mozilla
26-05-2003, 09:42
Hej allihop!
Jag har två rangliga hemska benjaminfikusar. De var buskiga och fina på strax över 1 m när jag köpte dem. Men nu efter 2 vintrar så har de tappat
massor av blad och skjutit långa gängliga "grenar" (antagligast i brist på ljus). Har tidigare beskurit en lite benjaminfikus (dock av annan art) och nu funderar jag på att göra detsamma med dessa.
Hur långt in beskär jag?
Vart beskär jag? Upptill, sidorna, lång/kort in på grenarna, bakom blad...osv?
Kan jag göra det nu, denna årstid?
De kan inte så i fönstret pga storleken, försöker att ha dem ute soliga
dagar. De får växtnäring, nåt mer jag kan göra för att få liv i dem igen?
Hannele
26-05-2003, 12:27
Du beskär så den ser vacker och tilltalande ut.
Jag har fått för mig att man ska skära ner dem med en tredjedel för at de ska bli täta och fina igen! Men det tar tid innan de blir fina igen! Jag brukar plantera ihopa flera stycken när de börjar bli så och så något annat längst ner så blir det fin fint.
En skar jag ner med två tredjedelar, den var minst sagt skruttig, men efter ett år var den fin igen! Jag väntade så länge mest som ett experiment.
Man ska skära dem på våren och jag tror inte det är försent än, men vänta inte längre.
Hindrar blödningen gör man med en papperstuss upblött med varmt ljummet vatten! Pinnarna som blir över sätter du i vatten och har du tur så kommer det rötter så småningom och så kan du sätta dem bredvid moderplantan.
Du kan beskära den ganska hårt. Klipp så att den får en någorlunda trevlig och fin form. Jag har upptäckt att Benjaminfikusar mår bäst med mycket ljus så på vintern är det bra med en eller två växtlampor för då tappar den färre blad. Ha den gärna i en självvattnande kruka så slipper du vattna så ofta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.