Katti med torpet
12-09-2006, 10:42
Jag har min klätterväxtbok på annat håll och hittar inget på webben men ni kan säkert hjälpa mig.
Har ett kraftigt vin klängande på väggen. Kommer dock inte ihåg hur man skiljer de olika sorterna åt. Det här har 5 blad per blad så att säga och klättrar med klängen. Är det då rådhusvin eller klättervin eller finns det ytterligare någon sort?
Själva frågan gäller dock hur jag på bästa sätt skall föröka den. Har provat med sticklingar förra året men de torkade ihop och dog omedelbums. Är väl för myckt avdunstning från de stora bladen skulle jag tro.
Tänkte nu försöka med avläggare vad tror ni om det?
Gör avläggare, men ta parrallelt sticklingar nu i höst, välj unga men förvedade (ej mjuka) skott. Sätt i sandblandad jord och gräv ner krukorna under vintern. Låt max 1/3 av sticklingarna sticka upp ovan jord. Då kommer det nya blad och rötter till våren.
Karrolina
12-09-2006, 19:52
Det är ett vildvin. Jag upptäckte att dom är väldigt lätta att föröka. Jag klippte ner en i juni och slängde resterna på komposten. Nu är den vackert täckt med vildvin!
Så det kan du ju prova. jag antar att det räknas som en stickling..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.