Full version: Välja äppelträd
Näcken
Hej

Jag ska köpa 1 äppelträd till trädgården. Jag har ett litet träd (kanske pga näheten till björk) , som ger röda goda äpplen nu, men jag vet inte vilken sort det är.

Kraven på det nya trädet är:

Ska bli ett vackert träd, (minnen från barndomens klätterträd)
Inte för brett
Äpplena ska gå att äta direkt från träd, men inte mogna tidigare än september,
Gärna färg åt det röda hållet.
E-planta

Läge i söder, sandjord med 0,5 m matjord, zon 1 i skåne.

Snälla kom med era bästa tips sså ska jag ta en tur till Flyinge i helgen för inköp.

rolleyes.gif rolleyes.gif
KURT
Två klassiska sorter är ju Åkerö och Cox’s Orange, båda är långsamma och kräver endel. En uppskattad modern sort är Alice. Annars har fruktgrossiterna sammanställt information om olika äppelsorter och deras samk och användningsområden.
Cilla
Om jag bodde i xon 1 skulle jag nog snarare ympa in Åkerö än ha det som helt träd. jag tycker inte att Åkerö blir så god i zon 1-2 och dessutom är det en av de absolut största äppelträdssorterna.

Alice har jag mycket dåliga erfarenheter av. Så många ringer till mig och kan inte äta ett enda äpple pga att de är svampangripna.

Cox-sorterna är bättre, även om de också är mycket känsliga för fruktträdkräfta.

Alla äppelträd som är satta på A2 grundstam, som är den vanligaste, vill bli breda. Ca 10 meter får man räkna med för det fullvuxna trädet. Men det finns de som blir 8 meter breda och som utan att skära in problem kan hållas till någon meter kortare, och de som vill bli 12 och 15 meter breda (som Åkerö, Transparente Blanche, Queen m fl) och som man skär in problem i om man försöker få in mer än till ca 10 m i bredd.

Titta här på svagväxande sorter för zon 1 och mognad i oktober och senare:

http://www.algonet.se/~reinisch/apple.htm
Jan af Lisö
Kan inte komma på något äppelträd som uppfyller alla önskemål, dock blir trädet efter några år så stort att det går knappt att äta upp alla äpplen direkt från trädet utan borde kunna lagras ett tag.

Trädet jag rekommenderar är AMOROSA, även kallad röd Aroma.

Ska bli ett vackert träd, (minnen från barndomens klätterträd) JA
Inte för brett NJA
Äpplena ska gå att äta direkt från träd, men inte mogna tidigare än september, NJA, mognar början på Oktober
Gärna färg åt det röda hållet. JAAAAAAA!!!
E-planta JA

Rekommenderar boken 100 älskade äppelen av Görel Kristina Näslund
100 älskade äpplen
Cilla
Amorosa är en utmärkt sort. Jag har den själv också. Men sedan den kom i handeln (både som grön Aroma och röd Amorosa) har jag kommit att tycka att smaken är god, frisk - men utan charm... Kanske för att jag äter så mycket av den också som köpäpple. Det är ett präktigt äpple man kan lita på, frisk är den och friskt är trädet också - och lika överraskande som färgen i ett kylskåp ungefär.

Att vara utan den i trädgården? Absolut inte!
fast bodde jag i zon 1 skulle jag sätta en sort som bara kan växa där. Och köpa resten i handeln.
Ophelia
Amorosa!!!....mitt favvoäppelträd (ett bland många). Gudomliga äpplen wub.gif
Näcken
Oj, jag vet inte om det blir lättare med länkarna så mycket att välja på,
Amorosa lät ju spännande om det påminner om barndomens träd. Vi har några på landet, får nog kolla vilka, fast de bästa klätterträden hade inte så god frukt............

Vad vet ni om följande sorter avseende, trädets stuktur, smak och motstånd mot elände:

Discovery
Katja
Mio
Lobo
Cilla
Lobo kan du stryka direkt, den har till och med utgått ur de mest seriösa butikernas sortiment. Endast somrar som denna håller den sig fri från skorv, och den får dessutom även grenskorv ofta.

Discovery är ganska känslig för fruktträdkräfta, sätt inte den om du eller grannarna har det på nära håll.

Katja och Mio har jag inga dåliga rapporter om.
Pirum
Lobo är värdelös ja. Rätt gott äpple, men det sjukaste träd vi har. Skorv, kräfta, you name it. Fast, trädet bor blött och eländigt placerat också, får man väl i rättvisans namn säga. Lobos hälsomässigt något bättre syskon Melba är inte heller att rekommendera, trots ok smak, skorven går åt vårt träd varje år.
Näcken
Tack för svare, vill abslut inte sätta ett träd som blir dåligt, har redan problem med plommonträdet.

Hur blir träden på Amorosa, Katja och Mio, stora, små vida, "klätterträd"?

Kan man äta Amorosa direkt? Har hört att de bör ligga till sig?
Jan af Lisö
Jag tror att Amorosa behöver ligga till sig någon månad innan den blir som bäst. Dock, ett stort äppelträd producerar många äpplen (jag har 70 stycken på min Amorosa planterad 2002, och ändå tog jag bort 70% av karten vid gallringen) och enda sättet att få glädje av de alla är att lagra de ett tag.

Amorosa trädet (åtminstone mitt) växer lite skålformat med vilket jag menar att grenarna är mera starkväxande än toppen.

Mer om Aroma/Amorosa:

Mer om Aroma
Åsa, mälardalen zon 2
Kim är ett gott och krispigt äpple med röd färg som blir utmärkt vid odling i zon 1 (tror den sorten bara är härdig till zon 2).
Big Gardener
Hade jag varit i dina kläder hade jag nog resonerat enligt en av följande tre sätt:

1. Man väljer ett starkt och säkert kort med god smak och som är relativt friskt och som är lätt att få tag i som e-planta. Några sorter som passar det odlingsläde du har är t.ex. Discovery, Kim eller Belle de Boskoop.

2. Många gamla äpplesorter är tyvärr på väg ut eftersom de planteras i så liten omfattning. Många av dem kan dock vara värda att bevara och därför är det bra om fler intresserar sig för dem och faktiskt planterar dem. En riktigt gammal och välsorterad plantskola kan ha några av de riktigt gamla sorterna. Då menar jag inte Åkerö eller Sävstaholm utan t.ex. Lobo, , Filippa, Maglemer eller Eldrött Duväpple

3. Har man så bra odlingsläge som du har kan man tänka sig att välja en riktigt ovanlig och odlingsvärd sort. Om du kan få tag på lite ovanligare sorter, vilket är svårt, kan du välja Elise, Elstar, Rubinola eller den nya svenska sorten Fredrik. Dom är alla fantastiskt goda och mycket friska sorter, men vill åtminstone de två första ha relativt mycket värme.

Amorosa är ett bra äpple, men tyvärr är det enligt min erfarenhet stötkänsligt och ganska mottaglig för gloesporium-röta. Dessutom tycker jag inte det blir så gott efter att det fått ligga ett tag.
Sommartorparn
Ett gott äpple som snart är moget är James Grieve. Frisk o syrlig smak. Bra pollinerare också. Vet ej hur känsligt det är för sjukdomar. Gravenstein är också ett gott höstäpple. Finns röd variant också.

Om jag skulle välja ett enda träd så skulle det vara:
1) Gott
2) Ovanligt i handeln
3) Motståndskraftigt mot sjukdomar.

Inte mödan värt att odla äpplen av samma sort som man kan köpa mycket finare i butiken eller hos odlarna anser jag.

Här är en länk till en dansk sida med mycket info om äppelsorter.
fuglebjerggaard
Cilla
Jag håller med om dina urvalskriterier Sommartorparn, men man får nog lägga till storlek också om det är något som spelar roll. Visserligen är det ju grundstammarna som spelar storst roll för storleken, men på den vanligaste grundstammen A2 blir Åkerö, Transparente Blanche och några till betydligt större än de flesta andra.

Men Birger - har du helt annan erfarenhet än mig och många fler här i zon 3 om Lobo? Den är ju nästan aldrig frisk, mer skorv får man leta efter en normal sommar.

Det är rätt lustigt att Aroma och Amorosa blivit så populära. Ingen av dem har jag lyckats lagra särskilt väl (fast jag lagrar långt ifrån perfekt) och det verkar stämma med odlarnas erfarenheter. Men kanske ännu lustigare är att den blivit så poppis att odla i trädgårdarna, när samma äpple finns i mass i butikerna.

Jag gillar Aromas smak bättre men tycker Amorosa är ett vackrare äpple. Fast eftersom jag ätit så många tycker jag numera att de saknar charm.
Jag tror det i längden kan vara bättre att i trädgården satsa på äpplen som inte går att köpa för pengar.
Näcken
Tack för tipsen, ett ovanligt träd kanske vore spännande.

Rubinola eller Fredik hade ju fått bra kritik. Måste den lagras en månad eller går den att äta direkt?

Har ni en aning om hur träden blir?

Hittade även här en spännande länk

Äppelsorter för ekologisk odling

Får se om de har dessa träd i Flyinge, finns det någon anna bra fruktträdsplanskola i Malmö 7 lund / Helsingborgsregionen?
Big Gardener
CITAT (Cilla @ 16-09-2006, 03:38)
Men Birger - har du helt annan erfarenhet än mig och många fler här i zon 3 om Lobo? Den är ju nästan aldrig frisk, mer skorv får man leta efter en normal sommar.

biggrin.gif Nä, egentligen ingen annan erfarenhet. Det är ett mycket skorvmottagligt äpple men trots det, mycket gott. Men som jag skrev så var mitt andra kriterium inte ett val pga av sundhet utan snarare att det är en sort som blir allt ovanligare.

Jag har dock sett Lobo vid enstaka tillfällen som nästan var helt skorvfri vilket jag gissar mestadels berodde på en mycket välhållet, friskt och luftigt träd.

Annars tror jag att Aroman är så populär därför att det är ett svenskt, relativt välsmakande och relativt friskt äpple
zaaritha
Mio? Summerred?
Johan.S
Det är rätt lustigt att Aroma och Amorosa blivit så populära. Ingen av dem har jag lyckats lagra särskilt väl (fast jag lagrar långt ifrån perfekt) och det verkar stämma med odlarnas erfarenheter.

Enligt boken Våra äppelsorter (Anton Nilsson/Nordiska Museet) kan Aroma angripas av gloesporiumröta vid lagring.

Jag tror det i längden kan vara bättre att i trädgården satsa på äpplen som inte går att köpa för pengar.

Håller med om det. En sort kan ha mycket gott odlingsvärde för husbehov, utan att för den skull vara intressant för kommersiell odling. Ett tydligt exempel är päronsorten Holländskt fikonpäron... -Men nu kanske vi bör hålla oss till att diskutera äpplen.
Jenny & Vilda
Åhh, jag som just planterat ett Lobo i vår nya villaträdgård.. måtte det hålla sig hyfsat friskt huh.gif Lobo är min barndoms äpple och jag tycker det är fantastiskt gott, minns faktiskt inte att det var så angripet, men å andra sidan så var trädet ganska ungt, precis som jag tongue.gif

Törs knappt fråga men är det någon som har några åsikter om Signe Tillisch? (det andra trädet som vi planterade i våras som doppresent till vår dotter..)

Vårt hus är från 60-talet men tyvärr så var villaägarna totalt ointresserade av trädgården så inte ett fruktträd fanns när vi tog över i vintras, så nu håller vi på och bygger upp den från grunden. Stora tallar känns lite malplacerat på en 500kvm stor gräsyta bakom huset...

Planterade också ett Gårdebo körsbärsträd men det hör nog hemma i någon annan tråd...
Katarina H
Jag har Lobo som ymp på ett av mina träd, gör det någon skillnad för skorven att den är ympad mot om hela trädet är Lobo? Troligen inte, men en undran ... smile.gif
Pirum
Jag har (förutom köpt träd) även Lobo inympat på ett frösått äppelträd. Där har Lobo ännu inte fått skorv.

Och vi hade nog Lobo (köpta trädet) i 20 år innan det fick skorv...men nu har det varit sjukt i ca 10 år.

Om trädet får leva under bra betingelser så kan det nog bli friskt. Så Jenny & Vilda, ge inte upp, som du säger är Lobo ett gott äpple. Finns säkert andra här som har goda skötselråd, inte ha gräsmatta under trädet, etc.
Sven Karlsson
Spruta med svavel varje vår så går det nog bra och undvik fallfrukt?
Cilla
Signe Tillish är ett annat äpple jag vill varna för att sätta hela träd av. Det är också mycket skorvkänsligt. Bättre att använda dessa som ympar, och ta bort ymparna om det år efter år bär frukter som är så skorvansatta att de inte går att äta.

Av de träd jag har hand om och som jag känner sorten på så är Lobo och Signe T de med mest sjuka frukter. Fast i år har de bara lite skorv eftersom det knappt regnat alls under sommaren.

Har man någon av dessa sorter (jag har själv ett Lobo) rekommenderar jag att man
- på det unga Lobo ser till att det inte bär frukt på alltför unga grenar som det har tendens att göra. Dvs välj uppåtriktade grenar som krongrenar
- håll träden glesare än andra äppelträd, båda får ofta grenskorv också
- räfsa bort löven på hösten om frukterna haft skorv
- beskär inte vuxna Signe Tillish på vårvintern, det är också mycket känsligt för kräfta
- hoppas på fortsatt torra somrar...
Näcken
Nu har ni inspirerat mig till att köpa helst Rubinola eller så hittade jag ett spännande äpple som hetet Ahrista, men var köper jag dem, kanse även Elstar?

På Flyinge kunde ev. ta hem Elstar, men måste inte de lagras före de äts och jag vill ju kunna äta från trädet?

Vad innebär naturlager? jag har ju bara möjlighet att lagra i vanlig kyl och på Rubinola står det att det blir mjukt i naturlager?

Var hittar jag vilka som pollinerar dessa träd?

Länsstyrelsens info om äppelsorter
Cilla
Kolla med Ebe plant. Om de inte har tala med närmaste Nordiska genbank, på Julitta genbank i Sörmland kan du tala med Håkan Svensson. Om det inte funkar skriv in till www.svepom.com eller ring upp några i Pomologiska sällskapet. Och om du har en bra plantbutik i närheten kan du fråga dem också förstås.
Jenny & Vilda
CITAT (Cilla @ 19-09-2006, 02:23)
Signe Tillish är ett annat äpple jag vill varna för att sätta hela träd av. Det är också mycket skorvkänsligt. Bättre att använda dessa som ympar, och ta bort ymparna om det år efter år bär frukter som är så skorvansatta att de inte går att äta.

Av de träd jag har hand om och som jag känner sorten på så är Lobo och Signe T de med mest sjuka frukter. Fast i år har de bara lite skorv eftersom det knappt regnat alls under sommaren.

Har man någon av dessa sorter (jag har själv ett Lobo) rekommenderar jag att man
- på det unga Lobo ser till att det inte bär frukt på alltför unga grenar som det har tendens att göra. Dvs välj uppåtriktade grenar som krongrenar
- beskär inte vuxna Signe Tillish på vårvintern, det är också mycket känsligt för kräfta

Nej usch vad ledsen jag blir, ja ja, bara att försöka sköta träden så gott det går då huh.gif

Man ser ju att man skulle ha läst på innan och inte efter man planterar nya träd åtminstone. Lite besviken på trädgårdscentret dock som inte varnade för detta när vi ändå gick runt och pratade om alla träden...
Monarda
Jag är förvånad att ingen nämnt Oranie. Mognar i september, smakrikt, saftigt och tåligt. Absoluta favoriten hos oss. smile.gif
Cilla
Oranie är ett bra äpple och ett mycket vackert träd, men det är inte rött och det mognar tidigt i september och bland till och med i augusti.

Men ska man ha ett träd för blomningen och för ett vackert växtsätt så tycker jag att Oranie tillhör topp fem på en skala... Mycket röda knoppar som står röda och svällande en lång tid, blommorna slår ut med rosa baksida som de behåller länge också. Aningen tendens till skarpa grenvinklar från stammen men växer i övrigt så väl att man bara behöver putsa lite ibland. De unga grenarna och unga stammen (under 30 år) har ofta en vacker bronsfärg.

Inte helt motståndskraftigt mot någon sjukdom men inte det mest känsliga heller och sällan blir alla frukter förstörda.
Kat
Lobo må vara ett riktigt skorväpple, men ljuvligare frukt finns inte!

I år njuter jag i fulla drag av mitt lilla träd, översållat av syrliga, smarriga (och skorvfira) äpplen! wub.gif
Pirum
Oranie är väldigt trevligt ja, fast, för jag vet inte hur många år i rad nu, vi har fått ganska liten skörd på senare tid. Även i år blev det, trots bra blom, klen skörd. Vi har mängder med äppelträd i närheten så det kan inte vara pollineringsproblem tycker jag, de andra träden har dessutom gått ok eller bra.
KURT
CITAT (Jenny & Vilda @ 19-09-2006, 19:00)

Nej usch vad ledsen jag blir, ja ja, bara att försöka sköta träden så gott det går då huh.gif

Man ser ju att man skulle ha läst på innan och inte efter man planterar nya träd åtminstone. Lite besviken på trädgårdscentret dock som inte varnade för detta när vi ändå gick runt och pratade om alla träden...

Du har ju också möjligheten att ympa in andra äppelsorter på dina träd.
Näcken
Jag funderar faktiskt på att sätta ett Aroma nu, eller Elstar om de äpplena går att äta direkt och är lika goda, vilket av dessa två väljer ni.

Cilla, vilka är dina andra på topp 5 listan.

Smakade Katja häromdagen och jag tycker inte det var ett fantastiskt gott äpple tyvärr......

Ett Oranie kommer jag att försöka köpa till mamma som bor på landet, det är lite tidigt för vad jag önskar, men verkar ju vara ett toppenträd med god frukt. Tyvärr har de lite dåligt med bin od för pollinering tror jag för de får inte så mycket äpplen där. Vad gör de åt det problemet?

En helt anna fråga, hur gör ni för att lägga in citat, jag fattar inte hur ni gör? wub.gif
Cilla
"Topplistan" för blomning gör jag varje år på våren, men där finns alltid Oranie som absolut vackraste, och Filippa som en jag varje år lovar att sätta hos mig själv för blommens och blomdoftens skull. Mycket stora, ofta uppåtriktade blommor, länge rosa, härlig doft.

Gravensteiners blyga, stora och rosalilaskimrande knoppar är inte dumma heller. Därefter kommer päronblommen, den med tydliga röda och gula pistiller och blommor som koppar tycker jag mycket om.

Ätäppelträd är underskattade som blommande prydnadsträd. Körsbär är härliga men äpple och päron blommar så mycket längre. Om man inte äter eller lagrar frukten men vill ha kvar sitt äppelträd så föreslår jag ofta at de får växa fritt utan beskärning. Blomning och kronform blir helt underbara då.

För att locka pollinerare kan man plantera sälg som blommar tidigt och gör att de bin och humlor som vaknar tidigt överlever. Och sedan mängder av perenner som bin och humlor tycker om, så att man lockar dem till sin trädgård. Ett stort kryddland, buddleja, fingerborgsblommor och fler som gör att det blommar från tidiga våren till sena hösten. Naturskyddsföreningen har bra recept på sådana växter http://www.snf.se/

Sedan bör man vindskydda sina fruktträd om de inte pollineras. Andra träd och höga buskar en bit ifrån kan hjälpa till med det. Bin jobbar inte när det blåser.
Jenny & Vilda
CITAT (KURT @ 20-09-2006, 08:23)
CITAT (Jenny & Vilda @ 19-09-2006, 19:00)

Du har ju också möjligheten att ympa in andra äppelsorter på dina träd.

Det är planen faktiskt! Min farfar var skogvaktmästare med intresse för det mesta med natur o trädgård och hans favorit var "edsäpple". Vet inte vad det heter egentligen eller om det är namnet men det är ett sånt tidigt "glasäpple" som kommer från ett av hans hem, det ska vi ympa in iallafall.

Fler kanske det ska bli då så vi får lite fler äpplen...
Näcken
Big Gardener eller någon annan

Har inte fått tag på Ahrista eller Rubinola, men jag lämnar en plats i trädgården till någon av dessa. Finns dansk postorder med äppleträd?

Vilken av Elstar och Aroma är godast, bäst att äta utan lagring, lagringsegenskaper, har vackrast träd? Aroma finns överallt och Flyinge har Elstar för beställning iallafall.
Big Gardener
Jag ympar i princip alla mina träd med material jag får tag på genom kollegor eller odlare så jag är inte särskilt insatt i postorder eller liknande.

Vill du ha tag i ympmaterial för Rubinola rekommenderar jag dig att ta kontakt med någon odlare i Kivikstrakten. Det är inte alla som är villiga att lämna ut men med lite god vilja kan det säkert gå.

Har du ett riktigt gott läge i zon 1-2 med lättare jord (d.v.s. ingen tung lerjord) rekommenderar jag absolut Elstar. Jag har inte reflekterat särskilt mycket huruvida den behöver lagras eller inte. Jag tycker i princip alla äpplen är bäst direkt från trädet, medan vissa äpplen har mer eller mindre bra lagringskapacitet. Huruvida Elstar har bra lagringskapacitet vill jag inte uttala mig om eftersom jag inte brukar komma över särskilt stora mängder. Aroma tycker jag personligen inte blir bättre av lagring.

Signe Tillish har jag inga särskilt goda erfarenheter av. Skorvbemängt, mycket kraftigt växande och inte överdrivet gott äpple. Min knapphändiga uppfattning om Oranie är att det är ett gott äpple men blir liksom Åkerö bättre i lite högre zoner än zon 1-2.
Näcken
Tack för all hjläp.

Inköpet blev ett vanligt Aroma, lite äldra träd, men jag har utsett en plats till ett Rubilnola träd och kanske även ett Elstar. Ett Oranie kommer att få sin plats på landet.

Jag får nog lära mig lite mer om inympning, det verkar spännande att få fler sorter på samma träd, hur gammalt måste trädet vara då det går att genomföra?
Cilla
Man kan ympa på ett alldeles ungt träd. Jag tycker det är bäst att ympa in nya sorter när moderträdet fått utveckla sina krongrenar, dvs de bärande grenarna. Huvudgrenar av olika sorter ser jag många nackdelar med, bl a att försörjningen till en sort kan upphöra när trädet är 30-40 år.

Men man behöver inte ha en ymp för evigt heller, man kan ympa in den på en sidogren och ta bort den när den burit frukt några år.
Sommartorparn
CITAT (Näcken @ 21-09-2006, 07:54)
Har inte fått tag på Ahrista eller Rubinola, men jag lämnar en plats i trädgården till någon av dessa. Finns dansk postorder med äppleträd?

Här har jag hittat en dansk sida som säljer på postorder.
planteskoler

Det roliga om man köper där är att man kan få tag i någon sort som är ovanlig i Sverige. Nackdelen är att dom inte är e-plantemärkta.

Här är en annan rolig sida om du är intresserad av gamla danska sorter:
De gamle sorte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon