malin72
när jag nu ska ta in växterna som ska få vara krukväxter med belysning inne ska jag tänka på nåt speciellt då ska dom in på en gång unsure.gif ska dom klippas ner lite unsure.gif
växterna är=

pelargoner(ska stå i fönter)
engelsk pelargon heter den väl unsure.gif
helichrysum
passionsblomman
klockrankan
njurvindan
dom stora fucciorna ska in med
kerstin z5-6
du behöver inte göra något särskilt , men övervattna inte ..
Mia, zon 3
Precis - jag brukar förbereda genom att inte vattna en stund innan, så kollar jag vilka som är i behov av vatten när de väl är inne. Jag måste också beskära en del av utrymmesskäl, men om det är det optimala för växterna vet jag inte riktigt....
Men en följdfråga - hur gör ni för att bli av med allt oknytt som följer med in? Och nu tänker jag på sånt som sitter i jorden. Utomhus älskar jag daggmask, och tolererar både gråsuggor och tvestjärtar. Men när växterna åker in verkar det som att det kan bli lite för mycket husdjur i krukorna, så växterna faktiskt tar skada av det....
Lady Hamilton
CITAT (Mia @ zon 3,15-09-2006, 08:02)
......Men en följdfråga - hur gör ni för att bli av med allt oknytt som följer med in? Och nu tänker jag på sånt som sitter i jorden.......

Jag brukar stoppaner provado pinnar i krukorna. Det hjälper mot det mesta.
Daggmask kan man ju få bort genom att ta ur växten ur krukan, skaka/peta försiktigt loss så mycket jord som möjligt, ta bort maskarna och plantera till baka växten i samma kruka och jord. Det är lite omständigt, men det funkar smile.gif
kerstin z5-6
Daggmask kan man ju få bort genom att ta ur växten ur krukan," varför tar du bort den lille jordbrukaren ? biggrin.gif huh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-09-2006, 09:36)
Daggmask kan man ju få bort genom att ta ur växten ur krukan," varför tar du bort den lille jordbrukaren ? biggrin.gif huh.gif

det har jag med kommit på .

jag vet inte om ni kommer ihåg min palm som hadde en daggmask plus ohyra men jag rä
ddade ju dagmmasken för nån sa till mig men nu så har jag låtit dom vara kvar . även var det nån som sa att när en daggmask är där är det bra jord plus den gör det bättre man behöver bara se upp med hållet i botten så det inte täpps iigen
Mia, zon 3
Om inte krukan är riktigt stor upplever jag att maskarna kan göra så mycket gångar att jorden inte tar emot vatten längre, det blir liksom supersuperdränerat, och då tål inte växterna min vattningsfrekvens längre....
Och det finns inte en chans att jag hinner kruka om när jag tar in för vintern.... många fler växter än jag hinner med, plus två barn, staketbyggande och heltidsjobb (med en hel del resor i tjänsten....).... De får ny jord till våren om de har tur. (Och om de lever då...)
En bekant har provat att göra nikotin-te av cigarrfimpar, att vattna med mot ohyra. Vet någon om det funkar?
Ludvig Johansson
CITAT
En bekant har provat att göra nikotin-te av cigarrfimpar, att vattna med mot ohyra. Vet någon om det funkar?

Det måste vara det bästa man kan göra med cigarretter. Fast om det gör daggmaskarna till rökare så är det inte bra?? blink.gif

Såklart, gråsuggor gör sig bäst i gatumiljön, och inte på fönsterbrädan. Pröva flugsmällan?
Åsa, mälardalen zon 2
Visst funkar nikotin att döda levande saker med, det är ett ganska starkt gift, det är ofta t.o.m giftigare än de flesta medel som yrkesodlare med bekämpningsmedelscertifikat får använda. Det kan dock även sprida tobaksmosaikvirus till växterna ifall de hör till familjen Solanaceae
Mia, zon 3
Späda ordentligt, alltså.... Får väl se om jag vågar.... Det känns i alla fall lite mer "ekologiskt" än Provado. Fast det brukar få bli lite sånt också...
malin72
kan jag ta in allt nu eller ska jag vänta vi hat fortfarande över 10+ på natten men jag vill nog ta in dom nu och förbereda med växt lampor eller mår dom bättre av att vara kvar ute unsure.gif unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (malin72 @ 19-09-2006, 17:55)
kan jag ta in allt nu eller ska jag vänta vi hat fortfarande över 10+ på natten men jag vill nog ta in dom nu och förbereda med växt lampor eller mår dom bättre av att vara kvar ute unsure.gif  :unsure:

allt klara sig ute en längre tid än . jag själv ska ha passionsblomma ute tills det bler frost och senn skydda m.m lika dant dom andra växtern är härdigare än +10c dom kna någ även ta nån par frostnatt med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon