Full version: Frilands Hibiskus
Babs
Har köpt en blå frilands hibiskus buske.
Nu undrar jag vilken jord vill den ha.
Fet eller mager jord?
BABS
Alexander-VG-zon3
det beror på var du bor vill du ha den helt utom deras växtgräns i landet så ska du kankse ha den i mager så dne klara sig bättre . men i skåne här där jag bor har min rätt så kraftig jord
Mia, zon 3
Ja, du inte skriver i vilken zon du tänker ha den, eller tänker du ha den i kruka? Det har jag (tills jag har en rabatt där jag törs sätta den), och den verkar inte bry sig alls om vad för jord jag planterar om den i.... Full med myrbo är krukan också....
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mia @ zon 3,14-09-2006, 08:55)
Ja, du inte skriver i vilken zon du tänker ha den, eller tänker du ha den i kruka? Det har jag (tills jag har en rabatt där jag törs sätta den), och den verkar inte bry sig alls om vad för jord jag planterar om den i.... Full med myrbo är krukan också....

i kruka kvitar det som du säger .
men vågar du ha kvar myrona där wink.gif wink.gif
min blommande hibiskus var invaderad av myror å dom hadde kalas på mina blommor så jag utrotade hela myrsamhället i rabatten och nu har jga haft inann srora å fina hibiskusblommor
Babs
Jag bor o Halmstad hade tänkt att sätta den i en upphöjd rabatt med sandblandad jord
Babs
Mia, zon 3
CITAT (flaxss @ 14-09-2006, 10:17)
men vågar du ha kvar myrona där wink.gif wink.gif

Finge jag välja, så nej.... Funderar på att vattna dem med nikotinvatten eller så, för de pajar jorden fullständigt, som du vet. Men jag hoppas bara behöva övervintra krukan denna vinter också, sedan ska jag ta mod till mig och plantera ut den nästa säsong! Varmt hörn invid stora grundstenar, så jag hoppas den förlåter mig....

Babs - jag tycker det låter som ett bra läge. Och vad gäller jorden borde det funka. Frilandshibiskusar finns kanonfina i Dragör, och det jag har sett av jorden där är väldigt sandigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon