Full version: Ginko biloba...
foolishRice
Jag köpte en Ginko biloba i en hög men smal lerkruka från Plantagen (har sett lika dana på Blomsterlandet här i Uppsala).

Småträd brukar man ha stående i en jord som hålls fuktig men blir det inte för vattenmättat och syrefattigt i >90% mull/torv ?

Vattnet rinner iof lätt igenom krukan, så det är inte speciellt kompakt...

Någon som har erfarenhet av att odla Ginko som krukväxt inomhus?
kerstin z5-6
om den köptes i den jorden -är det ju bara transport jord.. som med rosor i kruka .. ren torv -
Ja jag har haft min inne ett år innan den planterades ut
foolishRice
Det kanske är god idé att blanda ner lite sand eller så då alltså ?

Tycker att det verkar som att Ginkon börjar se lite stressad ut (men det kan ju förstås bero på Uppsalavattnet eller att den får för lite ljus). wink.gif
Mia, zon 3
Min står i "vanlig" påsjord, alltså inte den billiga, och verkar trivas bra. Om du kan låta den stå ute tills det blir ordentligt svalt är det bra. Den är lövfällande, så ge inte upp för att du bara har en pinne kvar till vintern. Det kommer nytt grönt & fint med vårljuset. Så svalt som möjligt är bra under vintern, men den behöver inte så mycket ljus när den inte har några blad.
foolishRice
OK!

Jag har en inglasad balkong som jag tänkte isolera och låta växterna övervintra i. Förmodligen kommer temperaturen nå ner till endast några få plusgrader. Det borde väl inte vara några problem för Ginkon?

Behöver jorden hållas fuktig under vintern?
Alexander-VG-zon3
CITAT (foolishRice @ 19-09-2006, 18:58)
OK!

Jag har en inglasad balkong som jag tänkte isolera och låta växterna övervintra i. Förmodligen kommer temperaturen nå ner till endast några få plusgrader. Det borde väl inte vara några problem för Ginkon?

Behöver jorden hållas fuktig under vintern?

några få plusgrader är som semester för den utan skydd då
kerstin z5-6
smile.gif ja den tål minst -27 grader
Micke32
Är det sent att plantera ut Ginkon nu?
kerstin z5-6
Ja , jag rek absolut vårplantering av den
Micke32
Ok tack Kerstin smile.gif
Ciczi
CITAT (foolishRice @ 14-09-2006, 22:43)
Det kanske är god idé att blanda ner lite sand eller så då alltså ?

Tycker att det verkar som att Ginkon börjar se lite stressad ut (men det kan ju förstås bero på Uppsalavattnet eller att den får för lite ljus). wink.gif

Att blanda sand i lerjord är lika med döden för rötterna. det blir betong av hela klabbet. Har man inte stressat växterna innan så lär man göra det nu.

(Om jag fattat inläggen rätt alltså)

Ni vet hur man gör när man gör tegel va? Blandar sand och lera.

Förresten så har jag upptäckt att det finns ett helt avsnitt av en gata i stan som har Ginkos planterade vid sidan.

Ciczi
Bizze
Den borde du känna till ciczi;)

Nygatan här i Trelleborg är Sveriges ända alle med ginkoträd, samt Europas nordligaste. Kan posta bild sen om någon vill se. Finns 66-68 träd tror jag.
Mia, zon 3
Gärna bild! wub.gif Det var länge sedan jag såg den, var inte så gammal då.... Min mor var Trelleborgs-grebba, så jag har varit där en del fast hon "gick i exil" som barn.
Ciczi
Ska se om jag inte kan trolla fram ett till i e.m.

Ciczi
Bizze
Bilden är tagen idag den 21 September, 20 grader i luften och inte ett moln på himlen:)

Ginko biloba på Nygatan i Trelleborg
Ciczi
Det var väl klart att Bizze skulle hinna först...

Jag räknade dem faktiskt på väg till stan och kom fram till 65 st träd.

Ciczi
Bizze
Då var min uppskattning inte helt fel:)

Fina bilder, någon som provat äta bladen? Ska tydligen ge bättre minne, och det hade ju inte varit fel.
GoSatta
varför säger man lövfällande när det är ett barrträd? borde det inte heta barrfällande?

"bladen" smakar inte gott, men det kanske det inte ska om det är nyttigt
Ciczi
CITAT (GoSatta @ 21-09-2006, 21:47)
varför säger man lövfällande när det är ett barrträd? borde det inte heta barrfällande?

Var har du fått det i från att Ginko är ett barrträd?

Ginko

mvh Ciczi
Alexander-VG-zon3
CITAT (ciczi @ 21-09-2006, 22:00)
CITAT (GoSatta @ 21-09-2006, 21:47)

Var har du fått det i från att Ginko är ett barrträd?

Ginko

mvh Ciczi

det är ett barrträd men en speciel sådan
Ciczi
Speciellt ja, men jag ger mig inte. Visa mig svart på vitt att det är ett barrträd...., så ger jag mig.

Ciczi
GoSatta
den vi har här på Campus KTH har en liten fin info skylt där det står att det är ett barrträd. någon källa finns dock ej smile.gif
GoSatta
http://www.primavi.se/halsa_mat_och_dryck/...wsID=592&Ginkgo

"Ginkgo biloba kan enkelt beskrivas som ett slags lövfällande barrträd. Bladen är solfjäderslika, i spetsen vanligen tvåflikade, varav namnet bi-loba. Det påminner om vissa ormbunkar, t ex Adianthum."

eller en google sökning
http://www.google.se/search?q=Ginkgo+bilob...r=&start=0&sa=N
Alexander-VG-zon3
det är ett barrträd lika dant som lärken fäller dne sina barr men ginkon har annan form på barren
Ciczi
Det senaste jag hört från en kompis som jobbar på botan i Uppsala är att ginkon inte tillhör vare sig lövträd eller barrträd eftersom den är så olik bådadera.

Ciczi
Alexander-VG-zon3
CITAT (ciczi @ 22-09-2006, 17:55)
Det senaste jag hört från en kompis som jobbar på botan i Uppsala är att ginkon inte tillhör vare sig lövträd eller barrträd eftersom den är så olik bådadera.

Ciczi

jag har den med i min barrträds bok
Åsa, mälardalen zon 2
Det stämmer att man under senare år har kommit fram till att det varken är ett barrträd eller ett lövträd utan det tillhör en egen grupp (det fanns växter för tusentals år sedan som var mera som gingkon men numera anses gingkon vara den ende i sitt slag, resten av träden i den gruppen är utdöda)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon