Full version: Ojdå!
Knobban
Jag köpte blå bergsvallmo! Jag är total nybörjare och vet inte mycket om trädgård. Så jag beställde lite frön på postorder. Blå bergsvallmo, förgätmigel och anisisop.
Men nu hör jag att förgätmigej kan vara svår att få upp från frö och att bergsvallmon i allmänhet är jättesvår att lyckas med.
Växtplatsen jag hade tänkt mig har direkt solljus ca 8 timmar om dagen, i övrigt har den lätt skugga från träd och buskar. Går dessa blommor ihop överhuvudtaget eller är jag ute och cyklar? huh.gif (som vanligt)
Anisisop är väl inte så svår, tror jag?
Tittiluringen
smile.gif Låter som mig!

jag är oxå total nybörjare när det gäller vad som växer hur... rolleyes.gif

lägg till det en mamma som ständigt påstår att inget kan växa på deras tomt.... wink.gif

jag har setat hela vinter/våren och frossat i frökataloger och ibland kan jag bara inte låta bli att köpa nån sort som normalt inte ska funka i min zon. Jag är fullständigt övertygad om att det går att skapa bra förutsättningar och har man bara lite tur så kanske tex blå bergsvallmo lyckas ta sig. Jag har köpt frön som jag tänker testa utan min mors vetskap tongue.gif så kan hon inte säga: -vad var det jag sa----

nu virrar jag till det för dig.
Jag ville helt enkelt bara råda dig till att testa! Så länge man tycker det är kul ska man fortsätta!
Trots negativa kommentarer planterade jag förra året tomater i mitt köksfönster i lägenheten i stan, det skulle enligt "experterna" i bekantskapskretesen aldrig gå att få frukt på dom....
gissa om dom satt ganska tysta när jag redan innan midsommar kunde bjuda på mina små röda tomater..... laugh.gif

så lycka till och ta del av alla underbara råd man hittar på detta forum.

Kram Från
Tittiluringen wub.gif
ps berätta om du får fart på bergsvallmon, jag ska så såna också.
Åsa E
Jag är för lat för att så frön, men jag köpte plantor förra året, både blå bergvallmo och kaukasisk förgätmigej. De står alldeles intill varandra under ett strt äppelträd. Förgätmigejen blommar för fullt och vallmon har knopp.

Det sägs att man ska vintertäcka vallmon. Det gjorde inte jag och en av de tre plantorna dog.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon