|
peter abrahamsson
26-05-2003, 11:48
vi har köpt en liten golden valp som vi får hem när skolorna slutar.jag är medveten om att den kommer att tugga på växterna,men kommer den att ge sig på giftiga sådana,typ änglatrumpet? eller är dom som korna? rör ej sånt som är giftigt. hälsn peter abrahamsson i malmö
Min ena hund åt upp en APS-kamera förr-förra sommaren när han var valp! En av de andra åt diverse möbler och skor. Den tredje egentligen ingenting. Däremot har ingen av dem verkligen ätit nägra växter ute, bortsett från lite gräs och redan avbrutna pinnar.
I lekens hetta kan nog en hundvalp äta upp nästan vad som helst och speciellt då om husse/matte försöker ta ifrån honom "godbiten". Växter står väl inte högst på önskelistan men skojiga saker som människorna pysslar med kan alltid verka lockande på en hundvalp... Ingen av våra hundar har, mig veterligen, blivit dålig av växter men man ska väl aldrig säga aldrig!
peter abrahamsson
26-05-2003, 18:25
skulle den börja käka änglatrumpet så tvärdör den med all sanolikhet. peter abrahamsson
*Felix matte*
26-05-2003, 19:18
Jag tror (men vet inte med säkerhet) att hundar håller sig borta från giftiga växter. Min Bischon har aldrig rört vare sig krukväxter eller något i rabatterna. Innan jag hämtade valpen hade jag, på inrådan av vana hundägare införskaffat tuggfläta, mjukdjur och tuggben. Tack vare det har jag sluppit få något söndertuggat. Varje gång han försökte nafsa på något fick han flätan i mun och ganska snart förstod han att det var den han skulle tugga på Lycka till med din jycke.
Almdalen
26-05-2003, 20:37
Det tillhör inte det vanligaste att hundvalpar äter växter, däremot skor kläder och kuddar. Oftast äter de när de har tråkigt och är ensamma, så mitt råd är lämna dem inte ensamma med några "godsaker". Lyd Felix matte skaffa tuggfläta mjukdjur och tuggben, samt säg ifrån på skarpen när valpen försöker tugga på något anna. Lyckan är en liten valp som älskar sin familj!!!
Åsa, mälardalen zon 2
26-05-2003, 20:54
En del hundar äter växter när de är valpar, syrrans valp åt upp en tomatplanta för mig. Tomatplantan är ju till viss del giftig precis som potatisblast han blev dock inte ens sjuk av tomatplantan, men detta var en labrador och de verkar kunna äta det mesta när de är valpar. Jag har även läst att det förekommit att valpar blivit sjuka av att tugga på grenar från gullregn som man låtit ligga kvar på gräsmattan efter att man beskurit. Man kan titta på Kemikalieinspektionen statistik över förfrågningar som gäller djur år 2002: http://www.giftinformation.apoteket.se/sta...at02/Djur02.htmMånga påståenden att djur undviker giftiga växter tar jag med en nypa salt, kaniner sägs ju undvika giftiga växter men kaninen vi hade gillade kaprifolbär och de ska ju vara giftiga till viss del. Han blev dock inte sjuk av de bären han lyckades klämma i sig så de kanske inte är så giftiga för kaniner??
*Felix matte*
26-05-2003, 21:01
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-05-2003, 21:54) syrrans valp åt upp en tomatplanta för mig. Tomatplantan är ju till viss del giftig precis som potatisblast han blev dock inte ens sjuk av tomatplantan
men kaninen vi hade gillade kaprifolbär och de ska ju vara giftiga till viss del. Han blev dock inte sjuk av de bären han lyckades klämma i sig så de kanske inte är så giftiga för kaniner?? och om man tänker efter så kanske det var så att hunden visste vad som var farligt giftigt och därför glufsade i sig det ofarliga
Blomstersmurfen
26-05-2003, 21:06
En hundvalp får den frihet vi ger den. Faktum är att tiken (valpens mamma) har påbörjat en uppfostran av valpen flera veckor innan den flyttar hem till er, och den kan vi dra nytta av. Faktum är att valpen faktiskt frågar om lov i "varje steg den tar" och det gäller att vi uppmärksammar och besvarar detta, med "NEJ" om det är otillåtet och t ex "BRA" om det är ok. Valpen lämnar dig heller helst inte alls, eftersom de är flockdjur och har fått bassning av sin mamma om de varit ohörsamma tidigare, så det är egentligen busenkelt att lära valpar rätt och fel. Så viktigt är att om vi inte har tid att kommunicera med valpen till 100% så kan den inte just då ha någon frihet heller (dvs vara instängd i en bur med tuggsaker, men så nära att den ändå får vara med.
Själv har jag tre hundar, men ingen av dem går i rabatter eller äter upp mina växter. Lite svårare är det med andras hundar på besök, som inte är vana vid att kommunicera i sin framfart.
Lydiga hundar är lyckliga hundar, för de kan vara med överallt, nästan alltid!
CITAT (peter abrahamsson @ 26-05-2003, 12:48) vi har köpt en liten golden valp som vi får hem när skolorna slutar.jag är medveten om att den kommer att tugga på växterna,men kommer den att ge sig på giftiga sådana,typ änglatrumpet? eller är dom som korna? rör ej sånt som är giftigt. hälsn peter abrahamsson i malmö  Ta bort giftiga växter!!! Jag har två bassets och min ena äter ALLT! Hon åt upp en hel odling av små rosenrot eftersom jorden smakade gott. Vidare har hon ätit en hel påse värmeljus (pillade av folieformarna), druckit linolja, hon dricker kaffe, äter blåbär från buskarna, har tryckt i sig en massa gräsfrö osv. osv. Och det är en vuxen hund!!! Allt som inte är av massiv metall riskerar att bli tuggat på. Det du är rädd om eller det som hunden inte bör äta ska du ta bort! Ställ änglatrumpeten högt så att valpen inte kommer åt den. Och tänk på att valpen kan hoppa efter blad och riva ner växten. Ta alltså till "hopp-mån" när du ställer undan din änglatrumpet. Eller byt ut den mot en annan, ogiftig växt. Visst är änglatrumpeter väldigt vackra, men hundar är ännu finare! Hundar är inte som betesdjur - de äter sånt som ser roligt ut.
Förresten! För att undvika att hunden biter på en massa som den inte får bita på - ge den många tillåtna saker. Den hunden jag haft sen hon var valp fick kartonger och tugg-godisar och mjukdjur. Hårda plastleksaker brukar inte passa små valptänder och inte heller gummi-pipdjur som brukar smaka illa. Tomma kartonger att slita sönder passar utmärkt. Lycka till med valpen!
*Felix matte*
26-05-2003, 21:22
CITAT (Blomstersmurfen @ 26-05-2003, 22:06) (dvs vara instängd i en bur med tuggsaker, men så nära att den ändå får vara med.
Lydiga hundar är lyckliga hundar, för de kan vara med överallt, nästan alltid! Instängd i bur betraktar jag som djurplågeriLydiga hundar är lyckliga hundar... Javisst... om det skett på vänskapsbasis och hunden inte fått stryk
Monique
27-05-2003, 00:15
 Grattis till nya familjemedlemmen Två bra böcker: Anders Hallgren " Lyckliga lydiga hundar " ISBN 91-584-1403-9. Eva Bodfäldt " Kontaktkontraktet " ISBN 91-973578-0-4 Hälsar Zorro (tuggade som valp upp all bokryggar på nedersta hyllan)
Blomstersmurfen
30-05-2003, 06:49
Instängd i en nät-bur, där valpen har full kontroll på vad som händer och mysigt ombonat med mjukt att ligga på är definitivt inte djurplågeri. Valpar behöver mycket vila, och kan inte alltid själva avgöra när det behövs, så de blir istället ibland övertrötta. Övertrötta valpar kan börja idiottugga på saker bara för att de är övertrötta.
Vill tillägga att mina vuxna hundar aldrig blir instängda i någon bur, eftersom det inte behövs. När de var små gav jag dom 100% av min uppmärksamhet så ingen bur behövdes, men om man är intresserad av att påta i landet så blir valpen intresserad av vad man gör och vill hjälpa till, och vips, så blir rabatter och annat naturliga ställen att gå i.
Självklart så slår man inte hundar, varför skulle man behöva det?
Ovanstående boktips är verkligen bra, köp eller låna och njut av den lilla valpens ankomst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|