Andreas 30
Jag skulle vilja plantera tre st fruktträd i rad mot min förråds-vägg. Det är inte så stort utrymme, ca 4 - 5 m långt så det får vara något ganska litet, dvs ta liten plats åt sidorna i alla fall. Jag har hört att det finns fruktträd (äppleträd) som inte breder ut sig åt sidorna, vad heter dessa, vilka sorter finns det och finns de i vanlig trädgårdshandel, typ Plantagen, eller liknande?
Väggen står mot syd-ost så det kommer bli ganska bra med sol och jag bor i zon II.

TAcksam för svar!

Mvh

Andreas wacko.gif
Cilla
Det viktigaste för dig är inte sorten utan underlaget osm sorten står på. Alla äppelträd består av två olika delar som du kanske vet; roten med liten stump (grundstam) och sorten som bildar stam och krona.

Beställ den sort du vill ha på SVAGVÄXANDE GRUNDSTAM så får du träd med stam och krona som blir ca 3-4 meter högt och ungefär lika brett. Dessa träd brukar behöva stöd hela livet, är kortlivade (ca 25 år kanske något längre), ger frukt tidigare än andra träd och har liten krona.
Seriösa plantbutiker, även vissa butiker av Plantagen, tar upp sådana beställningar. Ändå seriösare plantbutiker har redan sådana träd i butiken.

Alternativet är at köpa spaljéträd som brukar finnas inne utan beställning. Dessa står på svagväxande grundstam och brukar vara spaljébeskurna från början. I värsta fall kan man stta sådana och börja beskära dem som kronträd när de stått på vätplatsen en tid.

Eller så tänker du om, låter du dem vara spaljerade och bygger en berså av spaljefrukt istället för kronträd. Spaljéer kan man hålla smala och man får därför ofta plats med många fler sorter än om man har dem som kronträd.

Nu ser jag att det är mot vägg du tänkt ha dem, och då är det mycket bättre att från början köpa spaljéer.
cia73
Det finns åtminstone här i Finland en sort som heter Arbat och kallas pelaräpple. Trädet blir endast 2 meter högt och 1 meter brett. Kanske ett alternativ?
Cilla
Ja, det finns pelaräpplen i Sverige också. En vanlig sort är Bolero. Jag tycker de pelaräpplen jag smakat hittills varit lite sisådär i smaken, men helt klart är de ett alternativ om man vill ha smala äppelträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon