Full version: sugen på att så nu
malin72
ja jag är knäpp jag vet laugh.gif laugh.gif men jag har blivit så sugen på att så något nu...finns det något man kan så nu unsure.gif som man kan ta hand om till i vår för plantering eller unsure.gif
Anki V
Du kan så olika sorters basilika för att döva abstinensen till "rätt" tid kommer.laugh.gif laugh.gif

Jag har nästan alltid någon liten basilikasådd på gång. Jag/vi gillar pesto samt för att det är trevligt och uppskattat att kunna ta med sig en kruka som gåbortpressent

/Anki
Margith
Har du bara tillgång till lite extra ljus kan du så vildpelargoner nu. wub.gif
malin72
CITAT (Margith @ 13-09-2006, 18:28)
Har du bara tillgång till lite extra ljus kan du så vildpelargoner nu. wub.gif

aha vad är skillnaden på vanliga pelargoner och vilda unsure.gif unsure.gif
och var kan jag hitta frön till det smile.gif
Margith
PM:a mig din adress så ska du få lite vildpelargon-fröer av mig smile.gif

Det vi kallar vanliga pelargoner är korsningar sen många hundra år tillbaka.

Fröer från vanliga pelargoner kan bli "vad som helst" smile.gif fröer från vilda pelargoner är någorlunda fröäkta.

Kolla Svenska Pelargonsällskapets hemsida, Bildgalleriet, där hittar du bilder på ganska många biggrin.gif
Fröer till många av dem hittar du sedan hos Silverhills i Sydafrika.
kerstin z5-6
Om man hittar mogna rosnypon kan man alltid skörda -förbereda fröna och så när kylan kommit -de gillar en rätt lång kylperiod smile.gif
Varje frö kan bli en helt ny ros smile.gif
Elisabeth P
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-09-2006, 19:20)
Om man hittar mogna rosnypon kan man alltid skörda -förbereda fröna och så när kylan kommit -de gillar en rätt lång kylperiod  :)

Hur ser man att nyponen är mogna? Räcker det att gå på färg och mjukheten, eller?
Kan man så vilken nyponros som helst?
Krukar jag dem i så fall och låter stå ute tills de gror i vår?

Lisa
kerstin z5-6
Ja , de får en klar halvtgenomskinlig färg , en del är förstås svarta -de ska kännas mjuka
Ja de kan stå ute -efter beh
Rosor sticklingar o frösådd -k
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-09-2006, 19:20)
Om man hittar mogna rosnypon kan man alltid skörda -förbereda fröna och så när kylan kommit -de gillar en rätt lång kylperiod smile.gif

ok ohmy.gif hur går det till att den kan bli vilken ros som helst menar jag unsure.gif jag har ju nypon på tomten röda just nu men jag ska vänta till senare då....emn då får man ju inte veta vad man har man får väl döpa dom själv då, ros sorten alltså smile.gif
kerstin z5-6
Om andra rosor finns i närheten ser humlorna till att pollen bärs från en sorts ros till en annan
rosor kan även hinna pollinera sig själva -då blir det förstås samma sort ungefär -<Men frösådder är spännande -man kan få en helt unik ros ,
jätteful .. eller jättevacker
ja, sen döper man dem
Själv vill jag ha en 8 meter lång remonterande doftande dubbel rosaröd ros , härdig i z8 utan täckning
Därav har jag pollinerat hela sommaren -rapporter kommer laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
tiagirl
CITAT (malin72 @ 13-09-2006, 17:47)
ja jag är knäpp jag vet laugh.gif laugh.gif men jag har blivit så sugen på att så något nu...finns det något man kan så nu unsure.gif som man kan ta hand om till i vår för plantering eller unsure.gif

Inte det minsta knäpp e du... smile.gif

Jag har satt några fröer som jag norpat på svärmors krukväxt som var så häftig, så satte jag såna där sensitiva? Rör mig ej.
Har ju test-sått Canna och Vaxblomma för att se om det tog sig. Det gjorde det... wink.gif
Hm...och Stockrosor och penseer....

Funderade på om man kunde så Hosta och olika gräs nu så det blir fina plantor till våren??

Funderar på att göra om mina vardagsrumsfönster och "rama" in med växter och så läste ja nån som hade Blomman-för-dagen/Morning Glory inomhus och det tänkte jag så och ha inne då för att rama in...
kerstin z5-6
klockrankan har ännu lättere att anpassa sig till krukväxtlivet
Mia, zon 3
Jag sådde igår (utomhus, visserligen...), 12 sorters perenner. Ska bli kul att se om det blir något till våren! Och så ska jag ut och plocka vitmossa att förgro pionfrön i, efter tips i TA-tidningen. Min son plockade nämligen pionfrö när vi var på Julita, och dem vill han så. Odlar-mamman blir ju extra glad över sådana tendenser hos en 4-åring.... wub.gif
malin72
hur många år måste man vänta på att ett frö blir en blommande pion????
kerstin z5-6
få se 2 år till grodd + 4-5 medan den växer på sig .. tja ett tag alltså huh.gif biggrin.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-09-2006, 17:30)
få se 2 år till grodd + 4-5 medan den växer på sig .. tja ett tag alltså huh.gif biggrin.gif

nämen oj nja där skulle mitt tålamod tryna tongue.gif
Mia, zon 3
CITAT (malin72 @ 21-09-2006, 17:33)
få se 2 år till grodd + 4-5 medan den växer på sig .. tja ett tag alltså huh.gif  :D

Jooo.... men sonen är ju som sagt bara 4 år ännu. Då skulle hans sådder kunna blomma om sisådär 6-7 år. Vi får väl se..... smile.gif Han har sått kastanj och ekollon förut, och de blommar ju inte heller på en väldig massa år.... laugh.gif
malin72
CITAT (Mia @ zon 3,22-09-2006, 08:57)
CITAT (malin72 @ 21-09-2006, 17:33)
få se 2 år till grodd + 4-5 medan den växer på sig .. tja ett tag alltså huh.gif  biggrin.gif

Jooo.... men sonen är ju som sagt bara 4 år ännu. Då skulle hans sådder kunna blomma om sisådär 6-7 år. Vi får väl se..... smile.gif Han har sått kastanj och ekollon förut, och de blommar ju inte heller på en väldig massa år.... laugh.gif

jo självklart tycker att det är jätte skojj attt han vill så...min minsta sådde risp i år....jag tänkte med på mig själv....om man skulle prova eller köpa färdigt smile.gif för min del får det bli färdigt laugh.gif laugh.gif
Mia, zon 3
Jo, pioner köper jag nog helst också färdigt..... laugh.gif
Sonens första fröförsök var lejongap, förra sommaren. Han blev helt förtjust i dem sommaren innan, och ville så direkt, men det var ju lite sent...

Men nu har jag (apropå sådder) också läst Kerstins utomordentliga artikel i TA, den tackar vi för! wub.gif
Anki V
På tal om sugen på att så.......laugh.gif
Jag gick en annan väg hem från jobbet idag och passerade då en rosenbuske med orangeröda avlånga nypon.

Nåja, passerade och passerade.... några nypon följde med hem och nötterna som fanns i nyponen ligger nu i en bytta med såjord i kylskåpet.

Det ska bli spännande att se om det kan bli något. Om jag inte minns aldeles fel så blir det små fyllda rosa rosor på moderbusken.

/Anki
kerstin z5-6
smile.gif tack !

Jag var precis in på min am favoritsajt om rosor och luskade ut att de gror bra /bäst färska i kylskåp ...stöööön ... jag skulle ju inte så alls så mycket i år .. ska man nu måsta börja i oktober .. då vet alla hur det slutar .. i kaos som vanligt wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Micke32
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-09-2006, 23:01)
smile.gif tack !

Jag var precis in på min am favoritsajt om rosor och luskade ut att de gror bra /bäst färska i kylskåp ...stöööön ... jag skulle ju inte så alls så mycket i år .. ska man nu måsta börja i oktober .. då vet alla hur det slutar .. i kaos som vanligt wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif

Ska du inte så så mycket och det innebär hur många hundra olika kerstin ? wink.gif

Vet om problemet, svårt att låta bli då man hittar sånt man vill ha smile.gif
Boxer
Prova sandsenap! Den ska man kunna ha inomhus också, och knipsa av när man vill. smile.gif

Det är en perenn sallad, som är jättegod.
zynk
Jag känner också igen den där lusten till att sätta frö laugh.gif . Har satt stockros o digitalis. Jag vet att det är fel tid men de har grott i alla fall - vet inte vad jag ska göra med dem i vinter för de lär väl knappast klara av att stå ute. (Har inget växthus). Kul är det i alla fall. Och nästan gratis rolleyes.gif .
kerstin z5-6
pallkrage i skyddat läge -plantera dem i den , utan krukor -skydda mot vårsol med skuggväv , men inte förrän i vår ...
Det finns goda chanser att de klarar sig i alla fall några av dem
särskilt om de grott utomhus .
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-09-2006, 23:01)
...stöööön ... jag skulle ju inte så alls så mycket i år .. ska man nu måsta börja i oktober .. då vet alla hur det slutar .. i kaos som vanligt wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif

biggrin.gif laugh.gif hahaaa, jag har också redan börjat...8sorters liljor, både bulbiller och frön.... snacka om lååångsiktig planering biggrin.gif laugh.gif /Helen
kerstin z5-6
blink.gif och jag har planterat den första bulbilen av cardiocrinum var glehenni ...
frösådd för 2 år sedan, nu är det bara 7 år kvar till den blommar .. sen dör den wacko.gif wacko.gif

Eftersom vi har såstopp Helen -så det som sås nu, kan vä'l ändå inte räknas ?? biggrin.gif
Agneta z5-6
Hade siktat in mig på första dagen 2007 som någon skrev om i TA ,nu måste jag bara beställa frön, trodde inte man kunde få denna nojjjjja
kerstin z5-6
tongue.gif tongue.gif tongue.gif ooops
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-10-2006, 15:56)
Eftersom vi har såstopp Helen -så det som sås nu, kan vä'l ändå inte räknas ?? biggrin.gif

Absolut inte! biggrin.gif Vi börjar inte stoppet förrän efter nyår någon gång biggrin.gif laugh.gif tongue.gif /Helen
lissa
biggrin.gif biggrin.gif Jag ser att det finns fler som det har börjat klia i fingrarna på och har redan sått...jag trodde jag var ensam..Hitintills har jag sått Passiflora foetida som har kommit upp..quadrangularisen (?) inte en skymt av, men riddarsporrarna tror jag det är som har börjat titta fram..
Det var tydlgen för mycket fukt i ranunkel krukan, för den liksom en massa freesior har kommit . Det har ju varit så pass varmt att jad tror att dom har blivit lurade att komma upp.. Det blir nog inget av dom, men löken blir väl lite större tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon