|
Sagosessa
14-09-2006, 09:18
Ska anlägga en rosenrabatt. Önskar mig doftande, rosa, gärna gammaldags rosor. Förstås får de gärna remontera  eller åtminstone blomma fantastiskt rikligt. Men de vackra gammaldags rosorna som finns - tål de regn? Vill inte ha ihopklibbade, ruttnande blommor om det blir en regnig sommar. Kan iofs tänka mig att blanda lite rosa rosor, så någon gammaldags ros funkar men vill också ha någon som klarar regn! (zon 3-4)
Eva 33c
14-09-2006, 09:32
Jag skulle tro att alla dubbla rosor blir fula av regn oavsett om de tillhör de sk "gammaldags-rosorna" eller inte. Ju tätare och större blomma desto större risk för inopklibbning. Det kanske finns något undantag, men det får någon annan berätta. De enkla rosorna klarar sig förstås bättre, de småblommiga bäst i detta avseende. Så din ide om att blanda lite är väl bra.
kerstin z5-6
14-09-2006, 10:32
gammeldags rosor " som Alba och Gallica remonterar inte -en blandning kan man tänka sig eller välj någon modern också Irma tex Balsgård har fin färg doftar och verkar inte bekymra sig om 25 mm regn Alba-Felicite Parmentier -inte så regntålig remonterar inte men är oumbärlig
Sagosessa
14-09-2006, 10:50
Kerstin, det är så skönt med rosexperter irl Du vet, igår satt jag med allsköns rosböcker och valde Jag hittade flera fina rossorter (glömt lappen hemma) men de två du rekommenderade fanns inte med i de böckerna eller så missade jag dem. Tack!
emmapemma
14-09-2006, 11:24
Jag rekommenderar lilla Irma (som så småningom kommer bli stor).
I somras (Irmas första) märkte jag att en och samma utslagen ros stod i 17 dagar! Det tycker jag är jättelänge. Och den såg inte skabbig ut heller under den sista delen av blomningen, men blev vitare och vitare ju äldre den blev.
En ros jag tycker har fantastisk färg är Aloha, men den är tyvärr väldigt känslig för regn. Den får stanna hos mig i alla fall, just för färgen och de vackra fyllda blommorna.
Awakening (en New Dawn-hybrid) har liknande blommor som Irma, men blommar rikligare och verkar villigare att remontera. Den verkar känsligare för regn på det sättet att den blir rosaprickig då, men däremot ruttnar inte blombladen ihop (inte på min i alla fall).
Som du märker är jag inne på moderna rosor. Så småningom ska jag utöka trädgården med mer gamla sorter.
/Emma
Sagosessa
14-09-2006, 12:21
EmmaPemma, tack för tipsen  och synpunkterna. Jag var hemma på lunchen och hämtade min roslista. Om ni har erfarenheter av dessa får ni gärna delge dem. Jacques Cartier Mme Boll Ispahan Mme Louis Lévèque Frühlingsduft Stanwell Perpetual Så många vackra rosor, så svårt att välja ...
Portlandsrosorna Jacques Cartier och Mme Boll är rosor som klibbar ihop och ruttnar i regn, gäller alla i gruppen, men dom blommar sommar / höst så varför skulle man välja bort dom underbara rosorna, det regnar inte ständigt. Det gäller väl mer då att en ggn blommande rosor som bara har 2-3 veckor kan bli förstörda en dålig sommar. Ispahan är frisk, vacker men blommar en ggn. Stanwell Perpetual kan bli sladdrig, ful i regn men det spelar ingen roll den kommer igen med nya blommor till långt in på hösten.
Bonica 82 och New Dawn klarar regn bra. Diskussion ros+regn
shahalam
14-09-2006, 18:52
Rose de Rescht är frisk, doftande och klarar regn fint. Mer mörkröd än rosa dock. Lavender Dream är en nykomling hos mig - från förra hösten. God doft - blommar från slutet av juni till frost. Liten buske och frisk.
Louise Odier tycker jag klarar regn bra. Doftar rent sagolikt!
kerstin z5-6
14-09-2006, 21:24
Sagosessa
15-09-2006, 07:43
Kerstin, mmm ... verkar vara en härlig ros, men som du säger: fel färg. Fast å andra sidan. Lite kontraster kanske behövs i en babyrosa rabatt? Stina: Louise Odier, vacker - men hur frisk är den? Taxus: Little White Pet har jag och jag är benägen att hålla med Sassa. Regnar det blir det bruna fula tussar, istället för små vita pompomrosor. Dessutom doftar den ingenting och jag visste inte att den var en marktäckare när jag köpte den ... så det spretiga, låga växtsättet kom som en surprice Det var handelsträdgården som rekommenderade rosen när jag var på jakt efter en vitblommande, skuggtålig ros kring metern hög *opålästa* Shahalam: Rose de Rescht har jag. Trevlig :-) Har funderat på att flytta dem till min rosa rabatt för att få lite avbräck i allt det ljusrosa (om jag nu inte tar Le Rosier Eveque istället). Lavender Dream har jag funderat på som kantväxt i min rosablommande rabatt. Den eller Candy cover. Lutar mera åt godiset
Sagosessa
15-09-2006, 07:53
Förresten: jag måste ju snart beställa några rosa rosor Vad tycker ni? Hortogreen, Flora Linnea eller Rosenposten?
kerstin z5-6
15-09-2006, 08:39
rosa rosor med mörklila blir väldigt fint -färgerna framhäver varandra RP gillar jag men även övriga är bra
Sagosessa
15-09-2006, 09:22
Kerstin, Balsgård Irma verkar bara klara zon 2 enligt RP? Finns det fler Irmor? Förresten. När du säger att du gillar RP är det för att de har kraftigare rosor eller för att leveranserna känns pålitliga? (tänkte att svenska rosor kanske bäst köps i Sverige?  )
CITAT (Sagosessa @ 15-09-2006, 09:43) Stina: Louise Odier, vacker - men hur frisk är den? Vet att jag läst varningar om den, men hos mej är den då helt frisk, växer så det knakar och blommar visserligen bara en gång, men länge och rikligt...
Irma är Balsgårdrosen den är härdig i zon 5 och hos mig i zon 3-4 blir det en stor och kraftig ros ca 2.5 m hög, en av mina favoriter, har en massa bilder av Irma i mitt album. Fryser aldrig tillbaka, frisk. Louise Odier är helt frisk hos mig med, blir en ros på 2.5 - 3 m efter några år, fryser aldrig ner här, finns också i mitt album. Två kanonrosor för zon 3-4
Sagosessa
18-09-2006, 12:11
Tack Kajsa Vad många fina rosor du har? Du kanske kan tipsa mig om en VIT ros också. Jag har fått beslutsvånda. Det finns så många härliga rosor, och när jag väl bestämt mig för en, så hittar jag snart en annan och sedan ännu en, och en till och ja - till slut är jag alldeles förvirrad När det gäller rosa rosen: Har nog bestämt mig för Mme Boll. Jag VET att den inte tål regn men eftersom den blommar så länge borde det väl finnas perioder av vackert väder också?
Sagosessa
18-09-2006, 12:15
Glömde ju säga att den vita rosen ska växa tillsammans med bukettapel "malus sargentii" och således är jag på jakt efter en doftande, ganska högväxt (minst 1,5 och max 2,5 m) sort. Har tittat på Blanc double de Coubert, Alba Maxima och Mme Hardy. Den m å s t e inte blomma hela tiden, men å andra sidan gör det ju inget
emmapemma
18-09-2006, 12:52
Blanc Double de Coubert vet jag att Viktoria på Zetas trädgård skattar väldigt högt, och det är ett GOTT betyg (Jag tror att den blir hyggligt stor, ett par meter). Tja, mme Hardy är också väldigt uppskattad enligt henne, men det är en liten nätt ros, som blommar en gång, ca meterhög). Jag kommer förmodligen att införskaffa den senare någon gång... och den förra (förstås...). Jag tror att babyrosa kan bli lite tråkigt... har själv (som jag kanske nämnde) en babyrosa framtoning i trädgården, och jag har insett att det blir ganska platt och intetsägande. Den senaste säsongen har jag kompletterat med lila-purpur istället (samt glidit in på pastellgult - mycket vackert till lila, men skär sig ibland med rosa), som i Allium Purple Sensation, lavendel, Vallmon Pattys Plum, Clematis Viticella (har tyvärr ännu inte blommat). Dessutom är det inte att förakta att blanda in olika gröna färger och former i trädgården (ja, det tycker jag i alla fall), för någon gång på sommaren brukar jag vara LESS på allt snuttinuttblommande, och vill vila ögonen några veckor, på gröna gräs och funkior (  ooops, kanske dumt att skriva det i en rosentråd...  ). Dessa färger och former konkurrerar ju inte alls med en ros, utan blir en diskret... hur ska man formulera det... uppiffning av rosens omgivning. Lycka till!
Sagosessa
18-09-2006, 13:44
Emmapemma, håller med dig om att det inte får bli för snuttgulligt fast just i min rosa välkomstrabatt med rosor v i l l jag ha romantik i överflöd  . Trädgårdens tema är gammal, romantisk trädgård. Vi bor på landet i ett hus som är nationalromantiskt i typen. Jag försöker därför välja gamla, romantiska växter. Så klart inte överallt.  Men jag gillar när det är lite otämjt, vildvuxet och snårigt. Dofter, blommor, frukt, humlor och bin, fjärilar och fåglar, vatten, grodor, ekorrar osv. Fast en och annan modernitet smyger sig in. Jag har t.ex. 2 st Lichtkönigin Lucia
emmapemma
18-09-2006, 14:14
Absolut Sagosessan, jag är nog som du. Jag anser att romantiskt kan man ha i sovrum och i trädgården. Arbetar just nu för att få igenom förslaget att ha en rosig fondvägg i sovrummet... Jag tror det blir jättefint att kombinera rosa rosor med gammaldags mormorsperenner, det har funkat förut, och funkar förmodligen i framtiden också  . Det lät bara lite som att du skulle ha en orgie i rosa rosor enbart, och det var mer det som lät lite... snuttegulligt, som skulle fallit platt till marken. F.ö. Blanc Double har ceriserosa knoppar om jag inte minns fel, vilket skulle bli väldigt vackert till andra rosa rosor! Eller om det var Louis Bugnet...? /Emma
Sagosessa
18-09-2006, 14:51
*skrattar* Ja, inte har jag tänkt mig ha en orgie i enbart rosa fluffrosor Naturligtvis har jag tänkt att rama in det hela på något vis. Kantnepeta, lammöron, you name it - fast det är en annan historia. Först ville jag ha hjälp med att hitta en bra rosa, doftande ros som tål regn. Och den hjälpen fick jag med råge. Jag har nu t.ex. Balsgårdsrosen Irma på önskelistan. Kanske inte just i den här rabatten. Men någon annanstans. Har precis som så många andra här på forumet blivit rosberoende. Mycket av min tankeverksamhet på kvällarna (insomningsfasen) går åt till att planera nya rabatter med nya härliga rosor.
kerstin z5-6
18-09-2006, 15:16
Blance är vacker , men mycket regnkänslig , det gäller fö många vita rosor Här är mina vita favoriter alla buskar alla rejäla 1,5 eller lite högre  Mme Zoetman -ljuvlig doft , engångs men blommar minst en månad  Mme Legras de St Germain ska den blomma oupphörligt vara frisk och likna en gammaldags ros -rugosa blad -finns bara en Louis Bugnet  knopp  stam
Sagosessa
18-09-2006, 15:29
Perfekt Kerstin,  jag ska till handelsträdgården direkt efter jobbet. Louise Bugnet hade jag nästan glömt!  Undrar hur? Vi får se vad det blev ...
emmapemma
18-09-2006, 17:42
Jag måste bara berätta för er rosnördar (liksom mig alltså  ) att vi döpte vår yngsta dotter till Irma efter just rosen... hrrrmmm... Därför tycker jag att du, Sagosessan, gör ett fenomenalt bra val om du planterar den i din trädgård! /Emma
Rugosan Blanc Double De Coubert grävde jag bort efter 3 år, den växte ingenting och jag tappade lusten med den rosen, tyvärr. Jag har sett det med andra rugosor att dom stampar länge. Här några romantiska rosor  Mme Hardy, otroligt vacker med sitt gröna öga. Stark doft, ca 1.5 m Blommar en ggn, Damascener ros, zon 5  Leda, också en Damascener ros min är efter 4 år 1.5 m, högre än det stog alltså. Söt som en bakelse, blommar en ggn, zon 4.  Fimbriata, en rugosa som jag har andra året och nu i år tog den fart. Köpt för den förtjusande söta blomman, blommar till senhösten. Sägs bli 1.5 m men jag tror den blir högre, har längre skott. Doftar. En annan vit favorit som jag köpte i våras är White Grootendorst, har inte fått in bild ännu, men den ser ut som Pink Grootendorst som finns i mitt album, dessa rosor är taggiga förstås, har rosen nu i rött, vitt och rosa, bara älskar nejlikrosen med fransig kant. Ingen doft.
Mia, zon 3
19-09-2006, 06:12
Min vita favorit är 'Mme Plantier', fast jag har inte haft henne så länge att jag kan säga så mycket om henne ännu.... Men hon har också de vackra körsbärsröda knopparna till de kritvita blommorna - mycket elegant!
Sagosessa
19-09-2006, 08:27
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|