Hej!
Har en kattgård på 4x5 meter som sitter mot ett hus som är falurött. Jag funderar på att sätta klätterviltvin och Klematis där eller om någon kanske har andra förslag och bilder. Tar tacksamt mot bilder. Tror ni den fina röda färgen på klätterviltvinet försvinner till det faluröda?
Om jag gör denna kombinasion, hur nära varandra kan jag i så fall plantera växterna.
Finns det klematis som är gula? Vad för sorter skulle ni rekomendera. Jag gillar strora blommor i lila, purpelrött, vitt och gult.
Vissnar viltvinet och Klematisenpå vintern och kommer upp på nytt eller?
Jag tycker mycket om Klockrankan men jag vill inte ha en ettårsväxt så jag måste komma på något annat.
Är det någon som har andra bra ideer?
När man planterar viltvin och Klematis om det nu blir det. Vad ska man då använda för jord och hur djuptska man plantera dem?
Har en klätterkaprifol på tomten men den ser ganska trist ut nertill tycker jag så den går nog bort.
Villa ha en djungel som växer fort och med mycket blommor. Clematisen är tydligen lite giftig för katter men jag ska lösa det genom att sätta den på utsidan och med ett nät nertill på insidan så katterna inte kommer åt den.
Är det ingen som kan ge förslag till kraftiga, snabbväxande klematissorter.
kerstin z5-6
14-09-2006, 17:12
Summer snow ! vitt - visserligen småblommig men miljoner .. och inte behöver du skydda den för katterna, Cl mandshcurica kan man så själv o få massor
Har 5 katter som går fritt -enda gången de haft problem i trädgården, var när den 18 årige fick frispel efter närkontakt av 3 dje graden med en kattmynta
... och när densamme tog en huggorm som bet honom under hakan ...
Fialotta
14-09-2006, 17:45
Jack mani är ju ett säkert kort när det gäller snabbväxande och nästan säker att lyckas med
Tackar för tipsen!
Mina katter äter allt som är grönt även oäkta blommor och Clematisen ska ju vara lite gifteg så jag vågr inte chansa fast de flesta katterna inte äter giftiga blommor men det finns alltid undantag.
Mia, zon 3
15-09-2006, 07:04
Vad tror du om humle? Den växer ju som ett ogräs, och jag TROR inte att den är giftig alls.
Lemonne
15-09-2006, 08:40
Jag pratade med min veterinär om giftiga växter och hon sa att det var YTTERST ovanligt att katter blev förgiftade av växter. Oftast hinner katten kräkas upp det som är olämpligt och giftigt. Hon menade att det oftast räcker med att vara observant på de giftiga växterna, verkar katten tycka om den och äta av den ska man nog överväga att slänga bort den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.