Full version: Bakom ett alias
Sidor: 1, 2
Alba
Jag har många gånger undrat vad som ligger bakom ett nick.
Hur man har tänkt när man bestämt sig för ett alias eller nick.
scorpan
För min del så uppkom Scorpan just för att vi alltid haft den bilsorten...alltså Ford scorpio....jag blev scorpan och gubben blev forden ute på nätet. biggrin.gif
Latmask
Jag valde latmask för att detta är ett trädgårdsforum och när det gäller trädgård är jag en latmask, huvudsakligen för att det mer är ett påtvingat intresse än ett reellt intresse. Dessutom var det lite en ironi mot mig själv eftersom jag är en oerhört stressad person med ständigt många järn i elden och typisk sådan som folk poängterar "du kommer bli utbränd" åt. Så att vara en latmask någonstans kändes riktigt behagligt. tongue.gif
Ophelia
... å jag gillar Shakespeare smile.gif
anna_rispan
CITAT (Alba @ 14-09-2006, 19:22)
Hur man har tänkt när man bestämt sig för ett alias eller nick.

Varför valde du Alba?

Jag valde anna_rispan efter att ha debuterat här inne på forumet med mitt riktiga för och efternamn. kändes inte riktigt bra efter ett tag.
_rispan blev det eftersom anna är ett så vanligt namn och när man klipper rosor så blir man lätt rispad på armarna, och så innehåller mitt efternamn några av bokstäverna. det är två av anledningarna till att jag valde _rispan
sudden
jag började vid fjorton års ålder med ett nick som ingen annan hade bara för att alla andra man försökte med var upptagna plus att det stämde till viss del.... det nicket var (skratta inte åt mig) sexadict....

sen växte jag upp och kom på att shit jag måste hitta på ett annat nick illa kvickt! Sudden!! perfekt eftersom jag plötsligt kom på att jag behövde ett nytt nick tongue.gif
titti49zon6
Kallades för titti när jag var liten och 49 är mitt födelseår wub.gif
Bara titti gick inte eftersom det redan var upptaget
Whiskuchi
Jag satte ihop ett nick av mina katters namn smile.gif
stina
Förkortning av mitt riktiga namn som är Kristina.
LadyG
Jag har glömt vad jag tänke då, men det var både logiskt och bra laugh.gif
Alba
Alba - av albatross.

Just då beundrade jag denna mäktiga fritt svävande fågel.
Verkar ha full kontroll.
AndreasBlomquist
Jag var så kreativ att jag använde mitt riktiga namn.

På bloggen har jag dock mitt smeknamn Buddha som nick. Anledningen till smeknamnet är väl ett stort intresse för buddhismen, då främst Mahayabuddhismen.
lisselbo
Det blev lisselbo för det heter så där jag bor. På ett annat forum kallar jag mig litzlabodha, det var namnet på 1400-talet tror jag.
Ärligt talat så tycker jag att litzlabodha är finare.
Stussi
I brist på fantasi när jag skulle regga min användare så fick det bli vår hunds namn - Stussi smile.gif
forget-me-not
Anledningen till mitt val av nick är att jag minns min mormor när jag ser blomman förgätmigej. När min älskade mormor levde så plockade jag alltid förgätmigej i hennes trädgård när jag var där och hälsade på. wub.gif wub.gif wub.gif
yenny
CITAT (LadyG @ 14-09-2006, 20:07)
Jag har glömt vad jag tänke då, men det var både logiskt och bra laugh.gif

Om jag inte minns helt galet nu... men var det inte efter någon person i en bok du läst?

Själv la jag bara till y i stället för ett J i början, för Jenny var upptaget.
LadyG
CITAT (yenny @ 14-09-2006, 21:43)
CITAT (LadyG @ 14-09-2006, 20:07)
Jag har glömt vad jag tänke då, men det var både logiskt och bra  laugh.gif

Om jag inte minns helt galet nu... men var det inte efter någon person i en bok du läst?

Själv la jag bara till y i stället för ett J i början, för Jenny var upptaget.

Det kan du ha rätt i, var det inte Lady Godiva jag tänkte på; hon som red naken för att maken skulle sänka skatten? Maken sa tydligen något i stil med att han inte skulle sänka skatterna förrän hon red naken genom Coventry, så då gjorde hon det och tvang honom stå vid sitt ord.
yenny
CITAT (LadyG @ 14-09-2006, 20:53)
Det kan du ha rätt i, var det inte Lady Godiva jag tänkte på; hon som red naken för att maken skulle sänka skatten? Maken sa tydligen något i stil med att han inte skulle sänka skatterna förrän hon red naken genom Coventry, så då gjorde hon det och tvang honom stå vid sitt ord.

Ja så var det nog.
anna_rispan
Tuff kvinna. Är det sant eller helt skönlitterärt? Vilken bok kan det vara??
sudden
haha klantigt av honom att ta ett exempel som var genomförbart haha

anna_rispan
fast i deras tid kanske han såg det som helt ogenomförbart.
det käns som att det utspelade sig i en anna tid än vår där folk gör alla möjliga otäcka saker. som att sitta i en bur med kackerlackor eller äta maskar eller hänga upp o ner i ett vatten fyllt "rum" en viss tid....
LadyG
CITAT (anna_rispan @ 14-09-2006, 22:11)
Tuff kvinna. Är det sant eller helt skönlitterärt? Vilken bok kan det vara??

Jag vet inte om det är sant faktiskt, eftersom hon och hennes make levde runt 1000-talet så finns ju risken att det är en försköning precis som Artur-sagan.

Kan inte minnas var jag läste om henne första gången, men det finns gott om information om henne och Leofric, earl av Mercia på nätet.
anna_rispan
ojdå. så länge sedan!!!
ja det kan ju ha hänt en del under årens lopp med den historian.

tack för mer info!
ah56
Mitt tråkiga nick kommer sig av att jag var medlem i ett annat forum tidigare. Där var användarnamnet inte detsamma som det nic man ville ha. Där kunde man välja olika nic i olika inlägg. Jag gjorde det lätt för mig och tog samma användarnamn som i gamla forumet och det blev mitt nic. Initialerna samt födelseår.
fruberglund
Blev fru Berglund 2004 och eftersom jag gillar att vara gift med herr berglund så fick det bli det när alla andra jag ville ha var upptagna. Nu trivs jag ypperligt med mitt nick och tänker behålla både det och min man biggrin.gif
netaave
Mitt namn minus två bokstäver i början och fyra på slutet.
Dessutom kallas jag för Neta.
Hannele
CITAT (Alba @ 14-09-2006, 19:22)

Jag klarar varken alias eller nick. tongue.gif
Betty
Jag har inget alias, jag är Betty. smile.gif
Magdis
Jag ville heta Magdis som jag ju gör, men det var upptaget av nån som tydligen aldrig syns till här ändå. Så jag fick göra tillägget Norrbottens
kerstin z5-6
jag nöjer mej med ett fantasifullt föreningsnamn -nicket är jag
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-09-2006, 23:25)
Jag ville heta Magdis som jag ju gör, men det var upptaget av nån som tydligen aldrig syns till här ändå. Så jag fick göra tillägget Norrbottens

Vilket blev mycket fräsigare än bara Magdis imho smile.gif
malin72
ja malin är ju då så lätt som mitt namn och vad 72 är ....ja det är väl ganska lätt att förstå smile.gif
Eva i Skåne
CITAT (malin72 @ 14-09-2006, 22:53)
ja malin är ju då så lätt som mitt namn och vad 72 är ....ja det är väl ganska lätt att förstå smile.gif

Aha rolleyes.gif Du ÄR 72år!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
malin72
CITAT (Eva i Skåne @ 14-09-2006, 23:02)
CITAT (malin72 @ 14-09-2006, 22:53)

Aha rolleyes.gif Du ÄR 72år!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif

japp och orkar sitta här hela kvällarna och lite på dagarna laugh.gif laugh.gif laugh.gif måste säga att jag känner mig rätt pigg för min ålder tongue.gif tongue.gif
malin72
nja född 72 stämmer nog bättre och ganska trött just nu så det var inget som stämde laugh.gif laugh.gif
Pirum
Jag visste som sagt inte vad jag skulle kalla mig....brukar använda initialer eller något annat halvvagt på forum. Här fick det bli något med anknytning till odling, något som jag gillade. Pirum har väl mer med päron att göra än äpplen och potatis, men, som namn är det ok.
cic
Cic är mitt smeknamn. Roligare än så blir det inte..! biggrin.gif
Berith
CITAT (Pirum @ 14-09-2006, 23:47)
Jag visste som sagt inte vad jag skulle kalla mig....brukar använda initialer eller något annat halvvagt på forum. Här fick det bli något med anknytning till odling, något som jag gillade. Pirum har väl mer med päron att göra än äpplen och potatis, men, som namn är det ok.

laugh.gif Aj sjutton! Och i min vokabulär betyder det fyllo - packad - plakat. Har undrat nååågra gånger varför man vill kalla sej Pirum.
Betty
CITAT (Berith @ 15-09-2006, 07:21)
CITAT (Pirum @ 14-09-2006, 23:47)

laugh.gif Aj sjutton! Och i min vokabulär betyder det fyllo - packad - plakat. Har undrat nååågra gånger varför man vill kalla sej Pirum.

Har du inte hört räkneramsan man använde när man t.ex. skulle leka kurragömma?
Äppel päppel
Pirum parum
Kråkan satt på tallegren
Hon sa ett
Hon sa tu
Ute ska du vara nu.

smile.gif
Berith
Joodå, den ramsan har jag använt. Som liten, ska jag väl tillägga. sleep.gif

Men det där med Pirum... när jag var liten fanns en "gubbe" som var mer full än nykter och han kallades Pirum. Och nu när jag kollar i ordböcker så betyder det just det, onykter.

Ska försöka tänka om när jag läser dina inlägg i fortsättningen, Pirum. biggrin.gif *päron... päron... päron*
Maria i Helsingborg
Helt osnuttifierat heter jag det jag heter (och bor där jag bor) smile.gif

Gillar bäst valet av sådana alias - inga överraskningar. Tycker det är jätteknepigt när man efter ett halvår upptäcker att man suttit och konverserat en man istället för en kvinna - missförstå mig inte, jag är helt FÖR könsneutrala namn, men skrivledes blir det knäppt. Men det säger kanske lite om mig - raka puckar och ingen kurragömma.
Gillan
jaha, så var vi där igen då!? tongue.gif

Hur många gånger jag fått förklara, att Evgeni inte betyder ev. geni, det vet jag inte längre rolleyes.gif laugh.gif . Speciellt genom Pm, där jag fått frågan varför jag anser mig vara ett geni, när jag egentligen inte kan nåt alls blink.gif laugh.gif

Men så här är det ( igen) : Jag befinner mig på ett forum som handlar om att odla, alltså är det ett intresse ( annars hade jag inte hittat hit wink.gif ). Utöver det så är mitt största intresse konståkning. Och konståkaren som slår alla konståkare genom tiderna ( i mina ögon, det handlar alltid om betraktarens ögon. ), heter Evgeni Plushenko. Alltså blev jag Evgeni.

Tyvärr så var jag alldeles för spontan rolleyes.gif . Jag hade ju aldrig varit på ett forum innan. Och jag hade ett desperat behov av att få svar på en fråga om sjuka Gyllenbär. Och för att över huvud taget få skriva, måste du vara medlem. Alltså, så bestämde jag mig snabbt som attan-två intressen i ett! Så fick det bli.

Hade det varit idag, hade jag valt Gillan, som är ett smeknamn på mitt riktiga namn. Mitt riktiga namn hade jag inte valt pga att det är lite för ovanligt, för att det skulle ha kännts bekvämt wub.gif rolleyes.gif

Ps! Och jag uppskattar verkligen när ni kallar mig " Gillan " i tilltal wub.gif . ds.
Berith
Och jag heter det jag heter! Av den enkla anledningen att jag hette det på gamla forumet, och det kändes mest logiskt att fortsätta heta det på nya också. wink.gif
askar
och jag är jag... signaturen är mina initialer plus ett par till
eftersom namnet redan var upptaget:D

men ni hittar det i varje inlägg.
Farbror Blå
Farbror Blå är väl enkelt att förstå?

Jag gillar blått och är femfaldig farbror laugh.gif
askar
CITAT (Farbror Blå @ 15-09-2006, 08:38)
Farbror Blå är väl enkelt att förstå?

Jag gillar blått och är femfaldig farbror laugh.gif

Kanske borde jag hetat moster/faster... för det är jag till hela 31 st tongue.gif
Farbror Blå
oj! det var imponerande!
faster A
askar
CITAT (Farbror Blå @ 15-09-2006, 08:42)
oj! det var imponerande!
faster A

åh vad bra det lät...faster A wub.gif

men jag ids inte göra ny anv.... var nog jobbigt med nuvarande huh.gif
Fru fet
Tja,

fru fet talar väl för sig själv.. Närå, fru är jag fast inte särskilt fet faktiskt. Men jag gillar alliterationer och har haft samma nick jämt och överallt. Det blir enklast så. Egentligen heter jag, föga originellt, Jenny. rolleyes.gif
Malvia
Mitt förnamn börjar på M, och tänkte på namn från växtriket.
Salvia blev Malvia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon