niklaswik
Med tanke på mitt lyckade resultat med Passiflora edulis så kan jag varmt rekommendera att ställa frölådorna på datorskärmen nån timme i taget.

I alla fall för mig går det, eftersom den står ganska tätt mot en vägg. Har inte mätt upp hur varmt det blir där men ganska så varmt är det i alla fall. Efter några timmar känns det väldigt varmt på botten av lådan så det kan nog vara väldigt bra för värmeälskande frön.

Kan ju dock vara lite svårt om man råkar ha en platt skärm. smile.gif
kerstin z5-6
smart ! varma golv är också bra
Mia, zon 3
Och har man akvarie/terrarie så kan man ställa sådder ovanpå lysrampen. Det gör jag förresten när stora sådd-klådan drabbat mig, och jag riggat min hylla med belysning. Sånt som är nysått ställer jag på hyllan ovanför så får de undervärme. När groddarna tittat upp åker de ned under lysröret i ljuset i stället.
bandin
Hej!
För dem med platt eller sluttande skärm som sitter mycket vid datorn finns ytterligare ett tips på undervärme i mitt fotoalbum...

Andra ställen jag använder med "gratis" undervärme är ovanpå TV:n, i skåpet ovanpå kylen samt i skåpet ovanför lampan över diskbänken (ni vet, där vanligt folk placerar tallrikar och dricksglas).

Jessica
Alba
Jaha då dök en fråga upp i mitt huvud.
Ska frö stå med undervärme bara tills de grott eller hela tiden ??
kerstin z5-6
bara tills de grott -då behöver de dessutom extraljus och sval miljö -så undervärmen har gjort sitt smile.gif
Agneta z5-6
Det där med datorn ; hade jag faktiskt aldrig tänkt på fast jag visste hur varmt det blir. Måste nog byta tillbaks till min gamla skärm - otänkbart med min nya plattskärm. Eldar med ved så jag ställer ofta lådan ovanpå pannan.Jag använder också mina element - har den gamla typen,alltså ganska breda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon