Full version: Tomat, Black
Gillan
I våras föll jag för frestelsen att köpa ett par tomatplantor enbart för
att de hette " Black " och " Purple ". Satans idiot, säger jag nu! Det
hjälper ju inte ett dugg att söka information om en tomat som heter
Black eller Purple om man inte har det fullständiga namnet.

Men jag kan inte låta bli att visa ett par bilder på Black. En mycket
stor, köttig och god tomat. Den här var 33cm i omkrets och vägde 4,5 hg.
1kg tomater och du får två st !! laugh.gif laugh.gif

shahalam
Ser helt underbara ut. Jag hade två plantor körsbärstomater - den ena svart 'Aretha' och den andra gul 'Goldie'. Den svarta var mycket god och åt det söta hållet, den gula mer syrlig. Är din svarta också sötsmakande?
AndreasBlomquist
Gillan,

Funderade på att komma förbi dig imorgon om det går bra innan säsongen är över. Vill se er nya pool och allt i trädgården nu när det är uppvuxet!

Du kan väl skicka ett PM om det går bra imorgon eller inte?!

// Andreas
Gillan
CITAT (AndreasBlomquist @ 14-09-2006, 20:25)
Gillan,

Funderade på att komma förbi dig imorgon om det går bra innan säsongen är över. Vill se er nya pool och allt i trädgården nu när det är uppvuxet!

Du kan väl skicka ett PM om det går bra imorgon eller inte?!

// Andreas

Det går alldeles utmärkt Andreas. Och du/ni är hjärtligtvälkommna rolleyes.gif
trientalis
Har också en tomat som heter Black i år. Den liknar din men blev inte lika stor. Den har växt bra och gett enhel del goda tomater. Tyvärr har de spruckit sista tiden och ruttnat. Men så länge de var hela var det goda tomater.

Lena
Gillan
Men visst skulle det ha varit kul och veta vad den faktiskt heter. Googlar man på tomat, black, så finns ju hur många som helst wink.gif
lyckero
Inte för att jag vet så noga, men den svarta tomaten Krim ger väldigt stora tomater.
Lyckero
Gillan
CITAT (lyckero @ 21-09-2006, 17:32)
Inte för att jag vet så noga, men den svarta tomaten Krim ger väldigt stora tomater.
Lyckero

Det skulle kunna vara den. Eller Black Russian, som jag tycker är mer lik utseendemässigt. Krim ser på de flesta bilder ut att ha mer kärnor än mina har. De har nästan inga alls. Och trots det är den väldigt saftigt.
Gurkan
Jag har odlat Black Russian i sommar och den blev inte alls så stor, de största kring 200g.

Kolla på Tomatsidan.se han har 24 sorter under Black/Purple så det finns några att välja på. Mina frön kommer därifrån.
Gillan
Jag kollade där nu och efter beskrivningen att döma så är det förmodligen Black Krim eller Black Krim select . Både höjd, växtsätt och beskrivningen på smaken stämmer väl in. Tack för tipset. Jag trodde jag varit inne på alla tomatsidor sleep.gif
Lady Hamilton
Har du någon kvar som du kan ta frön från? wub.gif
Gillan
CITAT (Hamilton @ 21-09-2006, 22:44)
Har du någon kvar som du kan ta frön från?  :wub:

Redan fixat, torkat och klart tongue.gif . Jag " slösade " en hel tomat och ni skulle bli förvånade över hur lite kärnor det blev. Men självklart så räcker de till dig också Lady Hamilton. laugh.gif . Och eventuellt till nån mer wink.gif
Lady Hamilton
CITAT (Evgeni @ 22-09-2006, 07:27)
Har du någon kvar som du kan ta frön från?  wub.gif

Redan fixat, torkat och klart tongue.gif . Jag " slösade " en hel tomat och ni skulle bli förvånade över hur lite kärnor det blev. Men självklart så räcker de till dig också Lady Hamilton. laugh.gif . Och eventuellt till nån mer wink.gif

Och jag har sparat "Kängruäpple" frön som du skall få wub.gif
Gillan
CITAT (Hamilton @ 22-09-2006, 10:22)
CITAT (Evgeni @ 22-09-2006, 07:27)
Har du någon kvar som du kan ta frön från?  wub.gif

Och jag har sparat "Kängruäpple" frön som du skall få wub.gif

wub.gif wub.gif
Eaglewood
Jag är absolut ingen tomatexpert men det ser ut som en sort som heter purple prince. Jag har haft dom i några år. Fantastiskt goda!

En annan tomat som måste upplevas är Eivors gula. Saknar nästan kärnhus. Går att göra centimetertjocka filerer av.

/Lars
Gillan
CITAT (Eaglewood @ 23-09-2006, 08:05)
Jag är absolut ingen tomatexpert men det ser ut som en sort som heter purple prince. Jag har haft dom i några år. Fantastiskt goda!

En annan tomat som måste upplevas är Eivors gula. Saknar nästan kärnhus. Går att göra centimetertjocka filerer av.

/Lars

Tycker inte att det stämmer med växtbeskrivningen. Den här är bra mycket högre och inte så många tomater i klasarna. Dessutom har den ingen grön gele runt kärnorna.

Den här Eivors gula låter spännande. Kanske får leta reda på den nästa år. wink.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon