emmasofie
14-09-2006, 16:36
Hej!
Jag har från Zetas fått svaret att jag behöver 210 st häckplantor av amelanchier lamarckii till 60 meter häck. Tycker att det låter lite mycket, eller?
Och så är det ju det här med beskära eller inte beskära, hur ska man göra? Häcken ska ju vara friväxande men en del förespråkar ju beskärning de första åren och en del säger att man inte behöver beskära alls?
HJÄLP!
/emmasofie
Ophelia
14-09-2006, 17:11
Personligen tycker jag att häggmispel är allra vackrast om man inte beskär den så mycket bara så mycket så den hålls nere (och tätare nertill) och kanske låta någon enstaka stam gå upp och bli som ett träd. Om du inte alls beskär den så blir den väldigt "stammig" de blir som ett flerstammig träd. Annars kan du ju hårdbeskära och få "häckform" eller bara kapa av de grövsta allt eftersom och bibehålla "vildare form" men inte så häcken blir ett antal meter hög.
Antal plantor om de är lite större är kring en/50 cm annars runt tre/m.
Trädgårdsamatören
14-09-2006, 17:20
Vi fick en häggmispelhäck med huset, den är ca 2 meter hög (insynsskydd)och ganska jämntät. Nu till höstklippningen tog vi bara av en del på höjden (40 cm?) och friserade sidorna lite. Det är emellertid första gången vi klipper den så det kanske inte säger så mycket.
Plantavståndet tycker jag stämmer med det som sagts (1/50cm).
emmasofie
15-09-2006, 15:52
Tack för svar!
Jag vill ha häcken så hög som möjligt men den måste inte vara ett kompakt insynsskydd. Den kan alltså vara lite "gles och luftig" vilket jag har förstått att Prakthäggmispeln också är i sitt växtsätt?
Det känns ju då som att man skulle kunna skippa det där med beskärningen helt om jag ändå vill ha den i sin "naturliga form" men samtidigt är man ju lite rädd att den kanske ska bli för vek eller alltför gles om jag släpper upp den rejält på höjden och inte beskär någonting? Någon som har synpunkt/erfarenhet av detta?
Men å andra sidan, om man planterar 3/meter, (eller 3,5/meter enligt Zetas?) borde plantorna ganska snart växa ihop, in i varandra, eller?
Gud vad mycket det är att ta ställning till!
: ) emmasofie
Ophelia
15-09-2006, 17:24
Ja det gör de ju, grenarna vävs in i varandra och det blir ju tätare. Tar du sedan bort en och annan gren nerifrån så kommer det ju upp nya skott och det gör ju buske/häcken mer tät. Räcker ju faktiskt med två/meter och du kan få en snygg häck. Vill man bara markera tomtgräns och ha mer åt solitärgrupper så är ju en/meter tillräckligt fast då är risken stor att det blir "står på rad"intryck. Då kan det behövas avbryt av något annat eller någon buskagegruppering vilket kan oxå vara snyggt med tanke på att du har 60 m att markera.
Ja du har en del att fundera på
Här är en bild på en lamarkii som är lite uppsläppt men ingalunda "färigväxt", den är ju ganska yvig i växtsättet:
http://www.diplomlandespfleger.de/Bilder/B...erlamarckii.jpg
Sommartorparn
15-09-2006, 17:33
Antalet beror också på hur bred du vill ha häcken. I stället för att plantera i en enda rad kan du plantera i två raderr så att dom går omlott. Inte tätare än 50 cm mellan plantorna och 50 cm mellan raderna.
Jag har själv satt bärhäggmispel , som ju har ett växtsätt som är mera rakt upp, och jag satte 30 cm mellan plantorna och 30 cm mellan raderna (titta i mitt album). Redan första året ångrade jag att jag inte satte glesare för det redan kommer redan rotskott mellan plantorna. Fast i mitt fall ville jag ha den tät p.g.a. vindskydd. Tror det blir snyggare om plantorna sitter lite glesare än jag satte dom, så att dom får plats att utvecka sina vackra grå stammar.
Jenny & Vilda
15-09-2006, 21:21
Jag funderar också på bärhäggmispel till häck. LIte nyfiken på vilket pris ni får betala? Skall ringa till plantskolan någon dag nu och höra vad de tar per planta.
Sommartorparn
15-09-2006, 22:33
CITAT (Jenny & Vilda @ 15-09-2006, 22:21)
Jag funderar också på bärhäggmispel till häck. LIte nyfiken på vilket pris ni får betala? Skall ringa till plantskolan någon dag nu och höra vad de tar per planta.
Jag köpte barrotade häckplantor i knippen om 10 st. E-märkta. Minns ej vad de kostade men kan ta reda på. Sedan tillkom en beställningsavgift. Just den e-märkta bärhäggmispeln ingick inte i plantskolans ordinarie sortiment, men gick att beställa.
Ska du ha krukodlat så blir det helt andra priser. Då är plantan i o för sig större redan från början, men jag tyckte mina kom igång att växa redan första året.
Åsa, mälardalen zon 2
15-09-2006, 22:44
Såhär ser Amelanchier lamarckii ut som fått växa ganska fritt den är ca 3-3,5m hög. Buskaget planterades när huset byggdes av någon firma och de lyckades även med att få in 2 schersminer i buskaget så de tog nog vad de hade. Troligtvis var det buskplantor de satte och buskarna är satta med ca 2m mellanrum och lite glest är det på vissa håll. Plantorna har inte skjutit några rotskott överhuvudtaget, alla Amelanchier skjuter inte rotskott.

Ophelia
16-09-2006, 06:48
....och det är vackert
Fungerar ju att ha buskar framför om man väljer att plantera så...mittemellan två häggmisplar...något som blommar mitt i sommaren eller har ett intressant bladverk
emmasofie
16-09-2006, 11:38
[QUOTE]
Det är nog något åt det hållet jag vill ha det, mer buskage än tät häck. Jättefint!
Har du någon aning om hur länge sedan det är det planterades Åsa?
Är dock lite rädd att det kommer att se väldigt fånigt ut de första åren om jag planterar glesare. Skulle man kanske kunna sätta med 50 cm mellanrum nu och tycker man sedan att det blir för tätt när häcken vuxit ett tag helt sonika plocka bort varannan planta. Kan ju säkert användas någon annanstans på tomten : )
Vad tror ni?
/emmasofie
Åsa, mälardalen zon 2
16-09-2006, 11:53
Med tanke på att området byggdes för runt 10år sedan är nog buskaget ungefär lika gammalt.
Buskplantor kan du köpa i olika storlekar är man otålig kan man köpa större och lite dyrare plantor (det går t.o.m att köpa buskar som är runt 1,5m fast det kostar ju en del) . Häckplantor brukar man bara sätta när man vill ha en tät klippt häck som mera är åt ligusterhäckhållet, det tar ganska lång tid för dem att växa upp som buskage.
När det gäller priser varierar det mycket mellan olika trädgårdsbutiker, postorderfirmor mm. så det kan vara bra att kolla upp vad olika företag tar för olika storlekar häggmispel ifall man ska plantera många växter.
Jenny & Vilda
17-09-2006, 13:25
Vad är nu skillnaden mellan bärhäggmispel och häggmispel (antar att det är a. lamarckii och a. spicata)
Trodde att lamarckii var mycket bredare, stämmer det? Kanske spicata passar mig bättre.. hmm..
Åsa, mälardalen zon 2
17-09-2006, 13:44
Spicatan växer mera uppåt och lamarckiin buskar ut sig på sidan. Det finns många olika sorters Amelanchier, dessa hittar man i SKUD:
Amelanchier alnifolia, bärhäggmispel
Amelanchier arborea, stor häggmispel
Amelanchier canadensis, kanadensisk häggmispel
Amelanchier confusa, svensk häggmispel
Amelanchier × grandiflora, storblommig häggmispel
Amelanchier laevis, kopparhäggmispel
Amelanchier lamarckii, prakthäggmispel
Amelanchier rotundifolia, berghäggmispel
Amelanchier spicata, häggmispel
emmasofie
17-09-2006, 18:45
Jag såg att Rångedala Plantskola hade häggmispeln som krukodlad häckplanta, fast jag vet inte hur hög den är. Ska nog kontakta dem för att kolla det. De kostade iallafall 26:-/st om man köper minst 100 st. Kan ju vara värt det om man tjänar in något/några år?
Någon som har erfarenhet av krukodlade häckplantor?
mvh Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.