Full version: Fröfirmor!
Micke32
Har väl skrivit om ämnet förut men ville ha en mer länksamling av firmor som säljer fröer både i sverige och utomlands. Även firmor som säljer lökar. Man blir nästan yr av att leta efter firmor biggrin.gif det värsta är väl att det ofta blir dyrt då man besöker frösidorna. Sist jag beställde blev de nästan 3000 wub.gif sammanlagt i år vågar man inte ens räkna på laugh.gif

Men ge gärna era förslag! Här är mina!

Svenska:

Lindbloms Frö Grönsak,kryddor,perenner
Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik perenner, lökar m.m
Impecta grönsaker,perenner,träd m.m
Rara växter sommarblommor, perenner, grönsaker m.m
Lord Nelson lite allt möjligt

Utländska:

Silverhill Lite bilder tyvärr
Gertie
Här är en som jag har köpt fröer från.

http://www.nickys-nursery.co.uk/seeds/pages/index.htm
kerstin z5-6
Jelitto
Zazu
Chiltern seeds och Thompson & Morgan
Åsa, mälardalen zon 2
Runåbergs
Micke32
Eurobulb lökar
kerstin z5-6
för er som gillar tropiska saker
Tropicaflore
Micke32
Nu blev ja fast på kerstins länksida kan jag säga, hmm när börjar man jobba......bara 2 timmar på mig biggrin.gif
malin72
CITAT (Micke32 @ 14-09-2006, 13:22)
Nu blev ja fast på kerstins länksida kan jag säga,

laugh.gif laugh.gif laugh.gif samma sak hände mig på eurobulb usch och fy tongue.gif
Micke32
jo fast jag märkte att inte att sidan var på franska så blev inte så långlivad på den exotiska sidan.

Jo eurobulb går att fastna på lätt.
Floppy
Jag har två favoriter som jag brukar beställa ifrån:
Impecta och Fröer.nu
Eva 33c
Gardens North
Spännande urval av perenner buskar och träd. Har köpt för första gången därifrån i år och kommer helt säkert att göra om det. Tex grodde deras frön till Anemonopsis macrophylla jättebra, hoppas småplantorna överlever vintern nu bara...
kerstin z5-6
det tror jag nog Gardens är en av mina favoriter liksom denna

R mountain rare plants

och visserligen är texterna på Tropicaflore på Franska .. men de latinska namnen på växterna är ju desamma -de har både frö o plantor på postorder
Helen i Piteå Zon 5
Även den här tillhör en av mina favoriter rolleyes.gif
http://www.thegurugarden.com/
Whiskuchi
Kitchengarden
Eva 33c
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-09-2006, 17:45)
det tror jag nog Gardens är en av mina favoriter liksom denna

R mountain rare plants

Vilken trevlig sida, har lagt den till mina favoriter att studra närmare när det blir fröbeställningsdags igen. tongue.gif
Ludvig Johansson
Jag gillar JungleSeeds allra mest.
Micke32
En liten dum fråga men som vill ha svar. Får man köpa färdiga plantor i kruka tex genom jungleseeds? Eller får man bara köpa fröer?
Ludvig Johansson
Som många andra brittiska postorderfirmor är de skeptiska till att skicka plantor över kanalen, men det kan gå om man frågar dem snällt. Är det plantor man är ute efter finns det andra alternativ t.ex. mulu, palmcentre, urbanjungle mfl.

Det man inte behöver tigga för att få beställa är rotstammar, rhizomer, vilket är bra eftersom de har en del ingefäror, alocasior och annat skoj.

Om man en gång köpt av dem får man deras trevliga katalog också, som är mycket informativ ur ett exotodlarperspektiv. Jämför man med Chiltern seeds så är den katalogen jättekul att läsa, men man får i princip ingen vägledning huruvida något skulle vara möjligt att odla i Sverige. Allt som går att odla i södra England (USDA 9) beskrivs som "hardy tree/shrub". I jungleseeds katalog finns det angivet lägsta temperaturer och ägaren Peters egna erfarenheter. Jag har handlat hos JungleSeeds många gånger och kan rekommendera dem varmt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon