Sommartorparn
12-09-2006, 18:37
Så var det detta med att klematis vill växa ihop med något som skuggar dess fötter..... Behövs enligt vissa, behövs inte enligt andra. Men vad?
Har nu satt ett löjtnantshjärta ihop med en albina plena i samma grop. Kan det bli bra? Eller kan dom få det trångt tillsammans?
Mia, zon 3
14-09-2006, 12:28
Vet inte riktigt vad du menar med "samma grop", men du ser väl efter ett tag hur det går vad gäller utrymmet. För "fot-skuggning" tror jag kanske att löjtnantshjärtat inte riktigt räcker till... när den elaka vårsolen bränner har den inte tittat upp ännu, men klematisstammarna är framme och kan bli uttorkade av solen. Och senare på sommaren brukar ju löjtnantshjärta vissna ned, så då försvinner skuggan också. Men säkert en fin kombo, så ha kvar det, med komplettera med något mer skuggande framför klematisens stammar - den klassiska tegelpannan är inte så dum. Jag brukar köra ner pinnar så jag kan klämma ihop ris till en "improviserad pinnvävsjalusi" framför nya klematisar (det var bara lite luddigt, va?).
shahalam
14-09-2006, 19:02
Nädå - inte alls luddigt. Vi förstår vad du menar. Jag är också noga skydda stammens fot numera, efter att ha 'slarvat bort' ett par nyplanterade clematis.
Jag har rätt nyligen börjat bli väldigt förtjust i clematis och ska köpa fler.
Det här är de jag hag just nu.
Sommartorparn
15-09-2006, 17:45
Med samma grop menar jag att jag grävde en drygt 1/2 meter bred grop som jag fodrade med plast som skydd mot trädrötter, och i den gropen satte jag dels ned en klematis albina plena dels ett löjtnantshjärta. Sedan hade vi en diskussion hemma om jordutrymmet skulle vara tillräckligt för båda. Runt klematisen har jag lagt ett par flata stenar och satt fagertrav som marktäckare runtom gropenskant. Utanför gropen är gräsmatta. Vad gäller skuggning så hade jag nog inte begripit att det var vårsolen som skulle skuggas. Har läst på klematissällskapets hemsida tror jag att man kan ha sten i stället för växt vis klematisens fot. Nu valde jag flata stenar för jag tyckte dom var snygga. Men dom ger ju ingen skugga förstås..... Vad tror ni om jag kompletterar med en rad påskliljor i kanten? Jag är ju oftast inte där på våren så jag kan inte hålla på och plocka med att bygga palissader och liknande, utan jag behöver något som sköter sig själv.
Mia, zon 3
18-09-2006, 07:09
Ett litet stenröse kanske skulle funka? Om du lägger på lite mer stenar, så pass att klematisstammarna fortfarande får plats. Då får de ju lite frysskydd också, om det blir snorkallt så klarar sig åtminstone det som är nere bland stenarna...
När du skriver "grop som jag fodrade med plast", menar du helfodrad, som en damm, eller menar du bara i kanterna? Den är väl inte tät i alla fall?
Sommartorparn
20-09-2006, 17:23
Nej, inte helfodrad. Halvfodrad, som om det vore en hink skuren mitt itu. (fick tipset av en klematiskännare sedan min förra klematis havererat p.g.a. att trädet sög allt vatten)
Jag får nog lägga på någon större sten, för nu lade jag dit en som är helt platt (med stor möda utvald på stranden) ger ingen skugga alls!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.