|
Hannele
12-09-2006, 16:50
Kanske kan var roligt att se röstresultat, om man vill vara mer anonym...
Menar du den senaste duellen i SVT?
gammelnalle
12-09-2006, 18:40
jag SÅG inte... men hörde: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...aec8cc65d7db19eoch jag håller med om att Persson var ganska bufflig... avbröt och kunde inte hålla tiden.... men Reinfeldt hade inga bra svar på Perssons attacker... största förlorarna= väljarna b
Jag är väl ingen vän av Godsägar Persson, men jag tyckte att han närapå gjorde slarvsylta av Fredrik Reinfeldt.
I vilket fall som helst, nu är det dags på TV4, med ett 'intervju'-program, jag tycker det verkar rätt ok. Först ut är V, S och MP.
Kollar nästan aldrig på valdebatter. Vet redan vad jag tycker.
Jo, det är väl klart att man vet vad man tycker, åtminstone i stort, men, jag får iaf viss underhållning från debatterna. När det inte blir alltför pinsamt. Tycker dagens något mer lågmälda intervjuprogram är trevligt. Som komplement till aningen ryckigare debattprogram.
CITAT (Pirum @ 12-09-2006, 21:56) jag får iaf viss underhållning från debatterna. När det inte blir alltför pinsamt. Kan också se underhållningsvärdet, men nästan alltid sitter jag och skruvar på mig. Dom känns liksom inte äkta.
krellus
12-09-2006, 21:19
Konstaterar åter igen att sverige behöver en ny regering. Det är ALRIG bra när samma regering sitter för länge. Det är mer eller mindre ett hot mot demokratin!
De som sitter blir för tok förälskade i makten.
andersen
13-09-2006, 03:02
CITAT (krellus @ 12-09-2006, 22:19) Konstaterar åter igen att sverige behöver en ny regering. Det är ALRIG bra när samma regering sitter för länge. Det är mer eller mindre ett hot mot demokratin!
De som sitter blir för tok förälskade i makten. En fråga då hur gick det dom gångerna vi fick en annan regering? om du inte kommer ihåg det så kan jag tala om att det gick inge bra.
Hannele
13-09-2006, 06:47
CITAT (andersen @ 13-09-2006, 04:02) En fråga då hur gick det dom gångerna vi fick en annan regering? om du inte kommer ihåg det så kan jag tala om att det gick inge bra. Berätta då, vad som gick snett?
birgitek
13-09-2006, 07:18
CITAT (andersen @ 13-09-2006, 04:02) CITAT (krellus @ 12-09-2006, 22:19) Konstaterar åter igen att sverige behöver en ny regering. Det är ALRIG bra när samma regering sitter för länge. Det är mer eller mindre ett hot mot demokratin! Dessutom har ju GP gjort sig själv till ensam envåldshärskare, genom att omge sig med svaga och integritetslösa medarbetare. Margot Wallström, Ingela Thalen m. fl. som visat en viss självständighet har han manipulerat bort. Birgit Ek P.s Kan någon rösta på socialdemokraterna efter att ha sett gårdagens Uppdrag granskning? D.s
Gårdagens program bekräftade vad jag kände den dagen jag förstod att GP skulle bli statsminister. Jag har alltid känt obehag när han synts i rutan... hans överlägsna nedlåtande attityd mot andra.
Hoppas verkligen på "sidbyte" efter valet.
Men, en partiledare, är ju inte hela partiet. Ok, h*n är naturligtvis partiets ansikte utåt. Men,men.... Inte röstar jag på ett parti på grundval av en person, utan på grundval av mina egna värderingar och hur de stämmer in i ett partis väderingar.
titti49zon6
13-09-2006, 08:06
Persson! Har inte råd med sidbyte= sämre inkomst som förtidspensionär och arbetsskadad-kan ej jobba även om jag skulle vilja alltså får jag sämre ekonomi Mannen som riskerar att bli arbetslös på gamla dar vid en ev lågkonjunktur=sämre A-kassa, högre kostnad och minskad avdragsrätt till fackavg. För oss ger det inga 1000:- mer i plånboken varje månad,istället får vi betala för att ex. Maud Olofsson ska slippa putsa fönsten i framtiden och dom övriga får mer i plånboken Oss ger det 2000:- mindre varje månad och alla ni som tror att ni sitter så säkert på era jobb-det händer fortare än man tror att företag går i konkurs,läggs ned eller att man drabbas av sjukdom och med en borgerlig regering så sitter man då på pottkanten trots att man arbetat en stor del av sitt vuxna liv Reinfeldt medgav ju i debatten att det endast skulle bli 500:- i sänkning per person men att i ett hushåll med två arbetande blir det + 1000:- tot. I ett hushåll med ex. två arbetslösa - 2000:- Tror inte att fler får arbete med en annan regering isåfall måste dom bearbeta företagen att anställa fler och det går ju inte för då får dom mindre vinster, bättre att utnyttja arbetskraften så länge den håller och sen slänga ut dom när dom inte orkar hålla takten
CITAT (Evgeni @ 13-09-2006, 08:57) Men, en partiledare, är ju inte hela partiet. Ok, h*n är naturligtvis partiets ansikte utåt. Men,men.... Inte röstar jag på ett parti på grundval av en person, utan på grundval av mina egna värderingar och hur de stämmer in i ett partis väderingar.  Enl min mening har partiet blivit = GP eller GP = partiet Så har det aldrig tidigare varit.
andersen
13-09-2006, 14:25
CITAT (Hannele @ 13-09-2006, 07:47) CITAT (andersen @ 13-09-2006, 04:02) En fråga då hur gick det dom gångerna vi fick en annan regering? om du inte kommer ihåg det så kan jag tala om att det gick inge bra. Berätta då, vad som gick snett? Hela ekonomin gick snett, med bla 500% i ränta!
kristerh
13-09-2006, 14:28
CITAT (andersen @ 13-09-2006, 15:25) Hela ekonomin gick snett, med bla 500% i ränta! blev du drabbad  trodde det bara var bankerna/riksbanken den gällde, den räntan varade i ett dygn om jag inte minns fel
andersen
13-09-2006, 14:35
CITAT (kristerh @ 13-09-2006, 15:28) CITAT (andersen @ 13-09-2006, 15:25) Hela ekonomin gick snett, med bla 500% i ränta! blev du drabbad  trodde det bara var bankerna/riksbanken den gällde, den räntan varade i ett dygn om jag inte minns fel  Hela landets innevånare blev drabbade under en lång tid av år, Kronnans kurs sjönk som en bojsten, jag var i Asien det året och blev vägrad att växla in kronor pga att den var för osäker.
Hannele
13-09-2006, 14:37
CITAT (andersen @ 13-09-2006, 15:25) Hela ekonomin gick snett, med bla 500% i ränta! Det var ju en kraftig internationell lågkonjunktur, det skulla ha drabbat Sverige oavsett, vilken regering som satt.
andersen
13-09-2006, 14:42
CITAT (Hannele @ 13-09-2006, 15:37) CITAT (andersen @ 13-09-2006, 15:25) Hela ekonomin gick snett, med bla 500% i ränta! Det var ju en kraftig internationell lågkonjunktur, det skulla ha drabbat Sverige oavsett, vilken regering som satt. Hur många timmar varade det? Nää så var det inte, alla andra valutor klarade sig bra, DET VAR SVERIGES VALUTA SOM BLEV UTSATT PGA EN SVAG REGERING, VALUTAN FÖRBLEV SVAG I LÅNG TID EFTERÅT, och har väll igentligen inte hämtat sig, innan så var alltid sveriges krona starkast i norden, så har det inte blivit efter 500% räntan.
Hannele
13-09-2006, 14:52
CITAT (andersen @ 13-09-2006, 15:42) har väll igentligen inte hämtat sig, innan så var alltid sveriges krona starkast i norden Aldrig har folk haft så dåligt skötta tänder, gamla glasögon och brist på dagis som nu. Vem vill ha makthavare som ser till att egna ungar får bra bostäder, men andra får bo kvar hemma långt efter myndighetsåldern...  Många har tröttnat på att betala sossarnas privata kräftkalas, Toblerone och teaterbesök, som verkar viktigare än att sköta landets ekonomi och skaffa fler jobb och minska sjukhusköer och ha åtminstone godkänd skola. Vi betalar hög skatt, men jag får vänta månader för att få läkarvård. Internationellt är Sverige långt efter, vi kan jämföra med vilket grandland som helst. Och arbetslösheten bara ökar, bland alla, inga nya jobb har skapats. Dags för lite omväxling, det kan inte bli sämre.
andersen
13-09-2006, 15:06
CITAT (Hannele @ 13-09-2006, 15:52) CITAT (andersen @ 13-09-2006, 15:42) har väll igentligen inte hämtat sig, innan så var alltid sveriges krona starkast i norden Aldrig har folk haft så dåligt skötta tänder, gamla glasögon och brist på dagis som nu. Vem vill ha makthavare som ser till att egna ungar får bra bostäder, men andra får bo kvar hemma långt efter myndighetsåldern...  Många har tröttnat på att betala sossarnas privata kräftkalas, Toblerone och teaterbesök, som verkar viktigare än att sköta landets ekonomi och skaffa fler jobb och minska sjukhusköer och ha åtminstone godkänd skola. Vi betalar hög skatt, men jag får vänta månader för att få läkarvård. Internationellt är Sverige långt efter, vi kan jämföra med vilket grandland som helst. Och arbetslösheten bara ökar, bland alla, inga nya jobb har skapats. Dags för lite omväxling, det kan inte bli sämre. Det lär knappast bli bättre med en borglig regering, sossarna vill ha en tandvårds reform, det vill inte borgarna har. Borgarna är för individens välfärd, sossarna är för kollektivets välfärd. Ett samhälls klimat så som det är i USA med att enskilda försökringar skall betala sjukvård, omsorg, mm. Vilka blir då drabbade? Nää låt oss slå vakt om den Svenska modellen med politisk samvärkan, med det har vi lagar om semmester,las,föräldrarförsäkringar mm. Det är åxå viktigt att slå vakt om kollektivavtalen och det vill ju inte borgarna göra utan tvärt om dom vill avskaffa kollektivavtalen, vem vill jobba för en minimi lön som troligtvis motsvarar a-kasse nivån?
kristerh
13-09-2006, 15:08
CITAT (andersen @ 13-09-2006, 15:42) Nää så var det inte, alla andra valutor klarade sig bra, DET VAR SVERIGES VALUTA SOM BLEV UTSATT PGA EN SVAG REGERING, VALUTAN FÖRBLEV SVAG I LÅNG TID EFTERÅT, och har väll igentligen inte hämtat sig, innan så var alltid sveriges krona starkast i norden, så har det inte blivit efter 500% räntan. Om jag inte minns helt fel så hade det inget med regeringen att göra, utan det var helt enkelt så att spekulanter med en man som heter George Soros i spetsen som hade som business att tjäna pengar på att spekulera i "små" valutor, de hade hundratals miljarder i sin kassa som de kastade sig över små valutor med och på så sätt tjänade de enorma pengar, det var inte bara svenska kronan som drabbades, har för mig att även dollarn drabbades av hökarna
kristerh
13-09-2006, 15:11
CITAT (andersen @ 13-09-2006, 16:06) sossarna vill ha en tandvårds reform, Tidigast 2008 kommer den att införas  då vet man ju hur det blir med den  "stadsfinanserna tillåter inte detta" kommer det att heta.
andersen
13-09-2006, 15:21
CITAT (kristerh @ 13-09-2006, 16:08) CITAT (andersen @ 13-09-2006, 15:42) Nää så var det inte, alla andra valutor klarade sig bra, DET VAR SVERIGES VALUTA SOM BLEV UTSATT PGA EN SVAG REGERING, VALUTAN FÖRBLEV SVAG I LÅNG TID EFTERÅT, och har väll igentligen inte hämtat sig, innan så var alltid sveriges krona starkast i norden, så har det inte blivit efter 500% räntan. Om jag inte minns helt fel så hade det inget med regeringen att göra, utan det var helt enkelt så att spekulanter med en man som heter George Soros i spetsen som hade som business att tjäna pengar på att spekulera i "små" valutor, de hade hundratals miljarder i sin kassa som de kastade sig över små valutor med och på så sätt tjänade de enorma pengar, det var inte bara svenska kronan som drabbades, har för mig att även dollarn drabbades av hökarna Ja du minns delvis rätt, men bytet var ju lättare med en svag regering så som den regeringen var, den fick ju avgå i förtid, och det säjer ju en hel del.
andersen
13-09-2006, 15:23
CITAT (kristerh @ 13-09-2006, 16:11) CITAT (andersen @ 13-09-2006, 16:06) sossarna vill ha en tandvårds reform, Tidigast 2008 kommer den att införas  då vet man ju hur det blir med den  "stadsfinanserna tillåter inte detta" kommer det att heta. Ja det lär ju inte bli billigt, men borgarna vill ju inte ha någon reform överhuvudtaget.
Hannele
13-09-2006, 15:28
Det är synd om människorna, sade Strindberg - och då menar jag dej, andersen.
kristerh
13-09-2006, 15:31
CITAT (Hannele @ 13-09-2006, 16:28) Det är synd om människorna, sade Strindberg - och då menar jag dej, andersen. Nu ska vi inte vara sådana det är kul med lite debatt.
andersen
13-09-2006, 15:38
Det var tråkit att debatten slutade så här! jag tyckte att vi hadde ett lungt och trevligt sätt att prata på.
birgitek
13-09-2006, 15:40
CITAT (titti49 @ 13-09-2006, 09:06) Tror inte att fler får arbete med en annan regering isåfall måste dom bearbeta företagen att anställa fler och det går ju inte för då får dom mindre vinster, bättre att utnyttja arbetskraften så länge den håller och sen slänga ut dom när dom inte orkar hålla takten Man kan väl inte bearbeta företagen att anställa fler, MEN man kan ge företagen bättre förutsättningar så att dom anställer fler. Birgit Ek
birgitek
13-09-2006, 15:47
CITAT (Hannele @ 13-09-2006, 15:52) CITAT (andersen @ 13-09-2006, 15:42) har väll igentligen inte hämtat sig, innan så var alltid sveriges krona starkast i norden Aldrig har folk haft så dåligt skötta tänder, gamla glasögon och brist på dagis som nu. Vem vill ha makthavare som ser till att egna ungar får bra bostäder, men andra får bo kvar hemma långt efter myndighetsåldern...  Många har tröttnat på att betala sossarnas privata kräftkalas, Toblerone och teaterbesök, som verkar viktigare än att sköta landets ekonomi och skaffa fler jobb och minska sjukhusköer och ha åtminstone godkänd skola. Vi betalar hög skatt, men jag får vänta månader för att få läkarvård. Internationellt är Sverige långt efter, vi kan jämföra med vilket grandland som helst. Och arbetslösheten bara ökar, bland alla, inga nya jobb har skapats. Dags för lite omväxling, det kan inte bli sämre. För att inte tala om Anitra Steens pension, ca 80 miljoner var det väl. Tycker att Persson skapat en kultur där deras ideologier skall gälla andra inte den socialdemokratiska eliten. Anders Sundström har t.ex en månadslön på nästan 400 000:- . Och det för en politiskt tillsatt tjänst, han har alltså inte fått jobbet i öppen konkurrens.l Nej, fy ( fult ord) Birgit Ek
Hannele
13-09-2006, 15:51
CITAT (kristerh @ 13-09-2006, 16:31) Nu ska vi inte vara sådana det är kul med lite debatt. CITAT (andersen @ 13-09-2006, 16:06) Nää låt oss slå vakt om den Svenska modellen med politisk samvärkan, med det har vi lagar om semmester,las,föräldrarförsäkringar mm. Fortsätt ni, men detta är ingen 'debatt', när andersen slänger ur sej vad som helst och kommer med massa påhittade påståenden och lögner. Skulle hälften vara sant, skulle de borgerliga redan fixat det för 15 år sedan - men varför skulle någon vilja göra allt det andersen påstår?? Gangar ju ingen, bara internt skitsnack - som till och med några tror på..
andersen
13-09-2006, 16:18
CITAT (Hannele @ 13-09-2006, 16:51) CITAT (kristerh @ 13-09-2006, 16:31) Nu ska vi inte vara sådana det är kul med lite debatt. CITAT (andersen @ 13-09-2006, 16:06) Nää låt oss slå vakt om den Svenska modellen med politisk samvärkan, med det har vi lagar om semmester,las,föräldrarförsäkringar mm. Fortsätt ni, men detta är ingen 'debatt', när andersen slänger ur sej vad som helst och kommer med massa påhittade påståenden och lögner. Skulle hälften vara sant, skulle de borgerliga redan fixat det för 15 år sedan - men varför skulle någon vilja göra allt det andersen påstår?? Gangar ju ingen, bara internt skitsnack - som till och med några tror på..  Vad är problemet Hannele? och vad är lögn? och vad är påhittat av det jag skriver? jag ska försöka att svara dej, om du kan tala om vad som är fel.
CITAT (cic @ 12-09-2006, 21:36) Kollar nästan aldrig på valdebatter. Vet redan vad jag tycker. Samma här.
CITAT (titti49 @ 13-09-2006, 09:06) Persson! Har inte råd med sidbyte= sämre inkomst som förtidspensionär och arbetsskadad-kan ej jobba även om jag skulle vilja alltså får jag sämre ekonomi Mannen som riskerar att bli arbetslös på gamla dar vid en ev lågkonjunktur=sämre A-kassa, högre kostnad och minskad avdragsrätt till fackavg. För oss ger det inga 1000:- mer i plånboken varje månad,istället får vi betala för att ex. Maud Olofsson ska slippa putsa fönsten i framtiden och dom övriga får mer i plånboken Oss ger det 2000:- mindre varje månad och alla ni som tror att ni sitter så säkert på era jobb-det händer fortare än man tror att företag går i konkurs,läggs ned eller att man drabbas av sjukdom och med en borgerlig regering så sitter man då på pottkanten trots att man arbetat en stor del av sitt vuxna liv Reinfeldt medgav ju i debatten att det endast skulle bli 500:- i sänkning per person men att i ett hushåll med två arbetande blir det + 1000:- tot. I ett hushåll med ex. två arbetslösa - 2000:- Tror inte att fler får arbete med en annan regering isåfall måste dom bearbeta företagen att anställa fler och det går ju inte för då får dom mindre vinster, bättre att utnyttja arbetskraften så länge den håller och sen slänga ut dom när dom inte orkar hålla takten Bra inlägg,Titti!! Jag är fortfarande helt frisk och jobbar på och räknar iskallt med att kunna göra det till pensionen..men vem vet vad som kan hända!! Okey,jag är frisk och stark...men dom här senaste åren i en privatiserad verksamhet i en borgerlig kommun gör att jag börjar bli så själsigt less!! Det ska snålas på allt..vi är färre personal men med mer arbetsuppgifter! Vi kan få spendera pengar om det är nåt som syns utåt..nåt som kan hjälpa företaget att vinna nästa anbudsomgång! Men för övrigt är det så snålt så snålt...och det som stör mej mest är att man försöker gå med vinst på våra boendes matpengar..det känns skamligt!!!!!
birgitek
13-09-2006, 18:25
CITAT (Hannele @ 13-09-2006, 16:51) CITAT (kristerh @ 13-09-2006, 16:31) Nu ska vi inte vara sådana det är kul med lite debatt. CITAT (andersen @ 13-09-2006, 16:06) Nää låt oss slå vakt om den Svenska modellen med politisk samvärkan, med det har vi lagar om semmester,las,föräldrarförsäkringar mm. Fortsätt ni, men detta är ingen 'debatt', när andersen slänger ur sej vad som helst och kommer med massa påhittade påståenden och lögner. Skulle hälften vara sant, skulle de borgerliga redan fixat det för 15 år sedan - men varför skulle någon vilja göra allt det andersen påstår?? Gangar ju ingen, bara internt skitsnack - som till och med några tror på..  Nu förstår jag inte vad Du menar Hannele, debatt är väl precis vad det är. Jag delar inte alls Andersens åsikter, tycker att han har fel. Men han har väl lika stor rätt som Du och jag att framföra sina åsikter. Birgit Ek
kristerh
13-09-2006, 20:07
CITAT (birgitek @ 13-09-2006, 19:25) Jag delar inte alls Andersens åsikter, tycker att han har fel. Men han har väl lika stor rätt som Du och jag att framföra sina åsikter. Birgit Ek just det! ser fram emot lite mer politisk debatt
Hannele
13-09-2006, 20:42
CITAT (kristerh @ 13-09-2006, 21:07) just det! ser fram emot lite mer politisk debatt  Just det, finns inget mer intressant än bra politisk debatt, men fördomar, pajkastning och okunskap är inte speciellt givande..
CITAT (kristerh @ 13-09-2006, 21:07) CITAT (birgitek @ 13-09-2006, 19:25) Jag delar inte alls Andersens åsikter, tycker att han har fel. Men han har väl lika stor rätt som Du och jag att framföra sina åsikter. Birgit Ek just det! ser fram emot lite mer politisk debatt  Fler än jag som sett utfrågningen på fyran ikväll? Jesses vilka utfrågare dom hittat... Göran Rosenberg och Jan Guillou. Rosenberg kunde inte tygla sitt humör och vara opartisk... hans hat mot Lars Leijonborg/Folkpartiet lyste starkare än en hundrawattslampa. Leijonborg avbröts ideligen och det på ett fult sätt. När Guillou fick chans att yttra sig sa han: Nu ska du få en snäll fråga. Utfrågningen av Maud Olofsson hade jag inte möjlighet att se Kristdemokraternas Göran Hägglund däremot såg jag nästan hela och förvånades av att han tilläts prata utan att bli avbruten alls av Rosenberg. Nu hann jag inte uppfatta vad saken gällde... men reagerade när Guillou säger.... Jag håller me, jag håller me. Alltså... han hade samma uppfattning som Hägglund. Jag trodde att utfrågare skulle agera opartiskt, lämna sitt personliga tyckande hemma och ikläda sig yrkesrollen när de arbetar. Reinfeldt fick oftast tala till punkt... men han blev också avbruten några ggr av Rosengren, men inte på samma arroganta sätt som Leijonborg.
andersen
14-09-2006, 03:01
CITAT (Hannele @ 13-09-2006, 21:42) CITAT (kristerh @ 13-09-2006, 21:07) just det! ser fram emot lite mer politisk debatt  Just det, finns inget mer intressant än bra politisk debatt, men fördomar, pajkastning och okunskap är inte speciellt givande.. Nu får du väll ta och ge dej. Du har fortfarande inte svarat på vad som jag skriver är fel, och det är dåligt. Jag skriver än en gång tala om vad som är fel så skall jag bemöta det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|