LadyG
Kan man t ex ha en liten buskros, japansk järnek eller cypress i kruka? Kvävs rötterna av att inte kunna grena ut sig fritt eller klarar de att anpassa sig? Kan man beskära dem så de håller sig lagom balkongstora eller kommer de bara att vantrivas om jag försöker?

Finns det bättre alternativ?

wub.gif
sudden
miniros fungear alldeles utmärkt!! sen vet jag inte mer vad du vill ha för stil riktigt... hur är läget på balkongen??
LadyG
Söderläge, ganska varm på sommaren men inte så fasligt kall på vintern. Jag har redan lyckats övervintra en smultronjersmine i kruka, men det vore kul med lite fler busk-lika saker som kan övervintra utomhus.

Brukar ha fasligt mycket blommor, ettåriga, men det vore kul med ett flerårigt komplement till det. Gärna något grönt, så det blir lite lummigt. Det tycker jag är vackert wub.gif
Alexander-VG-zon3
om du inte får så kallt på vintern kanske olivträd,olika prunus växter finns en hel del och höga gräs m.m. kanske nån härdig palm även järnek å det du själv sa funkar någ i kruka det är mest vintertempen det hänger på
LadyG
CITAT (flaxss @ 14-09-2006, 14:43)
om du inte får så kallt på vintern kanske olivträd,olika prunus växter finns en hel del och höga gräs m.m. kanske nån härdig palm även järnek å det du själv sa funkar någ i kruka det är mest vintertempen det hänger på

Kan man inte skydda rötterna lite från kyla med nån skum väv (har glömt vad det heter) och ställa den på lite frigolit?
anna_rispan
jag har ju precis i sensommar planterat en kaprifol och en brokbladig låg benved. hoppas att de överlever vintern nu.....
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 14-09-2006, 15:00)
jag har ju precis i sensommar planterat en kaprifol och en brokbladig låg benved. hoppas att de överlever vintern nu.....

Ja, det får vi hoppas. Man blir så glad när det börjar spira på våren wub.gif
sudden
CITAT (LadyG @ 14-09-2006, 13:46)

Kan man inte skydda rötterna lite från kyla med nån skum väv (har glömt vad det heter) och ställa den på lite frigolit?

säckväv brukar funka bra.

vill du inte ha något som klättrar? tex klockranka?
LadyG
CITAT (sudden @ 14-09-2006, 15:37)

Försökte med krasse i år men den fick löss. sad.gif

Har drömt lite om murgröna, som jag tycker är underbart vacker, men den kasnke inte gillar vintrarna här..? och trivs den alls i kruka?
Alexander-VG-zon3

frigolit funkar bra om du har tillgån till det packa in krukan i frigålit sen kankse skydda bladen med nåt sen saker som att ställa dom nära hus vägen skyddar lite . vintergröna växter hadde jga skyddat bladen plus rötterna men det beror på vilken växt det är med
sudden
CITAT (LadyG @ 14-09-2006, 14:54)
CITAT (sudden @ 14-09-2006, 15:37)

Försökte med krasse i år men den fick löss. sad.gif

Har drömt lite om murgröna, som jag tycker är underbart vacker, men den kasnke inte gillar vintrarna här..? och trivs den alls i kruka?

murgröna är så j-a tålig oftast så du anar inte! är den inte det är det en defekt planta! murgröna växer som ogräs nästan oavsett vart du sätter den och är ofta använd i blomlåda - därefter klättrar den på hela balkonräcket tongue.gif

prova det!! det tycker jag
LadyG
Tack vad glad jag blir wub.gif

Då ska jag göra som Flaxx föreslog och skydda krukorna med frigolit och ställa dem nära väggen när vintern kommer.

Och det kommer definitivt att bli murgröna på balkongen, tack sudden! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon