|
Hej, Jag har ett litet bokträåd som jag köpte förra året,det är ympat på annan stam för att det skall vara litet på höjden Men nu undrar jag lite för att alla bladen sitter kvar sedan förra året är det så det skall vara ??? Jag har den i stor kruka ............. Hur är det med BOK ???
Tack på förhand Exotic
Hannele
26-05-2003, 12:18
Bok behåller bladen hela vintern. Din bok är helt normal.
Hej Hannele,
Jo jag vet att dem har bladen kvar men dem sitter kvar nu oxå,,,,,,,,,,,,,tänkte att Maj är snart är slut. Har 1 blodbok och där är bladen helt ute nu.
Ha det Exotic
Hej!
Bok är väldigt variabel med bladutspringet. Vissa kan vara helt utslagna, medan andra ännu inte har börjat. Detta faktum kan se väldigt underligt ut i häckar.
Såg en bokhäck häromdagen där några plantor ännu inte hade slagit ut, men de var på väg. Detta var i zon 1 södra Skåne, så du kan nog vara lugn.
/Lars
[COLOR=purple] Hej Lars, Tack för det ,då skall jag nog inte vara så orolig... Den var så läcker förra året,,,,,,,,,,,,,och jag plantrade Pionvallmo under i färgen blålila...snyggt till bokens ljusa gröna färg. MVH Exotic
Gossen Ruda
26-05-2003, 20:49
Det är lite variabelt med hur länge boklöven sitter kvar på vintern. Småträd har alltid kvar bladen, ibland sitter dom kvar efter dom nya bladen slagit ut. Med stigande ålder faller bladen av tidigare, på vuxna träd redan på hösten. Halvvuxna träd kan släppa bladen i toppen redan på hösten medan bladen på dom lägre grenarna sitter kvar till våren. Varför är det väl ingen som riktigt vet, det kanske bara är så.
Anders zon III
26-05-2003, 22:19
En av mina bokar har både fjolårets löv OCH de nya gröna bladen samtidigt. Inget snyggt... De andra sköter det snyggare.
Detta är en av de saker jag gillar med boken - att de behåller bladen så länge. Fascinerade att se de nya så småningom tränga ut de nya.
Används i häckar som man vill ska vara täta hela året.
Här på holmen har vi bildat en "bokklubb" av oss som har äran av att få ha bok på tomten. Jag har visserligen bara 10-centimetersbokar, men har fått kvalificera ändå...
Kristina zon 3
27-05-2003, 06:46
Min bok (som jag inte vet om det är en bok, men Cilla trodde det tidigare i vår när jag undrarde om någon visste vilket konstigt träd som fortfarande hade bruna torra löv) jaa den var brun i förra veckan och så sent som i helgen. Men så igår vips så var den grön, visst syns det lite av de bruna bladen fortfarande, men någon dag till så ser man förmodligen inte ett spår av det.
Kristina
Anders zon III
27-05-2003, 23:23
CITAT (Cilla @ 27-05-2003, 00:24) Detta är en av de saker jag gillar med boken - att de behåller bladen så länge. Fascinerade att se de nya så småningom tränga ut de nya.
Används i häckar som man vill ska vara täta hela året.
Här på holmen har vi bildat en "bokklubb" av oss som har äran av att få ha bok på tomten. Jag har visserligen bara 10-centimetersbokar, men har fått kvalificera ändå... ´Bokklubb´låter kul, gör ni nåt eller är det mer en utmärkelse att få vara med i kretsen? Gillar bok mycket, även om jag, (hittills), har svårt för två års blad blandade i kronan... Sådde väldigt många men de flesta åt rådjuren glupskt upp... Men de övriga har växt väldigt bra.
[COLOR=blue]Jag ser inget nytt alls,svårt att förklara hur grenarnas färg är ........brunaktig  förökte att ta kort ,men det var svårt på så nära håll. som sagt vet att löven sitter kvar länge,men om jag har kanske gjort nått fel,har den fått för mycket vatten ??????????????? Får jag till nått foto så lägger jag in det i mitt album. Hoppas den är ok min lilla bok MVH Exotic
Det är en Mycket Viktig Utmärkelse och så skålar vi för dem någon gång per år...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|