sudden
hmm.. jag har ju en trädgård som inte ser ut som den borde.. plankor och skit ligger kvar efter förre boende.... tänkte ta tag i det till våren vilket innebär att mina två rosor på stam inte har blivit planterade tyvärr för de är jättefina wub.gif

nu funderar jag på om jag kan ha dem inne under vintern och plantera ut dem till våren eller om jag istället borde gräva dem varsitt hål, isolera med tidningar och sen flytta dem till "sina" platser på våren? någon som vet? vore hemskt tråkigt om de skulle dö...
kerstin z5-6
Ja det går -fö kan rosor på stam bara odlas utomhus hela året ,i de varmaste zonerna -z1-2

Om du har ett svalt utrymme och sätter ett lysrör över from nov -april så fungerar det
Ett förråd eller liknande med 0-+5 grader går också bra -där kan de klara sig utan ljus till mars april då du kan väcka dem och börja ha dem ute med skydd smile.gif
sudden
jag bor i zon 2 så jag kan ha dem ute året runt smile.gif men de kanske förfryser rötterna om de står i sin odlingskruka nu i vinter...

men då ska jag plocka in dem och se till så de är vackra till i vår igen biggrin.gif

tack för svaret!
kerstin z5-6
ok men i krukan klarar de sig inte utomhus , när du gräver ner dem i vår , gräv djupt -och varje höst måste förädlingsstället -kronan skyddas
sudden
jo precis därför jag hoppades att de skulle klara sig inne tills planteringen i vår smile.gif

skydda kronan med... säckväv?? ohmy.gif
kerstin z5-6
säckväv och gärna nåt mer tex
Stamrosor kan skyddas genom att en vit plastpåse träs över kronan och binds om nedtill, skär upp påsen i ovandelen, fyll med torr torv och knyt till den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon