mozilla
Hej!
Har någon tips på roliga växter/frön som man kan driva fram?
Har planterat avokado och den blir stor och fin.
Paprikan går bra och blir frukt på.
Melonen har börjat ta fart.

Såg igår en växt av Carambole och tänler testa det.

Mangon kom aldrig upp förra våren...

Nån som testat något annat som skulle vara kul att testa?

/Emma
Lavendela
Granatäpple och dadel. Dadel är en träning i tålamod för den växer såååååå långsamt.
Det finns en trevlig bok i ämnet av Ralf Efraimsson.
Mor min har lyckats få upp en sharonplanta, det är lite knepigt eftersom kärnorn aär så sällsynta. Den blev fin.

Läs Ralfs bok och prova dig fram!

Lycka till!
Ulrika
L8 B.
Allt om trädgård har haft en serie om att odla från "fruktdisken" i affären - typ... Har själ petat ner några frön från tamatillo (lilaaktig frukt) Nu är det ett träd som var ca 2 m högt innan det gick av, nu är det ca 1,5 m högt och nya blad har kommit fram. Min mamma fick en planta den började blomma i toppen (som en kastanje blomma ungefär)... Har också satt frön av kaktusfrukt - den är ca 2 dm nu och ruggigt taggig...
glada hälsningar
Tyr
CITAT (mozilla @ 26-05-2003, 10:47)
Hej!
Har någon tips på roliga växter/frön som man kan driva fram?

/Emma

Sök på tidigare inlägg eller kolla in länken här: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...431421330ba5e26

Tamarillo växer enormt snabbt och sätter frukt första året det planteras (i Sydamerika) Men har man växthus kan man nog räkna med frukt om inte första så definitivt andra säsongen.

Granatäpple växer enligt egen erfarenhet ganska långsamt men återigen, i växthus växer det säkert bättre. Det blir ett snyggt litet träd med snygga blommor.

Citrusar är inte mitt starka område men det finns kunnigt folk här som vet mer om det. Frösådda citrusar blommar förresten inte förrens efter 10-15 år och är således inget man ska satsa på om man vill starta juiceförsäljning inom en rimlig framtid.
Annki
Passionsfrukt! Spotta ut några kärnor i lite jord och en vecka senare har du plantor! Inte klokt vad fort de växer!! Se min fråga på småprat. Där fick jag veta vad jag gett min in på. Himla kul!
lolo
Apropå passionskärnor - de är lätt att föröka med, men tar ofta tid att gro så ha tålamod! Sen en dag bara poppar de upp ur jorden samtidigt! Själv har jag odlat fram ett antal passionsblommor sen mars och de växer otroligt snabbt! De behöver mycket vatten och ljus, samt planteras om rätt ofta!

Ann-Louise i Umeå
smile.gif
silas
physalis (kapkrusbär) petade jag ner några frön från för ett par veckor sedan, än så länge växer den fint iallafall..
Dan i Nacka
Kan ju i detta sammanhang inte låta bli att tipsa om Johan Lemte's bok "kulturväxter i kruka" som är en riktig guldgruva. Mer utförliga odlingsråd för passionsfrukt, granatäpple, physalis, tamarillo, citrusar och mycket mer har då inte jag lyckats hitta på svenska. Rekommenderas varmt!

Kulturväxter i kruka

Vänliga hälsningar

Dan
*Agnes*
Kiwifröer stoppade jag i jorden efter att dom fått torka i en veckas tid. Det är nu ett och ett halvt år sedan. Plantan har övervintrat på min balkong som periodvis varit nere på ett par minus grader. Idag är plantan ca en och en halv meter hög, underbart vacker med otroligt stora ludna blad.

Ett tips till dej som vill prova.....
Christoffer
Mispel!

Finns i vissa invandrarbutiker på somrarna.
Har stora kärnor, och det kommer upp ett litet träd ganska
fort. Dessutom är de väldigt fina och hållbara.
Sulawesii
Det lät spännande, Chistoffer! Måste googla lite, för jag har ingen aning om hur frukten (eller för den delen, trädet) ser ut.

Inte för att jag behöver några nytillskott i fönstren.... rolleyes.gif
Zaz
sötpotatis - batat! köp en knöl i affären, sätt hel eller halvera! växer som skrutt, är en slingerväxt om jag inte minns fel! rolleyes.gif Jag fick en av en kollega, men tyvärr lyckades jag ha ihjäl den med hjälp av trips på mindre än två månader... sad.gif

..och jag instämmer med tamarillo och passionsfrukt! Växer snabbt och blir fina! passionen har jag _nästan_ fått blommor på, plantan hade rankor på 3 meter när jag åkte utomlands och hela underverket strök med - bittert!:angry:

..testa dessutom Cherimoya, dels god och udda frukt, och vackra växter! Mina överlevde två år tills jag blev lite för brutal i beskärningen o de sade upp kontraktet...*sucka*

Granatäpple går också bra, men växer sanslöst långsamt, iaf för mig...
ifibi
Tamarind, den finns i tamarindpastan som kan köpas i affären.
netaave
Finns en bok som heter "Sätt en kärna-odla och exprementera" där kan man få många tips + adekvata odlingsinstruktioner.
silas
physalis kan jag rekommendera. växer fort och blir massor av goda frukter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon