|
helelena
26-05-2003, 10:31
Hej! Igår såg jag en geting krypa in i springan mellan husvägg och tak. Jag vill INTE ha ett getingbo på (i närheten av) balkongen i sommar, så vad kan jag göra? Kan man smeta på nåt som getingar ogillar i sprickan, eller täta sprickorna med något? Det är ett flerfamiljshus så jag har nog inte tillträde till vinden. /Helena ... fånigt getingrädd
Min granne tipsade hur de hade gjort... ställ/häng en kopp med ren bensin i under springan där de kryper in. De hade gjort så vid deras förstukvist och det hade hjälpt. Garanterat resultat om du tänder på, men det är inte meningen här!
Hasse_h
26-05-2003, 12:23
Bygger de bo så man kommer åt det kan man sopa bort det med piasavakvasten. Stör man dem tillräckligt mycket så flyttar de nån annanstans. Men man får vara snabb med kvasten och springa fort...
Jag brukar ta getingbona så fort jag ser de är där och bygger, så tidigt som möjligt.
Bensin, dödar det getingar eller gillar de bara inte lukten?
Jag vet inte om de dog eller bara ogillade lukten och flyttade. Jag skall fråga nästa gång jag träffar på dem.
jag tar geting bona med en plastpåse som jag vänder runt boet o nyper loss det , o sen e de bara att trampa på plastpåsen , det blir en blodig historia , o går oftast att göra till natten då dom sussar så får man med de flesta , då slipper man springa så fasligt sedan, då alla är i påsen om man bara sopar bort det så kommer dom tebax.... men så länge dom inte e bråkiga så brukar jag låta dom vara , men såna som är argsinta dom tar jag , förra året hade jag ett jättestort bo på torrmuggen ,precis där man sätter ner ändalykten  men de va snälla getingar så dom fick vara kvar ,,Men jag vågade inte tala om det för mina gäster  för då hade dom inte vågat gå dit försökte ta bort boet men det visade sej att dom oftast va vakna på natten så som sagt dom fick vara ,,o inte hände de nåt .. jag kallade dom för besöksbegränsare 
Jag hade ett getingbo i en ventol en gång. Jag sprutade in 5-56 i ventilen, väntade en stund, plockade sen ner boet och eldade upp det.
Kan du få ner boet med en kvast eller så, så är det en bra ide att elda upp det för att de inte ska återkomma.
Var kvick bara det växer fort!
Om getingboet inte sitter olämpligt till så kan man gärna behålla boet. Getingarna är mycket effektiva rovdjur som tar många skadeinsekter, på sensommaren vill arbetarna dock gärna ha socker tex från frukt.
torpamatören
11-06-2003, 14:43
 ... hm ... jag är inte heller så förtjust i getingar. Och nu har jag två (2!!) nya bon på dasset. Eftersom jag aldrig har haft torp förr så vet jag inte hur sjutton jag ska få bort dem. Det där tipset med plastpåsen låter ju smidigt men finns det inget säkrare tips för den totala amatören?
jag tror att plastpåsen är det bästa men du får inte tveka o för då vaknar dom ,,så bestämt på me plastpåsen o riv loss boet o håll för så går det som en dans o så e de ju bra att ta dom då dom e små för då e dom inte så många
Hannele
11-06-2003, 20:39
Skaffa bin! Sedan vi skaffade bin, har vi inte sett en enda geting...
Plastpåsetricket är väldigt effektivt! Är man harig av sig och är rädd att någon ilsken geting skall smita ut när man trampar på påsen kna man knyta till den och elda upp den i värmepannan (om man eldar med ved...) Ta bona så tidigt som möjligt! Om man törs kan man stå och vakta vid boet en stund för att kolla om drottningen fortfarande är ute och samlar bomaterial - håller hon på med det så ta boet när hon är hemma. Bensin..... hysch... får man nog inte använda.... Fast jag fick tips av en auktoriserad person (som vi hyrde in ett helt hysteriskt getingår) att ta bensin om vi hittade fler bon..... Ungefär ½ dl på ett medelstort bo gör susen, sa han, getingarna stendör! Men det fick han egentligen inte berätta....
CITAT (Ina @ 11-06-2003, 23:07) Bensin..... hysch... får man nog inte använda....  Att stampa ihjäl eller bränna upp går bra, men bensin får man inte ta??? Var är logiken i det?
CITAT (Tommy @ 12-06-2003, 08:37) CITAT (Ina @ 11-06-2003, 23:07) Bensin..... hysch... får man nog inte använda.... ;) Att stampa ihjäl eller bränna upp går bra, men bensin får man inte ta??? Var är logiken i det?  kanske det är miljöförstöring att hälla bensin i markerna hursom helst
CITAT (Tommy @ 26-05-2003, 12:56) ... ställ/häng en kopp med ren bensin i under springan där de kryper in. Är inte ute efter att knäppa någon på näsan... men måste hålla på mig ändå.
CITAT (Tommy @ 12-06-2003, 12:27) CITAT (Tommy @ 26-05-2003, 12:56) ... ställ/häng en kopp med ren bensin i under springan där de kryper in. Är inte ute efter att knäppa någon på näsan... men måste hålla på mig ändå. sorry läste på dåligt o dessutom så måste det prövas nån gång de verkar ju jätteenkelt att bara ställa en kopp där dom går in för på vissa ställen är de ju omöjligt att komma åt vi hade ett sånt förra året o de va såklart ena elaka typer som bet oss utan anledning  annars hade dom ju fått va kvar man fick springa fort där  men undras om dom bara flyttar  för dom dör ju knappast av det ,,,,eller????
CITAT (oldwolfie @ 12-06-2003, 14:26) CITAT (Tommy @ 12-06-2003, 12:27) CITAT (Tommy @ 26-05-2003, 12:56) ... ställ/häng en kopp med ren bensin i under springan där de kryper in. Är inte ute efter att knäppa någon på näsan... men måste hålla på mig ändå. sorry läste på dåligt o dessutom så måste det prövas nån gång de verkar ju jätteenkelt att bara ställa en kopp där dom går in för på vissa ställen är de ju omöjligt att komma åt vi hade ett sånt förra året o de va såklart ena elaka typer som bet oss utan anledning  annars hade dom ju fått va kvar man fick springa fort där  men undras om dom bara flyttar  för dom dör ju knappast av det ,,,,eller???? Skulle inte tro att de kolar... lägger nog bara vingarna på ryggen
Enligt min kontakt i skadedjursbekämparbranschen (vilket ord...  ) skulle bensinen hällas på/i getingboet. Eller ner i boets ingångshål, om vi pratar om jordgetingar. Det var väl både lite för miljöovänligt och brandfarligt att hälla bensin på det viset om jag inte fattat helt fel...  ...men det funkar... fast plastpåsevarianten är bättre!
Kerstin
13-06-2003, 18:10
Förra veckan hittade jag ett getingbo på en svartvinbärsgren. Inget lämpligt ställe tyckte jag men boet var inte så stort så jag hämtade en plastpåse och knep av det. När jag fick se vad som surrade i påsen kände jag mig mindre morsk: en bålgeting! Gissa vem som snabbt trampade ihjäl odjuret!
meddelar Kerstin
Då när vi fick ringa på hjälp var det bl a i vinbärsbuskarna getingarna hade byggt... Men det var "vanliga" getingar.... Hur stor var bålgetingen?
Kerstin
13-06-2003, 18:25
Just den här var inte så mycket större än en vanlig geting, men den hade typiska bålgetingränder så det var ingen tvekan. I tonåren fick jag en gång allergisk reaktion av ett getingstick och var ordentligt rädd i många år. Jag har fått enstaka stick sen dess utan att reagera mer än lokalt och brukar kunna ta det ganska lugnt, men det här blev jag lite darrig av.
hälsar Kerstin
När det gäller jordgetingar finns det ett enkelt och miljövänligt knep: en eller ett par hinkar med vatten ner i ingångshålet, när de kommer upp är de så groggy att det är enkelt att trampa eller slå ihjäl dem. Funkade alldeles utmärkt ifjol när jag blev förbannad efter tre stick på en gång (råkade tydligen trampa på fel ställe).
Micke
Jag har hört att det endast finns bålgetingar i de södra delarna av landet... stämmer det? Hur som helst, kan vanliga getingar bli hur stora som helst.. de vi har tror jag går på anabola eller nåt... endel av dem är ca 3 centimeter långa. De är iallafall större än vad jag är van vid och envisa är dom. De är nu inne på tredje boet på vårt hus.. de andra två har de övergivit efter att jag och min sambo varit där och stört. Vi har väldigt mycket spindlar, kan det vara därför getingarna tycker om att bo hos oss?
CITAT (katti @ 15-06-2003, 11:15) De är nu inne på tredje boet på vårt hus.. de andra två har de övergivit efter att jag och min sambo varit där och stört. jag tror att sålänge du inte tar ihjäl drottningen så kommer hon försöka fixa nytt boställe så då blir det till o ta plastpåsemodellen då får du drottningen o slipper spana efter nya bon ja om de nu inte e nya damer som kommer till ditt hus förstås
Problemet är att jag är gode rädd för getingar... men jag kan ju iochförsig skicka min sambo att göra det.... jag får muta honom med lite kladdkaka.. Min svärfar löste sina getingproblem på ett ganska lustigt sätt. Han hade ett getingbo ovanför deras altan men inte åtkomligt så han tog en gammal dammsugare och satte munstycket där getingarna hade sin ingång. Han lät dammsugaren gå en hel dag och dammsugaren blev förstörd, men getingarna kom aldrig tillbaka dit igen.
Joovisst är det drottningarna som är dom där stora. Vaknade i går morse av att jag klämde en geting  så nu har jag en stor röd blaffa nästan i armvecket. Bålgetingen är Smålands landskapsinsekt.ordbruket.com
Bettson
15-06-2003, 14:12
Om man är harig av sig ellr som jag har respkt för getingstick efter att ha sett flera allvarliga allergiska reaktioner så brukar jag faktiskt inte dra mig för att ta till något giftigt. Kan man hitta en gammal burk med insektsspray så tar jag ett djupt andetag spejar ett moln kring själva boet. Går undan 15 sek tar ett nytt andetag och spayar rakt i i boet underifrån. Efter någon minut är alla getingar döda och man kan ta bort boet och bränna det. Att bara göra rent med skrapning sopa med kvast ellr dyligt gör bara att man har getingar kvar där nästa år. Att skura ordentligt med vatten och såpa gör det inte till en attraktiv plats i fortsättningen , för getingarna alltså. Kan man inte komma åt boet om det sitter illa till kan dammsugaren var en bra lösning. Dammsug upp rackarna med långa röret. De blir ganska bedövade av suget. Ändå skall man i humanitetns namn bytta dammsugarpåse ofta under arbetet. Bränn påsen eller ännu hellre sänk ner den i en gryta med ordentligt kokande vatten så att de dör direkt. God jaktlycka!
CITAT (katti @ 15-06-2003, 11:29) Problemet är att jag är gode rädd för getingar... men jag kan ju iochförsig skicka min sambo att göra det.... jag får muta honom med lite kladdkaka.. Min svärfar löste sina getingproblem på ett ganska lustigt sätt. Han hade ett getingbo ovanför deras altan men inte åtkomligt så han tog en gammal dammsugare och satte munstycket där getingarna hade sin ingång. Han lät dammsugaren gå en hel dag och dammsugaren blev förstörd, men getingarna kom aldrig tillbaka dit igen. Jag har sett amerikansk insektsbekämning där de använder sig av en variant av dammsugare, det fungerar nog bra, aven om man inte tar hela boet utan de enskillda getingarna. Där jobbade insektsbekämparen gratis eftersom han sedan i sin tur tappade getingarna (frysta) på gift som användes av läkemedelsbolag (förmodligen för att göra antikroppar).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|