|
wolkenkrabber
14-09-2006, 11:30
CITAT (Näcken @ 14-09-2006, 12:20) du brukar väl inte gå runt och tugga på dina barrväxter? låt den stå... finns mkt värre faror
CITAT (wolkenkrabber @ 14-09-2006, 12:30) CITAT (Näcken @ 14-09-2006, 12:20) Tänkte nog ändå ta bort min buske eftersom den står fel. Kor dödade av idegran  :( :wacko: :blink: du brukar väl inte gå runt och tugga på dina barrväxter? låt den stå... finns mkt värre faror fast små barn och djur äter på allt......
Mia, zon 3
14-09-2006, 12:20
Jag tycker personligen att det är viktigare att lära barnen vad man får och inte får stoppa i munnen.... Blåsippor är också giftiga, och julrosor och fingerborgsblommor, för att inte tala om alla giftiga krukväxter som finns, och alla kemikalier man kan råka stoppa i sig.... Men går man omkring och är orolig så är det väl bättre att ta bort dem. Vi har ju ändå trädgården för njutning, inte oro... Men som sagt - jag har trädgården full av giftigheter, och mina barn (1 och 4 år) klarar det galant.
kristerh
14-09-2006, 12:29
Jag har en idegranshäck och visste att den var giftig, däremot verkar inte rådjuren bry sig när de knaprade på den i vintras
anna_rispan
14-09-2006, 12:50
stackars stackars kor....  vill ha en sån här som gråter. kor är så vackra och är ett av mina favorti djur.
självklart ska man lära barnen vad man kan och inte kan stoppa i munnen men det är ju onödigt att riskera att barnet bara för att testa tar sig en smakbit... såna saker kan man ju köpa senare när "prövotiden" är över...
CITAT (sudden @ 14-09-2006, 14:29) självklart ska man lära barnen vad man kan och inte kan stoppa i munnen men det är ju onödigt att riskera att barnet bara för att testa tar sig en smakbit... såna saker kan man ju köpa senare när "prövotiden" är över... Fast då får du göra dig av med de flesta av dina växter, både inne och ute eftersom det är relativt få växter som är helt ofarliga. Och även fast de inte är direkt giftiga så kan de inehålla ämnen som är irriterande för både små barn och djur.
Whiskuchi
14-09-2006, 15:30
CITAT sedan någon slängt blandat klipp av gran, tuja och idegran inne i hagen. Hoppas de får tag i vem det var som slängde in det i hagen!
CITAT (Tezzla @ 14-09-2006, 14:54) CITAT (sudden @ 14-09-2006, 14:29) självklart ska man lära barnen vad man kan och inte kan stoppa i munnen men det är ju onödigt att riskera att barnet bara för att testa tar sig en smakbit... såna saker kan man ju köpa senare när "prövotiden" är över... Fast då får du göra dig av med de flesta av dina växter, både inne och ute eftersom det är relativt få växter som är helt ofarliga. Och även fast de inte är direkt giftiga så kan de inehålla ämnen som är irriterande för både små barn och djur. så länge de inte är dödliga är det ju ingen fara då lär de sig bara läxan. det är när de är dödliga jag tycker att man ska vara lite försiktig. speciellt om bara några enstaka barr kan ta dö på en ko...
kerstin z5-6
14-09-2006, 16:40
det var ju korkat -att slänga den i hagen .Men giftsanerad trädgård -då blir det nog mest gräs ..
Problemet med idegran tycker jag är att den har så lockande bär, och då kan några barr följa med. Jag själv var rätt stor då jag "lagade mat" av diverse växter och mina barn gör det och inte litar jag på att de inte smakar.
Hade den stått rätt så hade den nog fått stå kvar, men den står ändå på fel plats. Jag har faktiskt undvikit andra giftiga också såsom fingerborgsblommor, det finns ju andra vackra som inte är så gifitiga
anna_rispan
14-09-2006, 19:40
nu är ju bären också giftiga när det gäller idegranen... jag åt aldrig några växter trots att vi lagade mat av dem. det enda vi åt var sådant som de vuxna hade sagt att vi kunde äta. harsyra och så fyrklöver för det sa en va våra grannar att då fick man tur. han åt också så då vågade vi...
ewa zon 3
14-09-2006, 20:07
CITAT (kristerh @ 14-09-2006, 13:29) Jag har en idegranshäck och visste att den var giftig, däremot verkar inte rådjuren bry sig när de knaprade på den i vintras  Hm  är rådjuren kanske immuna? Otäckt det där med korna. Visar ju att man inte ska slänga trädgårdsavfall hur som helst. En del trädgårdsägare tippar sitt avfall lite var stans. Populärt verkar vara att tippa sitt avfall på andra sidan vägen om det finns en allmänning där. Utan att bry sig att man förstör tex en vacker vitsippsbacke. Inga riktiga trädgårdsvänner och växtälskare i mina ögon. Näcken: kanske kan du stamma upp idegranen till ett litet träd. Då kan man plantera under eller täcke med vacker bark el sten. Den tål att beskäras rätt hårt också om den är för stor /Ewa
Man kan inte ta bort allt som ev kan vara farligt, då blir det inte mycket kvar (av livet).
"Ett barr kan vara livsfarligt" är minst sagt en väldig överdrift. Möjligen stämmer det på kor
Lär barnen och även vuxna vad som kan vara ohälsosamt. Förutom en del svampar är det väldigt litet som är livsfarligt. Man kan må illa javisst, men om man känner ett stort begär att tugga på barr så saknas nog något annat. Om man smakar på idegran så smakar det väldigt beskt, jag har testat.
Kor mår inte bra av idegran, rådjur mår prima som sagt. Bara för att kor dör måste det inte vara livsfarligt för människor.
/R
anna_rispan
14-09-2006, 20:17
fast jag har faktiskt hört av en trädgårdslärare att bären fårn idegran är dödliga för barn och vuxna
barn kan stoppa allt i munnen utan att sakna något.
jag själv undersökte allt från olika växter, svampar, skräp som låg ute, gamla tuggummin som folk trampat fast i marken.. kottar.. ALLT som det gick att smaka på... jag var inte korkad jag var bara nyfiken och det är det normalt att barn är. hur smakar barren - hur smakar bären...
Gossen Ruda
14-09-2006, 20:26
Vet inte hur idegransbär smakar men just bären är det enda som inte är giftigt. Men fröet inne i bäret är giftigt så man skall inte tugga. Enligt Bärboken så är ett avkok på 50-100 barr en dödlig dos för människa.
fruberglund
14-09-2006, 20:43
Fåglarna äter ju bären, varför dör inte de då? Nej, håller med de andra, ska man ta bort allt giftigt får man inget kvar i trädgården
anna_rispan
14-09-2006, 20:46
CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2006, 21:26) Vet inte hur idegransbär smakar men just bären är det enda som inte är giftigt. Men fröet inne i bäret är giftigt så man skall inte tugga. Enligt Bärboken så är ett avkok på 50-100 barr en dödlig dos för människa. okej det var så det var. men kommer inte giftet ut i kroppen när det hamnar magen. även om man inte tuggat??
Det vill säga, det är inte speciellt farligt. 50-100 barr är en himla massa mer än man får i sig genom "att smaka". Bären förhållandevis ofarliga. Man mår säkert illa och spyr kanske, men dödlig, nej. Sudden som smakade på allt tyx ju ha överlevt  Det finns 4 giftiga (dödligt) svampar som man däremot ska akta sig för. De är litet lömska för de smakar faktiskt gott, säger svampkännarna, om man smakar på dem. www.svampguiden.com
Mia, zon 3
15-09-2006, 06:57
CITAT (fruberglund @ 14-09-2006, 21:43) Fåglarna äter ju bären, varför dör inte de då? Jag tror helt enkelt att de sväljer bäret helt, fruktköttet smälts i magen, men fröet kommer ut helt. Det är ju så många växter sprider sina frön, så de är "immuna" mot magsyra. Mistel är giftigt, men sprids just på det sättet. Och har ni sett vad som händer om man gödslar med latrin från tomatälskande människor? Tomatskog.....
CITAT (fruberglund @ 14-09-2006, 21:43) Fåglarna äter ju bären, varför dör inte de då? Nej, håller med de andra, ska man ta bort allt giftigt får man inget kvar i trädgården  Giftigt för vem är frågan?. - Fåglar äter massor som vi inte äter. Vem skulle kunna livnära sig på insekter? - Ekorrar käkar kottar och t ex ekollon som vi inte skulle må så bra på. - Osv - Vi äter saker som definitivt är farliga för andra djur. Vissa djur är extremt känsliga för alkohol och dör direkt om de får i sig sådant. - Mistelfrö måste passera genom magen på en fågel för att gro och är livsfarligt för en katt. Sans och måtta och litet eftertänksamhet kan vara bra innan man beställer grävskopan för att ta bort allt som ev kan vara farligt för människor, katter, hundar, fåglar eller vem man nu vill skydda.
Det är väl så att fruktköttet på bären inte är giftigt... Jag har hört uppgifterna att 5 barr kan ta kål på en människa och 10 barr en ko..och kor har lite svårt att sortera det de äter..
Åsa, mälardalen zon 2
15-09-2006, 17:07
CITAT (anna_rispan @ 14-09-2006, 21:17) fast jag har faktiskt hört av en trädgårdslärare att bären fårn idegran är dödliga för barn och vuxna Bären är faktiskt ogiftiga och det röda fruktköttet går att äta, det är fröerna i bären som är giftiga, det krävs dock att man tuggar sönder fröerna för att kroppen ska kunna ta upp giftet. Sväljer man fröerna hela passerar de kroppen utan att giftet tas upp. Kan tillägga att bären inte är så goda jag har provsmakat fruktköttet. Såhär står det på konsumentverkets växtlista Idegran Taxus baccata Växten är giftig. Innehåller bl a taxin samt en irriterande olja. Det röda fruktköttet är ofarligt. Förtäring av barr och söndertuggade frön innebär förgiftningsrisk. Allvarliga förgiftningar är dock ovanliga hos människa
kerstin z5-6
16-09-2006, 00:42
Inga allvarliga förgiftningar av barn- av någon trädgårdsväxt har rapporterats de senaste 50 åren .. men många barn har fått matstrupen förstörd av maskinsdisk medel etc ..... så kolla inne först, och lär ut vad som är ätbart o inte i trädgården -förstår de inte detta, är de för små och ska övervakas hursomhelst -och då SER man vad de tuggar på
Ni vet väl att den röda arillusen på idegranen faktiskt inte är giftig.
Hämtat från wikipedia.org
All parts of the tree are highly toxic, except the bright red aril surrounding the seed, enabling ingestion and dispersal by birds.
Fåglar har förmågan att äta "bäret" och sedan kan deras matsmältningssystem låta bli att bryta ner "kärnan" och så kommer den ut hel. På så vis sprids idegranens fröer.
mvh Ciczi
anna_rispan
16-09-2006, 16:04
puh, nu känner jag mig klokare igen! tack alla för bra hänvisningar till bra sidor.
Mia, zon 3
18-09-2006, 06:59
CITAT (Tesa @ 15-09-2006, 15:09) ..och kor har lite svårt att sortera det de äter.. Det stämmer nog. Och jag vet en "bekants bekant" som blev av med sin häst på grund av att den fått ärtblast att äta. Vi äter ju ärtskott med förtjusning numera, men det var tydligen dödligt för häststackaren... det är mycket man inte vet.... När jag var liten plockade jag våtarv till min undulat, och råkade vid ett tillfälle få med revormstörel... undulater kan kräkas, fick jag lära mig då. Men han repade sig efter några timmar. Enligt floran som jag läste i sedan skull en tugga vara nog för att döda en kalv... Tur att pippin inte läst den boken....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|