Latmask
14-09-2006, 18:32
Vi gifte oss i somras och jag har inte hunnit få mitt nya körkort än. Har en gammal legitimation där efternamnet då är fel men personnummer och sånt stämmer såklart.
Kan jag gå och rösta då? Någon som vet något om sådant här?
anna_rispan
14-09-2006, 18:37
måste man ha giltig legitimation. typ pass eller id-kort eller körkort? hm, jag vet inte du. det är ju samma ansikte. men ändå så vet man ju inte hur noga de måste vara. det är ju ändå en stor grej om det skulle bli fel med det där.
Latmask
14-09-2006, 18:40
Ja det är ju samma ansikte, förnamn och personnummer. Men... efternamnet är ju helt annorlunda. Ska se om jag kan googla fram någon information om man kan ringa någonstans i morgon och kolla. Hmmm... fasen att jag inte tänkte på detta förrän i dag!
anna_rispan
14-09-2006, 18:48
brukar det inte finnas ett nummer på kuveret med röstkortet??
lycka till i din jakt på info
titti49zon6
14-09-2006, 18:59
Min son hade inte något giltig leg så jag fick följa med och visa mitt körkort och intyga att det var rätt person som röstade
Kan du inte ta med dig någon som kan legitimera sig
Eva i Skåne
14-09-2006, 19:00
Om du går till vallokalen tillsammans med din man och han har legitimation och intygar att du är hans fru så är det grönt.
Det går även med annan trovärdig person som kan intyga att han/hon känner dig och legitimerar sig så får du rösta
Säkrast är det att du röstar i din vallokal där man har tillgång till röstlängderna.
Latmask
14-09-2006, 20:18
Toppen! Ja min man ska rösta också så då är det grönt. Perfekt, tack!
Hm, aningen problematiskt nu med ID-kravet. Jag förstår att det är för att förhindra fusk, men, många har inte ID-kort. En av mina äldre släktingar exv. Inget körkort, inget ID-kort, utgånget pass. Blir nog inga problem ändå visserligen, men är man mer ensam och inte har nån att gå att rösta tillsammans med så...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.