommor, sedan har det inte hänt något mer än att bladen på båda börjat gulna! Har jag gjort något fel, kan de ha blivit angripna av något eller är det helt enkelt den blåsiga och regniga våren som gjort detta? Väldigt tacksam för svar!
Louise i Göteborg
Det en praktmagnolia vill ha mer än något annat är lä. Står den oskyddat kan nog detta blåsande ha skadat en så ung planta.
Bladen är ganska gulgröna när dom slår ut och blir grönare sen. Men jag antar att du menar att det har gått åt andra hållet. Näringsbrist är ett möjligt problem, dom är ganska glupska.
Med risk för att verka stöddig, titta i mitt album.
Anders zon 1
På din beskrivning tror jag knappast att magnoliorna blivit angripna av något och det är förmodligen inte blåsten som är orsaken heller, däremot är det möjligt att det är jorden som är problemet. Ren rhododendronjord är förmodligen inte speciellt lämplig för magnolior. De är visserligen kalkskyende men vill inte ha alltför sur jord heller (högre pH än för Rhododendron). Dessutom kräver de mycket näring och rhododendronjord är ganska näringsfattig. Du kan ju prova att blanda upp jorden med vanlig trädgårdsjord, kompost och kogödsel så kanske problemet löser sig.

Det kan även vara så att buskarna står i ett läge med dålig dränering. Kan tänka mig att det skulle kunna ge sådana symptom som du beskriver. Det är mycket viktigt att magnolior planteras väldränerat. De ska absolut inte stå med rötterna i ständigt våt jord, men det får naturligtvis inte vara snustorrt heller!

/Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon