Hej
Jag och grannen har funderingar på att sätta upp något mellan våra tomter. Våra funderingar just nu funderar vi på en häck med vårblommande buskar exempelvis syren och forsytia blandat. PÅ min sida häcken har jag tänkt att ha en bred perennrabatt. Hur går det ihop med syrenernas rötter. Jag har fått för mig att syrenernas rötter växer tätt på ytan så att det inte växer så mycket annat en bra bit ifrån häcken. Är det någon som vet om det stämmer?
Sommartorparn
12-09-2006, 22:47
Stämmer precis. Dessutom kommer du få din perennrabatt full av rotskott från syrenen.
okej, Tack. Då får det bli någon annan avgränsning till grannen. Vi kommer npg på något annat bra. Kanske någon som har något bra förslag. Vi bor i zon ett.
Sagosessa
13-09-2006, 07:09
Men visst finns det syrener som inte skjuter rotskott?
kerstin z5-6
13-09-2006, 07:13
Avståndet mellan häck och rabatt bör vara tilltaget -dels ska du kunna gallra häcken -dels får rotskotten det inte lika lätt
man kan avgränsa med duk och rotstoppare -tex en bred skena av metall i marken
Jag har flera rabatter nära syrener -tom syren i en rabatt
fruberglund
13-09-2006, 20:17
CITAT (Sagosessa @ 13-09-2006, 08:09)
Men visst finns det syrener som inte skjuter rotskott?

Försäljaren sa att den här inte ska skjuta rotskott men om det stämmer vet jag inte. Hon sa det på måfå för jag frågade inte ens. Syren "Sensation", underbart vacker med två olika färger på blommorna

Sommartorparn
13-09-2006, 20:50
Var försiktiga med beskärning. Ju mer beskärning, ju mera rotskott.
Annars finns det ympade ädelsyrener som inte rotskottar sig , men sådana brukar man väl knappast använda till häck.... Eller?
Om man nu skall ha syrenhäck och vill avgränsa vid rötterna, hur långt ner måste man då göra det?
För att säkert begränsa rötterna bör man gräva ner skyddet minst lika djupt som matjordslagret. Kanske 50 cm.
Jag har använt takpapp (tjärad) och det har fungerat bra.
Hälsningar
Cato
kerstin z5-6
14-09-2006, 10:46
ja, takpapp funkar bra -eg . vad som helst som motstår jorden en längre tid
Jag har grävt ner en skärm mot grannens vanliga syrener och jag använde plast som finns på rulle för grunder. Hoppas det hjälper, jag grävde av en del rötter då vi lade den.
Min erfarenhet av syren, från lantstället, är att den sprider sig mycket då den etablerat sig. Det poppar upp syrenskott överallt i gräsmattan fler meter från häcken. Häcken där är minst 4 m bred och lika hög, genom att den är så bred är den också ganska tät.
Ädelsyren ska däremot inte slå rotskott, men de blit ju inte så täta nedtill.
Vad vill ni ha för häck? Friväxande eller klippt? Jag tycker om lager (den storbladiga) som är rätt vanlig häromkrong, härligt bladverk och vintergrön, samt fin bakgrund till en rabatt. Även en tuja som hålls låg tycker jag är fin om man har en rabatt framför.
Mia, zon 3
15-09-2006, 07:36
CITAT (Näcken @ 14-09-2006, 12:18)
Ädelsyren ska däremot inte slå rotskott, men de blit ju inte så täta nedtill.
SKA inte slå rotskott, men visst kan de.... De är ju ympade på något, som kan ta över om det bara går. Vi har två enorma föredetta ädelsyrener hemma, som nu är till 95% vildskottsbuskar. Fina de också, men de sprider sig verkligen....
(Och det är ju absolut en smaksak, men jag personligen tycker bäst om ickeblommande häckar till blommade rabatter... Men det beror ju helt på hur det ser ut just där, så det kanske inte alls stämmer för er ändå.)
Katarina H
18-09-2006, 09:46
Jag har två sorters ädelsyren i två olika häckar. De skjuter inte det minsta rotskott och har stått en fem år. Jag minns inte namnen exakt men något i stil med Madame Lemoine och Andenken an Ludwig Spät. Och klipper man dem i början så de förgrenar sig så blir de ju täta. Under en av dem har jag en rabatt och det beror ju förstås på vad man väljer att plantera om rabatten blommar samtidigt som syrenen ... Jag skulle sätta syren om jag vore du, däremot inte blanda den med Forsythia - det blir inte snyggt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.