Full version: F1-tomater
Margith
Förra året, mitt första år med eget växthus, sådde jag bl a en gul, vanlig tomat. Fröpåsen är spårlöst borta så jag vet inte namnet wink.gif
Eftersom jag naturligtvis måste testa allt, inspirerade av er biggrin.gif tog jag rätt på några fröer.
I år sådde jag dessa fröer + kvarvarande fröer från fröpåsen. Plantorna grodde snällt och sköttes likvärdigt, dvs lika stora hinkar bredvid varandra i växthuset.
Resultatet blev att mina fröer blev klena plantor med 5-10 tomater/planta, medan plantorna från fröpåsen blev i största laget och med fler tomater än vi klarar av att äta upp.

Är det här ett vanligt fenomen när man använder fröer från F1-plantor?
Gurkan
Ja, tyvärr är det så.
Margith
Tack Gurkan smile.gif
Då får det bli "köpes-fröer" i fortsättningen biggrin.gif
Gurkan
Vill du ha en speciell F1 sort måste du köpa frön från fröfirman som har "patent" på just den sorten.

Vanliga sorter, icke-hybrider s.a.s., går i regel bra att ta egna frön från och dom korsar sig sällan med andra även om man odlar olika sorter tillsammans. Men det kan tydligen förekomma ser jag nu i texten nedan.

Så här skriver Runåbers Fröer om att ta sina egna tomatfrön :

CITAT
FRÖODLING: Tomaten odlas som ettårig här hos oss. Den är självbefruktande. Men korsningar kan förekomma om flera sorter odlas i närheten av varann. Att binda om blomklasen med en påse innan blommorna slår ut, hindrar insekterna att överföra oönskat pollen. Välj ut de tidigaste och friskaste plantorna för fröproduktion. Även smaken är viktig. Skörda de finaste tomaterna när de är riktigt mogna. Gärna från flera plantor av samma sort. Nästan mogna frukter, som får eftermogna inomhus, kan ofta ge hyggligt frö. Dela frukterna och kläm eller skopa ut pulpan med fröna i t.ex. en glasburk. Häll ev. på lite vatten, lägg över locket och ställ den i varm rumstemperatur. Rör om minst två gånger om dagen. Efter 3-5 dagar, beroende på temp., har jäsningen befriat fröet från det geléliknande höljet och känns skrovligt. Längre jäsning än nödvändigt försämrar grobarheten. Tillsätt mera vatten och rör om. Det fina fröet sjunker till bottnen och rester av pulpan, tillsammans med omoget frö, går lätt att hälla bort. Upprepa sköljningen tills fröet är rent. Sprid ut det på nät eller papper och låt det torka. Gnugga det torra fröet mellan händerna för att skilja de åt som klistrat ihop

Hela Odlingsbeskrivningen hittar du här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon