elleave
Mina föräldrar ska byta bil och satt ut sin på Blocket, det har visat sig att folk ringer som galna och nu ringde mamma till mig och frågade hur man skriver ett kvitto.
Är det viktigt att det står att dom säljer bilen i befintligt skick?
Vad har man för skyldighet som säljare gentemot köpare för en gammal volvo? Framtida fel o.s.v.?
Gurkan
Sök hos Motormännens Riksförbund eller hos Konsumentverkets hemsidor, där finns färdiga mallar för kvitto när man säljer bil privat. Man bara fyller i alla uppgifter eng sin bil, datum, köpare-säljares personuppgifter osv.

När bilen är såld så är den såld, det finns ingen ångervecka eller garanti när man köper en bil privat. Köparen har undersökningsplikten och det man inte hittar innan man köper kan man inte komma o klaga på efteråt.

Lycka till med försäljningen !!
netaave
Elle har suttit vid min dator "bara kollat sina mail" pyttsan!
Det är alltså mina föräldrar som ska sälja bil, inte vi.
netaave
CITAT (Gurkan @ 12-09-2006, 18:01)
Sök hos Motormännens Riksförbund eller hos Konsumentverkets hemsidor, där finns färdiga mallar för kvitto när man säljer bil privat. Man bara fyller i alla uppgifter eng sin bil, datum, köpare-säljares personuppgifter osv.

När bilen är såld så är den såld, det finns ingen ångervecka eller garanti när man köper en bil privat. Köparen har undersökningsplikten och det man inte hittar innan man köper kan man inte komma o klaga på efteråt.

Lycka till med försäljningen !!

Tack!
Gurkan
Köpekontrakt från Konsumentverket ang. privat köp av bil.

Läs också goda råd här (även om det mesta gäller köparen).

Köpa bil privat
Bettson
VIktigaste när du säljer bilen är ändå att köparen skriver under ägarbytet på registreringsbeviset. Se också till att få betalt med hela beloppet innan ni släpper bilen.

Och låt aldrig köparen posta ändringen till bilregistret. Annars kan ni stå fär och få betala både skatt och parkeringsböter, bilen är borta och den nye ägaren går inte att få tag på
forget-me-not
CITAT (Bettson @ 12-09-2006, 19:10)
VIktigaste när du säljer bilen är ändå att köparen skriver under ägarbytet på registreringsbeviset. Se också till att få betalt med hela beloppet innan ni släpper bilen.

Och låt aldrig köparen posta ändringen till bilregistret. Annars kan ni stå fär och få betala både skatt och parkeringsböter, bilen är borta och den nye ägaren går inte att få tag på

Viktiga råd! wub.gif
lilla mamma
köpes i befintligt skick, rätt bra att ha med.
Skriv även vad som ingår och ev. accepterade fel
netaave
CITAT (lilla mamma @ 13-09-2006, 10:01)
köpes i befintligt skick, rätt bra att ha med.
Skriv även vad som ingår och ev. accepterade fel

Man ska skriva att den säljs i befintligt och förevisat skick. Har jag just lärt mig av en kompis som är jurist.
lilla mamma
du har ingen skyldighet att gå runt och visa felen heller, varför då förevisat skick?
Det är KÖPARENS ansvar att själv undersöka objektet
netaave
CITAT (lilla mamma @ 13-09-2006, 15:51)
du har ingen skyldighet att gå runt och visa felen heller, varför då förevisat skick?
Det är KÖPARENS ansvar att själv undersöka objektet

Det är visningen av bilen som menas med "förevisat"
lilla mamma
bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon